Cuzco og Machu Picchu, Peru

Peru's flag
South America » Peru » Cusco » Cusco
April 9th 2005
Published: April 9th 2005

Cuzco var stedet og maalet var Machu Picchu. Byen ligger 3300 moh, saa det var kaldt naar man kommer fra lavlandet. Cuzco var regnet som hovedstaden i Inca riket og fungerer naa som hovedstad i Peru's turisttrafikk. Pga hoeydeforskjellen er det annbefalt aa vaere et par dager i byen foer man tar fatt paa Inca trailen. Saa den tredje morgenen var vi klare faar aa legge ut paa ferden. Selve Inca Trailen er en 44km lang steinvei laget av Incaene over flere hundre aar. Den begynner utenfor Cuzco og ender i Machu Picchu. Trailen fungerte opprinnelig en pilgrims reise, da Machu Picchu var det religioese hovedsetet i riket. Vi var tilfeldigvis havnet i en gruppe med tre nordmenn, resten av gruppen bestod av to italienere, to amerikanere og en soer-Afrikaner. Turen er lagt opp slik at den skal vaere mest mulig komfortabelt for de betalende. Det eneste man baerer paa er sitt eget toey, sovepose og liggeunderlag. Til resten av utstyret har man baerere. Man faar en 1800-talls safari foelelse av det hele. Mens vi tusler oppover smaajogger smaa lokale plugger med sine provesoriske ryggsekker, som vil si at de har et stort toeystykke de surrer rundt det de skal baere, foer de slenger det over ryggen. Men det er blitt bedre med aarene, for naa har de bare lov til aa baere 25kg hver! Tre ganger i doegnet blir man servert mat i et medbragt stortelt, pluss tetid. Kokk er selvfoelgelig fast inventar, saa noe "Ola pakke" kan man se bort ifra.
Den foerste dagen maa nesten betegnes som en tur i parken. Ti kilometer saa og si uten stigning foer vi naar camp1. Dag to regnes som den tyngste dagen. Man klatrer fra camp1 som ligger paa 3000m til 4200m, foer vi naar camp2 noen hundre meter under. Hoeyden gjoer at alt gaar litt saktere og det blir litt tyngre aa puste. Det er ikke saa alt for mye aa se annet enn oppover bakker og svette nakker denne dagen. Resten av tiden slaar vi ihjel med kortspill og annet smaatteri. Dag tre er mer interresant. Selv om vi beveger oss hoeyt oppe i fjellene er mye av terrenget trailen gaar igjennom halv tropiske. Saa omgivelsene varierer fra hoeye fjell til fuktig jungel. Mens vi tusler gjennom fjell og jungel kommer diverse ruiner til syne der de ligger i fjellskraaningene langs trailen. I lysningen av dag fire naar vi "the sun gate", der solens foerste straaler gaar igjennom foer de treffer byen. Et utrolig skue der den ligger paa fjellet Machu Picchu. Etter aa ha brukt et par timer i byen og en klatretur paa selve fjellet setter vi oss slitne men fornoeyde paa toget og returnerer til Cuzco.

Vi har etterhvert blitt ganske godt kjent med vaare landsmenn, saa dagen etter bestemmer vi oss for aa ta en tur til en landsby og smake paa den lokale delikatessen, helstekt marsvin! Vi ankommer den lokale restauranten og de smaa lekkerbiskene ligger flaadde og fristende i en boette og bare venter paa vaar bestilling. Den lille rakkeren ankommer hel paa talerkenen, innvollene er erstattet med et lokalt krydder som likner paa gress, men ellers er den bare stekt. Det smaker litt som kylling og er slettes ikke saa vaerst. Vi fikk desverre ikke tatt noen bilder av hendelsen, da Alex la syk paa rommet, men vi har det heldigvis paa tape. Mette og fornoeyde la vi turen tilbake..

Hilsen Snorre og Paal.
(PS:Snorre er ansvarlig for bildene og det kan derfor forekomme ufinheter i biledseriene)

The sun gateThe sun gate
The sun gate

Fremme ved Machu Picchu - den tapte Inkaby

Tot: 0.101s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0564s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb