Paraguay op een drafje

South America » Paraguay
January 12th 2008
Published: January 25th 2008

Bus CdE - EncarnacionBus CdE - EncarnacionBus CdE - Encarnacion

Paraguay is zo plat als een teljoor
Als je in Foz de Iguaçu de Vriendschapsbrug oversteekt kom je in Ciudad del Este (CdE), en dus Paraguay, terecht. Meteen bevinden we ons in de drukte van het (de) grootste shoppingparadijs (of-hel) in Zuid-Amerika. CdE is een grote taksvrije zone, waar mensen van heinde en verre op afkomen om goedkoop sigaretten, alcohol, elektronica en dies meer in te slaan. Het is er een drukte van jewelste. De straten lopen vol mannen die er louche uitzien en het waarschijnlijk ook zijn. We vereren dit stadje maar met een kort bezoekje aangezien we direct een bus nemen naar Encarnación. Wel gaan de goedkope goederen ons nog lang blijven vergezellen op de bussen die we de komende tijd zullen nemen.
Encarnación is een gemoedelijk stadje dat voor ons vooral de plaats is van waaruit we de overblijfselen van de reducciones in Jesús en Trinidad bezoeken. Deze missieposten werden opgericht door Jezuïeten begin achttiende eeuw. Het waren kleine, autonome en zichzelf bedruipende gemeenschappen van Guarani (de inboorlingen) met een jezuïetenpater als patroon. De erkenning van de sites als werelderfgoed trekt (voorlopig) nog geen massa toeristen aan. De monumenten zijn geen wereldtop maar er alleen te kunnen rondlopen maakt ze toch bijzonder en een bezoek
Bus CdE - EncarnacionBus CdE - EncarnacionBus CdE - Encarnacion

1 van de vele gezellige huisjes met pergola
de moeite waard.
De hoofdstad Asunción telt volgens de boekskes 1,2 miljoen inwoners. Toch is het een spookstad. De straten lijken enkel bevolkt door zwaarbewapende politiemannen die elk winkeltje, restaurant, etc. bewaken alsof het Fort Knox is. Vruchteloos hebben we gezocht naar een café of restaurant waar het leuk was om even te verpozen. De inwoners van Asunción: wie zijn ze, wat doen ze en vooral, waar zijn ze?? Onze honger hebben we gestild in de Lido Bar, een instituut in Paraguay. Het restaurant wordt heel druk bezocht. Het is wachten geblazen om een plaatsje te veroveren aan de lange toog die door het restaurant slingert. De keuken is niet verfijnd, maar wel lekker. De grootste aantrekkingskracht van Asunción is de koloniale architectuur, die er wat onverzorgd uitziet maar (juist daarom?) veel charme uitstraalt.
Door z’n weinige toeristen is Paraguay een aangename plaats om te bezoeken, door z’n weinige attracties is men er rap rond. Het is leuk om er eens te passeren als men in de buurt is, maar het is geen bestemming om er speciaal vanuit Europa naar toe te vliegen.
Volgende aflevering: avontuur op de bus!!

Diner in EncarnacionDiner in Encarnacion
Diner in Encarnacion

Empanada van kaas en ham (links), slaatje (midden), steak (rechts), bier (boven). Is de steak even lekker als degene geserveerd op de wereldtentoonstelling in Lissabon??
Centrale plaza E.Centrale plaza E.
Centrale plaza E.

Nog in kerstsfeer badend (8/1)
Voor de mannenVoor de mannen
Voor de mannen

Voorbereiding carnaval
TrinidadTrinidad
Trinidad

Middenschip van de kerk
TrinidadTrinidad
Trinidad

Toegang tot sacristie
Jesus (zoek Eva)Jesus (zoek Eva)
Jesus (zoek Eva)

Hoeveel palmbomen tel je??
CabildoCabildo
Cabildo

Trap in kerstsfeer
Lido BarLido Bar
Lido Bar

Tot: 0.118s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 57; dbt: 0.0691s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb