Fantastiske boern!


Advertisement
Ecuador's flag
South America » Ecuador » North » Otavalo
March 13th 2008
Published: March 13th 2008
Edit Blog Post

Danm, der gaar lang tid mellem at jeg har tid til at faa opdateret den her blog! Hvilket betyder at der er en del at fortaelle nu jeg endelig har tid, saa bliv haengede!


Hoejlydt skrald



Min sidste uges spansk undervisning foregik i Otavalo, en by jeg tidligere har skrevet lidt om her paa min blog. Det er en dejlig stille by i firhold til larmende Quito.

Hvis man altsaa ser bort fra en skraldevogn der koerer rundt dag ud og dag ind og spiller irriterende smaa xylofon melodier ekstremt hoejt fra en stor hoejtaler!
Meningen er vel at folk skal kunne hoere hvornaar de skal gaa ud med deres skrald, som de ellers bare stiller pa fortorvet, men for syv soeren hvor var det bare enerverende at hoere paa!


Dejlige unger



Den familie jeg boede hos i Otavalohavde tre boern, smaa energibomber alle tre! Der boede ogsaa to canadiske fyre der i samem uge, Tim og Tristan, soede fyre 😊

Den aeldste af boernene, Andres paa 12, har Downs Syndrome og de bedste han ved er at danse! Saa hver aften efter middagsmaden satte han en cd paa og boed op til dans, og saa var der ellers gang i gaden! Tim elsker boern, tror kun at han er 7 aar inden selv til tider, for han var utraettelig med de unger!
Tror ogsaa at Andres blev ret glad for mig, han ville hele tiden gerne kysse mig paa kinden, helst munden hvis han kune komme til det, og han var en utraettelig danser!😱

Den mellemste, German jr (faren hedder ogsaa German), blev kaldt den lille djaevel, og han var ogsaa en rigtig lille laban! Elskede at drille sin storebror og lillesoester! Han var mest Tims afdeling, "el diablito" elskede Tims flyveture og kildeture.

Og til sidst Rosinen i poelse enden, Maria-paz, den kaereste lille pige pa 3 aar, med blaa oejne! Hendes mor, Marisol bedyrede at hun var sin fars datter, og at hendes mor ogsaa selv har blaa oejne, men skoert var det nu at se en familie med fire sorthaarede og moerkgloede medlemmer, og saa den lille lyse Maria-paz!


Lokalt kunsthaandvaerk



Det meste af den uge gik med at lege med ungerne, og saa at gaa i skole, puha eneundervisning er nu kraevende!

Men jeg fik dog tid til en enkelt lille udflugt sammen med Tim, til tre forskellige lokale landsbyer, communidades, hvor vi fik set naermere paa nogle arbejdesprocesser.

Foerst besoegte vi en meget fattig familie, et stort rum til ti personer (med en seng vel at maerker, aner ikke hvordan de alle kunne vaere der...)

Familien levede af at flette maatter af en speciel form for siv som de dyrkede, og wow det var haardt arbejde! Fik nemlig lov at proeve!
(Vil proeve at uploade en video af mig liggedne ret saa ubehjaelpeligt paa mine knae mens moren viser mig hvordan jeg skal gore...)

Det tog moren ca 4 timer at flette en stor ca 2m x 3m matte, der ville have taget mig mindst en maaned, og saa kostede den kun ca 5$ !

Herefter gik turen til et musikinstrumentsvaerksted, og den familie saa til gengaeld ud til at have fint med penge. Det var fareren og hans soenenr der drev vaerkstedet hvor de fremstillede forskellige panfloejter og strenge instrumenter, de var ret flotte, men det var ikke naer saa stor en oplevelse som det foertse besoeg.

Til sidst besoegte vi et gammelt aegtepar paa 75 og 67 aar, som i faelleskab stod for hele produktionen fra raauld til fardigt vaevede taepper og ponchoer.
Ret vildt at se hvordan manden, hvis job det var at vaeve, sad i saa umage en stilling, direkte paa jorden med vaeven.

Og der var en bonus for mig, for de havde en dejlig kat, Missy! Kom sgu til at savne kraene hjemme paa Karolinelund!


PS; Der kommer billeder paa senere, sidder ved en pc der sjovt nok ikke har et cd-drev....



Advertisement



Tot: 0.043s; Tpl: 0.008s; cc: 7; qc: 23; dbt: 0.0207s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1021.4kb