Del 4 - Peru (2)


Advertisement
Peru's flag
South America » Peru
June 16th 2009
Published: June 16th 2009
Edit Blog Post

Bienvenidos a (velkommen til) del 4.

Jeg springer direkte ud i fortsaettelsen fra forrige afsnit:

Efter El Misti vulkanen lykkedes det mig heldigvis at finde en bus som koerte en bue udenom strejken, saa jeg kom ud af Arequipa trods alt. Men strejker skulle der komme mange flere af...

Naeste stop var byen Cusco (Inka'ernes hovedstad), som er Sydamerikas travleste turist-destination. Inkaerne formaaede at erobre store dele af det vestlige Sydamerika i 14- og 1500 tallet, men da spanierne kom i ca. 1530 blev deres kultur hurtigt udryddet. Inka-kongerne blev halshugget, landet blev koloniseret og de lokale tvunget til at konvertere til kristendommen, samt fungere som slaver. Saadan!
Hvis by-navnet Cusco ikke ringer nogen klokker, kan det vaere at den forladte og glemte Machu Picchu ruin goer. Ellers se foelgende billede:
http://alessandraigue.files.wordpress.com/2008/09/machu-picchu.jpg
Et besoeg til ruinen maaette dog vente til senere, da Catrine ikke skulle snydes for den allerstoerste turistattraktion paa kontinentet.
Tiden blev i stedet brugt i den flotte og naerliggende Sacred Valley (Den hellige dal):
http://perutravelnews.info/photos/SacredValley.jpg
Her var jeg heldig at blive inviteret til et lokalt bryllup, da hostel-ejeren tilfaeldigvis kendte et par som skulle giftes den efterfoelgende dag. Hun inviterede mig, samt de to andre logerende Gringos (som hvide mennesker kaldes herovre) med til herlighederne.
Dagen startede med kirkebesoeg, hvor brudeparret (samt mange andre fra landsbyen) var iklaedt deres flotte og farverige traditionelle outfit. Herefter skulle vi forbi et meget formelt besoeg hos borgmesteren, hvor vi kl.10 om morgenen fik champagne og vafler.
Efterfoelgende gik festen igang i en baggaard. Naar jeg siger fest, er det fordi at der stort set var bomstille den foerste times tid. Vi var lidt i tvivl om det var paa grund af vores tilstedevaerelse, men blev fortalt at det skam var meget almindeligt at festlighederne foerst tog fart lidt senere paa dagen.
Middag blev serveret. Foerst suppe, som er obligatorisk foer ALLE maaltider. Dernaest blev kaempe stykker koed bragt ind paa bordet. Vi blev fortalt at i alt 5 grise var blevet slagtet. Meget naturligt gik jeg ud fra at koed-stykkerne skulle skaeres ud i mindre dele og fordeles, men nae nej - vi fik skam HVER et stykke paa ca 1-2kg. Omend det var med hud, haar, ben og fedt - var det et voldsomt madorgie. Drikkelse bestod af Chica, som er en lokal majsbaseret alkoholisk drik (blandet i en gammel benzindunk, gaeret i en uges tid og og med ca. 20cm skum). En blandet fornoejelse - specielt da det viste sig at vi alle skulle dele samme kop, som gik paa rundgang. Jeg noejedes med en enkelt.
Som bryllupsgave bidrog vi med en kasse oel (som vi vidst nok selv drak) og en buket blomster til buden. Alle de lokale var meget imponeret over at jeg kunne aabne en oel med en anden flaske - og saaledes blev det mit job at aabne oel hele dagen (efter de foerste 50 stykker var det ikke saa sjovt laengere).
Desuden gav vi (som alle andre) lidt penge, for at brudeparret ikke skulle lide oekonomisk last (pga maden). Der blev klappet efter hvert bidrag og beloebet blev selvfoelgelig raabt hoejt saa alle kunne hoere det!
Efter at have siddet i solen hele formiddagen, havde jeg brug for en lille pause.
Jeg gik lidt ud af byen og fandt en loerdags-legeklub for boern. Og som altid naar man rejser sker der maerkelige ting og sager. Denne gang endte jeg med at sidde i skoenne bjergrige omgivelser og spille et par danske Kim Larsen sange for dem. Ret surrealistisk!
Da jeg kom tilbage til bryllupsfesten var der langt om laenge kommet gang i festlighederne. Dans og svingom i den store stil. Det er tradition at brudeparret danser med ALLE gaesterne, saa selv jeg maatte finde danse-skoene frem.
Til aftensmad blev der serveret....gaet gaet gaet!!!.....1-2 kilos gris mere til hver! Denne gang akkompagneret med spagehetti og fyldte peberfrugter paaklaebt en klat friturestegt dej som sad underligt paa siden. Ganske udmaerket!

Dagen efter besoegte jeg et omraade med 3000 smaa bassiner, med farver varierende fra hvid over groen til brun. Disse bassiner var alle fyldt med ca 10cm saltvand som loeb ned fra det naerliggende bjerg. Vandet evaporerer herefter i loebet af en uges tid og tilbage ligger et lag salt, som flaekkes og skrabes fri, for dernaest at blive skovlet i saekke. Herefter slaebes og fragtes det videre, efterbehandles og solgt.
http://farm2.static.flickr.com/1246/1306500218_df901d69dd.jpg?v=0

Til aftensmad besluttede jeg mig for at proeve den lokale delikatesse Guinea Pig (marsvin/hamster), som smagte lidt som en fedtet and. Selvom det var et sjovt syn at se det lille dyr gennemgrillet og spraettet op paa bizar vis, var smagen ikke lige mig.
http://img1.photographersdirect.com/img/12986/wm/pd1170473.jpg
-peberfrugt med maerkeligt paaklaebt dej i forgrunden.

Inden jeg tog videre fra Cusco besluttede jeg mig for at White Water Rafte - noget som jeg maerkeligt nok aldrig har proever foer, men absolut kan anbefales til vandhunde!
http://www.andeanlife.com/rafting-1.jpg

Da min lyst til action var blevet vaekket, besluttede jeg mig for at besoege Huacachina naer stillehavskysten - en lille oase midt i en kaempe sandoerken.
Her stod den paa koeretur i kaempe Mooncars (boernehave-stil) + sandboarding i klitterne. Det skal lige siges at jeg aldrig har vaeret den store haj til skateboard og aldrig har proevet at snowboarde, men det lykkedes mig (efter et par forsoeg og med sand i alle kroppens revner og spraekker) at staa op hele vejen ned.
Desmere noed jeg det betydeligt varmere klima og en dukkert i hostellets pool.
http://www.peruadventurestours.com/Images/buggy.jpg
-mooncar
http://4.bp.blogspot.com/_72essNCwYJU/SITii2WelHI/AAAAAAAAAKA/y9_Z6PP_5ms/S1600-R/huacachina.jpg
-sandboarding (nej, det er ikke mig paa billedet!)

Bjergene kaldte igen paa mig, saa efter et par lange busture befandt jeg mig i Huarez i nord, hvor Perus hoejeste bjerge findes (6700m). Omraadet er ufattelig stort (det er verdens 2. stoerste bjergkaede) og der er uendelige muligheder for at trekke - alt fra 1 dag til flere maaneder.
Omraadet huser blandt andet det beroemte Paramount Pictures Logo (som de fleste, logisk nok, tror er fra Rocky Mountains i USA).
http://cymfony.blogs.com/photos/uncategorized/2007/12/08/paramount_2.jpg
Efter et par endages-ture, lejede jeg et telt, en varm sovepose, et par liggeunderlag, noget koekken- + kogegrej, samt 2 flasker benzin. Koebte mad, rensetabletter (til vandet fra floden) og drog paa vandring igennem den flotte Santa Cruz dal. Det blev 4 dage med TUNG oppakning, over 4760m hoeje bjergpas, omringet af skoenne sneklaedte toppe, med regn, sne/hagl, sol, laguner, groenne dale og alt derimellem. Meget bedre og haardere bliver det ikke (min krop og specielt min ryg var under maksimalt pres).
http://photos.igougo.com/images/p165186-Huaraz-Llangustino_Lakes_and_Huandoy.jpg
Den 2. aften naaede jeg ikke hen til camping-omraadet (dvs en flad graesmark og intet andet), da det meget pludseligt blev temmelig skyet og jeg maatte derfor hurtigt finde et sted at slaa lejr. Heldigvis saa jeg et par telte et stykke vaek, traskede vaek fra stien og i deres retning. Lejren viste sig at bestaa af 3 flinke unge maend fra Serbien, som alle var hardcore bjergbestigere. Mount Everest og alverdens andre bjergtoppe var alle erobret. De var kommet til Huarez for at bestige en bjergside som det ikke var lykkedes dem at bestige for 3 aar siden. Desvaerre var vejret ikke med dem, saa de maatte endnu engang drage slukoeret hjem. Humoeret var dog alligevel hoejt og jeg blev budt indenfor i deres varme madtelt og fik ristet toast med aeg og serbisk spegepoelse, samt vin. Skoent!

Tilbage i Huarez by blev jeg mindet om, hvorfor jeg elsker at vaere vaek fra byerne.
Dette skyldes primaert chauffoerernes KONSTANTE dytteri, som er ved at drive mig til vanvid! Jeg har dem naesten mistaenkt for at have installeret en knap der dytter hvert andet oejeblik. Hvis de ikke har saadan én, saa tager jeg hermed patent paa den.
Specielt taxi-chauffoerer, der vil have at man lige pludselig faar lyst at koere med dem, er irriterende - ogsaa selvom man ligner éen der absolut ikke har brug for et lift.
Det lykkedes mig at taelle ______ antal dyt paa 2 minutter. (Kom med et gaet og se svaret nederst i denne rejseblog).

Nuvel, den 15. maj naermede sig og det var tid til at hente Catrine i Lima - Perus ucharmerende hovedstad.

Vores ufatteligt oplevelsesrige tur (som omfatter kaempe fugleedderkopper, en bus og en hulens masse mudder) kan du laese mere om i naeste og sidste afsnit!

Jeg haaber I alle har det vel derhjemme,
Kh Kim

Svar - 120 dyt paa 120 sekunder. Altsaa et dyt i sekundet! Hvis du hungrer efter at vide hvor irriterende det er, saa grib fat i den naermeste person - placer dem i din bil - stil dig foran og bed dem om at dytte hvert sekund i 2 minutter.


Advertisement



Tot: 0.063s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 43; dbt: 0.0338s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb