Første del. Høydesyke?


Advertisement
Ecuador's flag
South America » Ecuador
June 27th 2010
Published: June 22nd 2017
Edit Blog Post

Geo: -0.203172, -78.4949

Vi har nå endelig kommet frem til Quito i Equador ! Vi har vært på reisefot i 24 timer, pga forsinkelser og omdirigeringer. Det har vært en lang reise, først innom London, så til Madrid og så over Atlantern... Men, nå er vi dønn slitne og skal sove. Klokka her er nå 2310. Vi ligger 7 timer etter Norge. Quito ligger 2800 m over havet, så vi fikk litt høydefølelse. Følte meg som en full sjømann når vi gikk ut av flyet. Nå skal det bli godt med en natts søvn - så skal vi ut å utforske byen i morgen.

Dag 1... Vi sto opp ved ti-tiden og dro rett til byen. Her er det mange inntrykk og fordøye. Quito er en utrolig vakker by, 2800 moh, som ligger inneklemt i Andezfjellene. Det er hovedstaden i Equador og er den nest største byen i Equador. Det bor 1,8 mill mennesker her. Byen er kjent for sine mange flotte kirker. Gamlebyen er en del av UNESCOs verdensarv. Det er nå utenfor turistsesongen og vi føler at det er oss og et par stykker til som er besøkende 😊 Tør å påstå at vi skiller oss ut i mengden her, Equadorene er generelt veldig små. Ingen av dem snakker særlig annet enn spansk, så vi lærer oss litt fingerspråk og peking. Men, det går greit. Selv om det lissom er vinter her nå, så er været veldig bra, rundt en 20 grader og sol. Jeg synes det er mye forurensning her, Bussene soter veldig og det lukter mye eksos. Ellers passer vi godt på lommene våre. Det er visstnok mange lommetyver her, og vi har bestemt at vi ikke skal bli deres neste offer. Nede i sentrum så kryr det av politier, begrepet "politimann på hvert gatehjørne" stemmer her. Så jeg føler meg veldig trygg. Derimot så greide vi å forville oss litt inn i slumområdene, og der ble vi veldig utrygge, jeg var ikke komfortabel, synes at alle så veldig skumle ut.. Heldigvis kom det en taxi, så vi kapret den rimelig fort. Nå skal jeg prøve å laste opp litt bilder her, så får vi se om jeg greier det.. 😊

Dag 2 - Det første vi gjorde i dag var å gå til frisør og få klipt håret. Det var en billig fornøyelse. Kun 5 dollar pr. person - deretter var det å se fotballkamp (Helge). De fleste
Suvernier og teppebutikker er det mye avSuvernier og teppebutikker er det mye avSuvernier og teppebutikker er det mye av

Et lite utvalg av tepper - skal kjøpe med meg noen hjem... blir vanskelig å bestemme seg, for det er så mange fine :)
barer/restauranter viser fotballkampene direkte. Det er fotball til frokost og til lunsj. Glad jeg har med meg strikketøy så har jeg noe å pusle med mens det er kamp... 😊 fotballkommentatorene her borte er et kapittel for seg selv. De lager et skikkelig "spetakkel" hver gang det scoores. De hyler og skriker og sier lenge "GOOOOOOOOOOOOOOOOOLLLLL GO-GO-GO-GOOOOOOOOL" Skikkelig glede og entusiasme. Det er noe annet enn de tørre TV-reporterne vi har hjemme 😊
I dag dro vi til ekvator, Mitad del Mundo og surra rundt der noen timer (inkl. ny fotballkamp). Tok en del bilder derfra (se under). Vi tok taxi frem og tilbake - taxi er billig her, koster omtrent ingenting, og det er å foretrekke istedenfor å stå å stampe på en buss. Trafikken er litt mer rå her enn hjemme. Full fart og filskifter i ett sett... Satt hjertet i halsen noen ganger, men - satser på at sjåføren har kontroll.....
Nå er det ettermiddag på hotellrommet. I kveld skal vi ut å spise middag. I Equador så er nasjonalretten MARSVIN.... Helge sier han skal ha seg et måltid marsvin, og det skal han få ha! Jeg skal ta med kamera og forevige det hele 😊

Dag 3
Sitter na i
Camilla og selger-jentaCamilla og selger-jentaCamilla og selger-jenta

En liten søt pike som forsøkte å selge meg noen fine sjal, men,,,, jeg måtte nok skuffe henne i dag :)
resepsjon pa hotellet og venter pa at vi skal reise til flyplass for a dra videre til Lima i Peru. I dag har vi várt oppe pa Teleferico, et hoyt fjell i Quito. Vi var pa 4100 moh. Vi tok taubane opp og det var en utrolig utsikt over Quito og omradet rundt. Det var veldig stille og ren, kald, frisk luft. Vi var sa hoyt oppe at vi sa ned pa flyende som gikk inn for landing.. litt rart. Vi kom over en hestefarm der oppe og tok oss en ridetur i fjellheimen med guide. Kommer til a kjenne det i rumpa. Bilder av dette kommer senere, pc og kamera ligger pakket i koffert, sa jeg far ikke lagt over bilder na. Det ble ikke noe marsvin pa Helge i gar kveld... det sto ikke pa menyen der vi spiste. Men, tror vi skal rekke et maltid for vi reiser og jeg lover at jeg skal ta bilde. Jeg har ikke tenkt a spise det iallefall.... Har na kjopt inn litt Equador-suvernier. Matte ha meg ett veggteppe og litt annet. Vanskelig a velge for det er sa mange fine. Vi har ikke merket sa mye til hoydesyken, annet enn at nar vi var oppe pa fjellet, ble vi litt mer kortpustet enn normalt. Da er det Lima neste - haper dere fortsetter a folge oss.. Helge og Camilla




Additional photos below
Photos: 13, Displayed: 13


Advertisement



28th June 2010

Spennende Camilla :)Er det bare du og Helge p? egenh?nd? Ingen andre i reisef?lget??nsker dere fin tur.Solvor :)
29th June 2010

Hei Helge og CamillaMorsomt med blogg! MIssunner dere denne ferien - kos dere masse :D Jeg f?lger med de neste 10 dagene :)Husk solkrem helge ;-) og vann
29th June 2010

Utrolig kul reiserute!Kan virkelig se for meg Helge (han med innebygget GPS...) n?r dere finner ut at dere er havnet inn i sumomr?det...PS: Helge: hvordan var det vi bestillte AskerXpressen? ;-) TullaKos dere mass p? tur!
29th June 2010

dette er jo utrolig spennende =)
29th June 2010

Hei! H?rtes utrolig spennende ut. Ja pass p? verdisaker, skkert ikke bare ? si ifra til en politimann som bare snakker spansk! Kult det oversiktsbildet av Quito...ser ut som det ligger nedi en "grop" ...?!Men Camilla...f?rst klarer dere ? f
orville dere inn i et slumstr?k, og s? "kaprer" dere selv en taxi liss?m...;))
30th June 2010

Hei og god morgen!Marsvin???? Helge kan da ikke mene ? spise disse s?te sm? kjeledyrene?Ser ut som dere har en storartet tur! St? p?, virkelig nyt denne ferien!Klems og klems....
30th June 2010

Spent p? ? h?re hvordan marsvinet smakte... ;-O
1st July 2010

Lurer p? v?ret, jeg da:-)
13th June 2011

S? flinke dere er til ? skrive ned opplevelsene. M? jo v?re veldig g?y n?, ett ?r etterp?, ? lese om alt dere opplevde, det er jo umulig ? huske alt i ettertid n?r man har v?rt p? en slik omfattende eventyrreise;.)
13th June 2011

Ekvator alts?, artig!

Tot: 0.131s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0382s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb