Machu Picchu, the day after

South America » Peru » Cusco » Aguas Calientes
October 31st 2008
Published: December 1st 2008

Zo, dat was een goeie nacht! Spierpijn, dat dan weer wel, maar dat voegde eigenlijk alleen maar toe aan ons gevoel dat we iets bijzonders hadden gedaan. Zoals dat dan gaat, overheerste nu de trots en was de angst van gisteren allang weer op de achtergrond.
Vandaag een half dagje te besteden in Aguas Calientes alvorens de trein naar Cuzco vertrok. We besloten te kijken of het Machu Picchu museum onderaan de berg te belopen was. En ja, dat was zo. Aanvankelijk dacht ik nog, wat moet je in zo´n museum als je net het echte werk hebt bezocht! Eh, al snel moest ik daarvan terugkomen want het was echt bere-interessant. Snuggere lui, die Inca´s, ongelofelijk! Het was zeer leerzaam om te zien hoe de architecten van MP niet alleen tot in detail hadden nagedacht over hoe alles te bouwen, maar dat ze vervolgens prima in staat waren dat alles minutieus uit te voeren. Zo waren de huizen bijvoorbeeld zo gebouwd dat geen van alle last zou hebben van schaduw van het huis van de buren. Er was nagedacht over welke soorten huizen/opslagplaatsen waar moesten komen te staan in verband met het klimaat; er waren ingenieuze waterafvoersystemen bedacht en aangelegd. En de bouw van die terrassen, daarbij gebruik makend van alles wat de berg hen te bieden had aan materialen daarvoor. Bovendien hadden ze op maat gemaakt gereedschap voor verschillende functies verschillende soorten metaal. Respect man!
Het museum was een prima toevoeging op de dag van gisteren, leerzaam maar ook onze bewondering vergrotend. Ik bedoel, wij hadden het zwaar gehad op die trapjes, maar zij hebben die eerst ook moeten aanleggen. En er vervolgens voortdurend gebruik van moeten maken. Nog meer respect man! Niet alleen slim, ook nog eens een ijzeren conditie die lui, kom daar vandaag de dag nog maar eens om.

Tot: 0.199s; Tpl: 0.017s; cc: 13; qc: 46; dbt: 0.1116s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb