Laatste weekjes!

South America » Peru » Lima » Lima
December 18th 2012
Published: December 18th 2012

Holaa!!!

Hier een laatste update vanuit Zuid-Amerika, want we vliegen eind deze week alweer terug naar Nederland!

Na Puno in Peru zijn we verder gegaan naar Bolivia, met als eerste
stop Copacabana aan het Titicacameer. Hier een nachtje geslapen op Isla del Sol, het zonne eiland, waar we ´s ochtends wakker werden met heel veel zon en een prachtig blauw Titicacameer, zo mooi!! 😊 Hierna doorgegaan naar La Paz, de hoofdstad op 3800m. Een grote en erg chaotische stad, maar ook mooie koloniale straatjes en mooie pleinen met kerken. Maar waar La Paz ook goed bekend om staat is het shoppen op de Witch Market. Daar zijn tussen de standaard souvenirs ook hele rare dingen te vinden, met onder andere lama foetussen, heel raar en ook wel vies om dat zo te zien. Vanuit La Paz ook nog een trip gemaakt richting de Maan vallei, waar witte rotsen gevormd zijn door wind en regen en daardoor een soort maanlandschap vormen. Erg mooi om te zien! In La Paz ook als echte locals op de markt gegeten, allemaal kleine ´restaurantjes´ waar iedereen met elkaar aan tafel zit om lekker te eten. Al een hele beleving opzich!

Ons volgende avontuur bracht ons naar de jungle toe, met een mini-vliegtuig gingen we daar naartoe. Echt een mini-vliegtuig waar max 19 personen in passen, waar je niet rechtop kan staan en waar je zo met de piloten mee kan kijken. Het vliegveld in de jungle was net zo mini, een soort loods met wat hokjes van de luchtvaartmaatschappij en een onverhard landingsbaan. De volgende dag gingen we voor 3 dagen de jungle in, geweldig was het!! Met een groep van 7 in een uitgeholde
boomstam over de rivier varen langs allemaal bijzondere vogels, aapjes, schildpadjes en grote krokodillen! We kwamen er al voor de rivier achter dat onze gids erg goede ogen heeft; hij zag vanuit een hobbelende auto een luiaard in een boom zitten, en toen we dichterbij kwamen bleek er ook nog een baby´tje bij te zijn. En traag dat ze bewegen! We hadden volgens Puma (de gids) erg veel geluk de luiaard te zien. Wat later sprong hij ook nog de auto uit om achter een slang aan
te rennen, maar de slang was ´m te snel af. Erg fanatieke gids dus 😉. ´s Avonds gingen we nog een stukje varen om krokodillen te spotten en Puma zou gaan proberen een kleintje te vangen om ons van dichtbij te laten zien. Moter uit ... rustig peddelen ... Puma stapt het water in ... en hij pakt zo een krokodil van 1.5m uit het water, geen baby´tje!!! Even spannend om een krokodil van zo dichtbij te zien,
maar heeeel gaaf 😊. De volgende dag heeft hij ook nog een gele cobra in ´t moeras gevonden, de giftigste die daar rond kruipt, hoorden wij na het hele moeras met veel moeite doorgelopen te zijn (in ´t moeras moesten wij dus slangen zoeken, maar goed dat we niet wisten dat er ook giftige tussen kruipen 😉 )... Die middag gingen we nog piranhas vissen, Marissa heeft een mini gevangen!! Verder had niemand wat 😉. Ondertussen was Puma aan ´t fluiten, want hij heeft in de jungle een arend rondvliegen, en jawel, na 10 minuten kwam er een arend aanvliegen die een lekker visje bij hem kwam ophalen. De laatste ochtend als afsluiting met dolfijnen gaan zwemmen, in de bruine rivier zitten roze dolfijnen en al snel was er een hele groep waarmee we het water in konden. Erg leuk om ze van zo dichtbij te zien en ze komen nog best dichtbij 😊. Alleen een raar idee dat je in hetzelfde bruine water als gevaarlijke krokodillen en piranhas zwemt, maar de dolfijnen beschermen je, werd ons verteld (bij ons was het waar! 😉 ). Al met al echt een geweldige tour van 3 dagen in de jungle, waar we heel veel verschillende beesten hebben gezien!

Terug uit de jungle doorgegaan naar Sucre, een mooie stad met veel witte gebouwen in het zuiden van Bolivia. Daar op straat waren veel vrouwen aan het weven, erg leuk om te zien 😊. We zijn in de buurt van Sucre ook een dagje bij een familie op het platteland geweest en daar mochten we zelf een armbandje weven. Ging nog best aardig, maar figuurtjes erin maken is wel veel te moeilijk om snel te leren. Ook als ervaren schapenhoeders met 18 schapen een rondje gaan lopen, hele
mooi omgeving, maar wel echt enorm afgelegen van alles. Alleen een onverharde weg naar het dorpje toe en ruim een uur rijden vanaf de stad. Bij de familie kregen we nog traditionele kleding aan, heel grappig, alles geweven!! Was een erg interessante dag waar we meer van het leven op het platteland hebben gezien. De laatste dag in Sucre zijn we in een weeshuis gaan helpen bij kinderen van 0-2 jaar oud, een hele dag van spelen met de kinderen, veel knuffelen en snotneuzen
schoon poetsen. Als je daar bent is het alsof het een kinderdagverblijf is, alleen blijven de kinderen daar dan ook ´s avonds slapen. Vooral de verhalen over hoe kinderen daar komen waren heftig om te horen. Vaak worden kinderen ergens op straat in een tas gevonden, achtergelaten door hun ouders, vlak na de geboorte. Wat ook moeilijk is om te begrijpen is dat adoptie in Bolivia erg moeizaam is,
elke rechter heeft z´n eigen regels en internationale adoptie is vrijwel onmogelijk. Met iets soepelere regels zouden zoveel kindjes in een gezin op kunnen groeien! Een erg intense dag dus weer, maar blij dat we nog een dagje hebben kunnen helpen.

Na Sucre gingen we naar Potosí, een mijn-dorpje. Veel mijnen er omheen, maar het centrum was wonderbaarlijk mooi met veel koloniale gebouwen, dus leuk rondje gelopen hier. Ohh en we hebben lama geprobeerd, best lekker eigenlijk! Volgende dag op naar Uyuni, jah dat was dus echt een dorpje van niks haha, zo klein, maar vanuit hier de dag erna op tour naar de Salar en de woestijn. We besloten een 3 daagse tour te doen. De eerste dag gingen we eerst naar een oud trein connectie punt, voor wat blije fotos op de treinen 😉. En toen naar de oh-zo-beroemde Salar de Uyuni, de zoutvlakte. Het werd steeds witter, leek meer ijs eigenlijk, maar na hapje jah toch echt zout ;p. Het zag er zoo onwerkelijk uit! Echt overal zout wit om je heen! We stopten om wat leuke foto´s te maken haha, want ja je kan echt helemaal losgaan hier met gekke foto´s; van op lama zittend tot vechten tot elkaar opeten 😉. We hadden nog wel langer kunnen blijven alleen al om nog creatievere foto´s te bedenken 😊. We gingen door en kwamen bij een deel van de salar waar het net geregend had, hierdoor lag er een klein laagje water op het zout. Echt geweldig!!! Zo magisch zag het er uit met die weerspiegeling en de zon!! Ook het Isla del Pescador, een eiland ineens in al dat zout waar allemaal cactussen opgroeide, was echt prachtig en bizar eigenlijk! Om deze leuke dag af te sluiten, gingen we logeren in een zout hotel, jaah en echt alles van zout; tafels, stoelen, bar, bed, grond. Zoo grappig. 1 nadeel....het kan smelten met harde regen, en ja het regende natuurlijk heel hard die avond. Maar het dak was heel goed volgens onze gids aha 😊. De volgende ochtend vroeg op pad voor een tocht door de prachtige woestijn, mooie meertjes met flamingos (zo grappig hier op 4000 meter), enorme geslepen stenen en hoge bergen met sneeuw. Zo anders, maar ook weer erg mooi! De laatste dag gingen we vroeg met zonsopgang naar de geisers, heel raar om in een krater te lopen met allemaal borrelende rook en dat nog wel op bijna 5000 meter. Daarna lekker ochtendje badje genomen in een hot spring, best lekker met die kou hierboven. Op de route terug naar Uyuni kwamen we nog veel leuke beesten tegen; heel veel lama´s, alpacas en ook vicuñas.

Na deze geweldige trip zat Bolivia er op, en gingen we via La paz (korte stop voor de laatste kerst aankopen 😊) naar Arequipa, weer terug in Peru. Weer een mooie stad met veel witte koloniale gebouwen, vooral het grote plein met de grote kathedraal was erg mooi! Ook interessant hier was een museum met mummies van kleine kinderen. Dit is hoe de Incas offerden aan de moeder natuur vroeger, heel bizar! Hier hebben we ook een 2daagse tour gedaan naar de Colca Canyon, een enorme canyon met 1200 meter verschil! wel mooi is dat het ene deel heel breed is met allemaal groene terassen, en de andere kant heel smal en droog. We sliepen midden in de canyon, met prachtig uitzicht op de bergen, heel gaaf en erg luxe hotel voor ons doen 😉. Ennn we hebben condors gezien, was heel gaaf, zulke grote vogels!!

Nu is het laatste deel van onze trip wel echt begonnen. Gister naar de Nazca lijnen geweest, was interessant om dit te zien en de theorien van mensen zijn ook erg interessant, misschien een landingsbaan?? Nu zijn we in Paracas, een klein plaatsje onder Lima (waar de stroom tijdens het schrijven van dit verhaal ook uit is gevallen...), gaan morgen naar eilandje hier waar allemaal zeeleeuwen zijn 😊. Dan nog 2 daagjes Lima verkennen en dan terug naar Nederland. jaaah dan is de tijd om.. We hebben echt heel veel gezien in de afgelopen 2 maanden, en heel wat coole dingen meegemaakt! Echt een reis om nooit te vergeten dus! Maar hebben natuurlijk ook veel zin om iedereen thuis weer te zien, want we hebben Nederland en jullie ook echt gemist!

Nu nog ff van die laatse daagjes genieten hier en dan op naar huis! Tot sneliedereen!!

Veeel liefs!!! xxxxx Inge & Marissa

Tot: 0.069s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0257s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb