Peru

Peru's flag
South America » Peru » Lima
April 1st 2005
Published: April 1st 2005

Vi forlot Sentral-Amerika den 25. mars med nesen mot Peru, og landet i Lima sent paa kvelden samme dag. Der ble vi forsokt lurt med paa en svindyr turistpakke som gikk over to uker, men endte bare opp med aa reservere Inka Trail og heller fikse resten selv. Funket mye bedre. Vi var tre netter i Lima, en overraskende fin by, for vi la av gaarde mot den gamle inka hovedstaden Cuzco. I Lima bodde vi paa et digg hostel i den litt finere bydelen Miraflores, og vi fikk med oss baade en solid dose sightseeing saavel som utelivet. Virkelig kult! Paa vei til Cuzco stoppet vi forst to netter i en liten by som het Pisco og besokte en oy som blir kalt mini-Galapagos pga sitt dyreliv. Interessent aa se, men ikke saa veldig spennende. Forflyttet oss saa til byen Ica hvor vi bodde i en liten oase mitt i orkenen. Her var det mulighet for dritfet sand-boggie kjoring og sand boarding. Sistnevnte gikk stort sett ut paa aa kjore med et sand-brett nedover schvaere sanddyner. Kult i begynnelsen, men sinnsykt slitsomt. Hostet sand i flere dager etterpaa! Vi besokte dessuten ogsaa noen lokale vingaarder der alt foregikk paa gamlemaaten,
ParaquasParaquasParaquas

Paa vei med baat mot mini-Galapagos
med manuell druetraaking og Pisco-destillering i digre leireovner. Pisco er en sterk drue brandy som er Perus nasjonaldrikk. Hostellet var ellers overbefolket av skandinaver, telte sikkert femten stykker, og det var fest og BBQ hver kveld. Var der i to netter. Etter Ica dro vi videre med buss til Nazca. Paa stasjonen ble Snorre frastjaalet kameraet sitt og det ene VISA-kortet, saa da forsvant 150 bilder tatt den siste maaneden... Heldigvis har Alex ogsaa tatt en del bilder, selv om det er mye som mangler. Vi har derfor nesten ingen bilder fra Utila, Lima og Ica... I Nazca chartret vi et smaafly og floy over de kjente Nazca-lines, som er en serie med store tegn i orkenen kun synlige fra fly. Linjene er over 1500 aar gamle og det er fremdeles usikkert hvorfor de er der og hvordan de er laget. Fra Nazca dro vi videre med nattbuss til Cuzco, hvor vi maatte vaere i tre dager for vi dro avgaarde paa Inka Trail til Machu Picchu pga av hoyden. Cuzco ligger paa 3300 meters hoyde med 350 000 innbyggere.

Tot: 0.1s; Tpl: 0.011s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0459s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb