Vappu, eli vapen :)

Published: May 1st 2007

Tänä vappuna jäivätkin perinteiset soudut väliin, mutta lakitus ei. Olin hankkinut vapuksi askartelutarpeita, jotta saisimme tehtyä ylioppilaslakit kartongista itsellemme. Itse vappuaatto lähti rauhallisesti käyntiin kotona hengailemalla, ja illansuussa lähdin Ainolle ja Paulalle.

Vietimme siellä rauhassa iltaa samalla juoden viiniä, ja pikkuhiljaa aloittaen ylioppilaslakkien suunnitteluprosessia. Ryhdyimme tuumasta toimeen, ja hatut alkoivat näyttämään melkein jopa ylioppilaslakeilta. Lipat osoittautuivat vaikeimmaksi tehdä, ja näimmekin kolme erilaista lippamallia 😊 Koko komeuden kruunasi 10 peson kolikko, joka liimattiin toimittamaan lyyran virkaa. Jossain välissä Paula keksi tehdä mustasta kartongista viikset. Eihän niillä mitään tekemistä vapun kanssa ollut, mutta hauskaa se oli. Teimme siis muitta mutkitta kaikille viikset, ja itselleni parran.

Tyttöjen kämpiltä lähdimme valumaan kohti itse bileitä hieman yhdeksän jälkeen. Otimme taksin, joka vei meidät Annin, Satun, Mauricen ja kolumbialaisten kämpille. Tarjouduin herrasmiehenä hoitamaan maksupuolen. Hintaa kyydillemme kertyikin kokonaista 1,10 €. Meitä odottikin iloinen yllätys päästyämme asunnon ovelle. Kukaan ei tullut avaamaan. Hetken koputeltuamme tulimme siihen tulokseen, ettei siellä ollut ketään kotona. Emme saaneet puhelimitse kiinni ketään isännistä, ja olimme autuaan tietämättömiä heidän liikkeistään. No, meillä oli ylioppilaslakit, tekoviiksiä ja partoja sekä viiniä. Leiriydyimme siis rappukäytävään. Hetken kuluttua seuraamme liittyi muitakin vapun viettäjiä, ja leirimme kasvoi.Viimein vajaan tunnin odottamisen jälkeen Satu tuli hissistä, ja siirryimme sisätiloihin.

Pikkuhiljaa alkoi väkeä valumaan enemmänkin, ja seurassa oli myös uusia suomalaisia naamoja. Tietysti seurassa oli myös muitakin kansallisuuksia, joille opetimme suomalaisen vapunvieton saloja. Kävin tuona vappuna erään oudoimmista keskusteluistani koskaan erään juuri tapaamani chileläisen pojan kanssa. Se meni kutakuinkin näin:

poika:" Sähän olit Suomesta, eikö?"
mä:" Juu, sieltä niin."

poika:" Juu, mä annan sulle anteeks."
mä:" Jaa minkä niin?"

poika:" Joo, ei se enää haittaa."
mä:" Mistä sä oikein puhut?"

poika:"No sun kansan tekemistä natsivääryyksistä"
mä:" Mistä hitosta sä puhut? Ei me mitään natseja oltu tai olla."

poika:" Joo joo, ssssh, mut ei se enää haittaa. Ette tietenkään. Mä annan oikeesti anteeks."

*huokaus*

Yritin siinä sitten vielä selvitellä asioita Rytistä ja Lapin polttamisesta lähtien, mutta kaveri ei ollut kauhean vastaanottavaisella päällä. Mietin vain, kuinka anteeksianto onkaan ihmeellinen asia! Jouduin matkustamaan Suomesta toiselle puolen maapalloa saadakseni chileläiseltä pojalta suomalaisten tekemät natsikauheudet anteeksi. Olenkin nukkunut tämän jälkeen paljon levollisemmin.

Bileet jatkuivat siinä leppoisissa merkeissä, ja kellokin kävi. En tiedä alkaako tässä tulemaan vanhaksi vai mitä, mutta jo kahden jälkeen alkoi tekemään mieli kotiin. Lakittaminen oli kuitenkin vielä tekemättä. Lähdimmekin siitä kahden suomalaisen tytön, Ainon ja Katrin kanssa lakittamaan läheisessä puistossa sijaitsevaa Arturo Pratin (http://en.wikipedia.org/wiki/Arturo_Prat) patsasta. Saavuimme puistoon, ja tarkastimme, ettei ympäristössä ollut silminnäkijöitä.

Olikin melkoinen pähkinä miettiä, kuinka saattaa hattu Arturon päähän, sillä patsas oli suhteellisen vaikeasti lähestyttävä. Onneksi Artrurolla oli olkapäässä sellaiset toppaukset, että niistä sai tukevan otteen ja pääsin punnertamaan itseni ylös. Lakki löysi paikkansa, ja sitten otimmekin poseerauskuvia. Tähän oli hyvä päättää vappu ja mennä kotiin. En tietenkään kuitenkaan alkanut heti sänkyyn, vaan aloin soittelemaan skypellä Suomeen. Ne jotka eivät saaneet puhelua saavat kiittää tuuriaan, koska minulta loppui krediitti 😊

Seuraavana aamuna oli Arturon lakki hävinnyt, mutta onneksi valokuvat säilyivät.

20th May 2007

Hienoa vapunjuhlintaa!
ei se lakki kuule täälläkään Topeliuksen päässä kuulemma kovin montaa tuntia pysynyt. jotkut pojat ovat ottaneet jo perinteekseen käydä pöllimässä sen! :) Täytyykin mennä tästä hämmentämään jutskusaippuakeitosta...*hups*
20th May 2007

Vapenbrödabyn
eli Vappuvelikylä! =D
22nd May 2007

Hattu
Hattu päähän Lasse, ja baanalle sitten kun aika koittaa, niin otan sinut käsittelyyni. I'm waiting for ya =) Kjäh

Tot: 0.055s; Tpl: 0.011s; cc: 12; qc: 27; dbt: 0.0278s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb