Uruguay

Uruguay's flag
South America » Uruguay
March 23rd 2008
Published: May 8th 2008

Vanuit Buenos Aires nemen we de ferry naar Uruguay. Nog nooit was het in Zuid-Amerika zo gemakkelijk om de grens over te steken: de immigratieambtenaren zitten hier gewoon gezellig naast elkaar achter een bureautje, klaar om de nodige stempels in ons paspoort te zetten! Het was ooit anders... In Uruguay bezoeken we twee steden: Colonia del Sacramento en Montevideo.

Colonia is klein met mooie koloniale architectuur, een postkaartstadje zoals Brugge bij ons. Het is gesticht door de Portugezen, is dan veroverd door de Spanjaarden, is dan terug in handen van de Portugezen gekomen en dan terug en dan terug en dan terug en nu is het een van de grootste Uruguayaanse toeristische trekpleisters. Het is Semana Santa (Heilige week - week voor Pasen) en bijgevolg verlof voor de Argentijnen. Ze zakken dan in grote getale af naar Uruguay op zoek naar rust. Het gevolg voor ons is dat we niet zo simpel een goedkope slaapplaats vinden. We rekken ons budget dan maar en slapen in het 3-sterren Hotel del Rio. Het is een aangename afwisseling met de hostels waar we de afgelopen maanden voornamelijk in hebben verbleven.

De hoofdstad Montevideo is een mengsel van verschillende bouwstijlen. Het is best wel een mooie stad. Jammer genoeg zijn de straten leeg. De sfeer is wat grauw. Nooit eerder werden we zo vaak aangesproken door bedelaars. Het is ook hier vakantie. Uruguayanen doen niets liever om hun vrije tijd op te vullen dan met hun lui gat in het zand te zitten op één van hun vele stranden. Uruguay is de badplaats (het Blankenberge) van Zuid-Amerika. Aangezien alles hier toch gesloten is en met de Engelse uitdrukking When in Rome, do as the Romans in het achterhoofd besluiten we ook een strandje te doen. Kwestie van wat aan onze tint te werken zo vlak voor we terugkeren. We houden het een goede vijf uur vol!! De omstandigheden zitten wel mee: het zonnetje schijnt, een windje zorgt voor wat afkoeling, niet te veel medebadgasten, het water is niet te koud, een hagelwit en proper zandstrand, voldoende lectuur.

Tot: 0.104s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0549s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb