Santiago

South America » Chile » Santiago Region » Santiago
January 24th 2008
Published: January 25th 2008

A summary in english will follow in the end....

Da har jeg tilbrakt en og en halv uke i Santiago, Chile. Jeg ankom sammen med Summits-gjengen mandag i forrige uke, og de foerste dagene ble tilbrakt sammen med dem.
Santiago ligger i regionen Región Metropolitana de Santiago, og det bor ca 4,6 millioner mennesker her. Omtrent som i hele Norge altsaa....

San Cristobal

Et besoek til San Cristobal er vel kanskje mer eller mindre " obligatorisk" naar man er i Santiago... Det er en hoeyde midt i byen, med flott utsikt over hovedstaden og inn i Andesfjellene som omkranser den.
Chile er kjent for fiske og mye god sjoemat. Et besoek til fiskemarkedet Mercado Central ble derfor neste stopp den dagen. Vi intok en bedre lunsj, bestaaende av fiskeretter (selvsagt) godt backet opp av passende hvitvin eller lokal oel! En av de bedre lunsjene paa turen!
Ellers ble det tid til aa rette opp vaeskebalansen i kroppen med noen friske pils paa Plaza de Armas i sentrum av byen. Man skal jo nyte livet litt ogsaa!

Providencia Jazz

Ved en tilfeldighet saa jeg i avisa, torsdag, at det foregikk en Jazz-festival i Santiago, "Providencia Jazz", i Parque de Esculturas i bydelen Providencia. Paa programmet var det ogsaa en norsk artist; Solveig Slettahjell.
Jeg klinte til aa kjoepte gold-ticket (til 200 kr, som er rimelig for en slik kveld!) og dro avgaarde paa fredag. Programmet denne kvelden var Mario Feito Trio, Solveig Slettahjell og Dave Holland Quintet! Mario Feito trio er fra Chile og bestaar av Mario Feito paa piano, Daniel Rodriguez paa percusion og Nelson Arriagada paa cello og kontrabass. De spilte en fusion av jazz, klassisk og populaermusikk, samt en litt melankolsk tone i noen av laatene. En veldig bra gruppe som jeg ikke har hoert om foer....
Solveig Slettahjell hadde med seg Sjur Miljeteig paa trompet. Hun spilte mest fra det nyeste albumet "Domestic songs" som har faatt gode kritikker hjemme i Norge! Konserten var ogsaa imponerende, men ble kanskje litt for rolig for en del Chilenere som satt og ventet paa Dave Holland.
Og mens vi er inne paa Dave Holland kan jeg jo presentere dette bandet ogsaa: Han spiller selvsagt bass og har med seg Robin Eubanks paa trombone, Steve Nelson paa vibrafon, Chris Potter paa Alt og Sopran saxofon og til slutt Nate smith paa trommer! Bandet presenterte en forrykende avslutning paa kvelden, med noen fantastikse soloprestasjoner, samt samspill man skal lete lenge etter! Utrolig morro aa faa med seg.

Ellers gikk helga med til klatring...! Ble med en kar fra Peru som jeg har hatt spansk-kurs med denne uka. Etter aa ha tatt metroen til enden, en buss saa langt den gikk og deretter en "colectivo", samt 20 minutters gange til slutt, var vi inne i Andesfjellene : ) Klatreformen kan jo ikke akkurat sies aa vaere helt paa topp etter to maaneder paa reisefot og ca 4 dager med klatring tilsammen.... "pumpen" kommer bare jeg ser paa rutene : ) ha ha Men det var uansett deilig aa komme seg ut aa faa roert seg litt
(Glemte jo selvsagt kameraet begge dagene, saa det blir ingen bilder herfra....)

Mandag til Torsdag ble stort sett brukt til spansk-kurs og lesing. Det var paa tide aa faa ryddet litt i det jeg har laert til naa ; ) Oppklare noen gramatikkregler, og ord jeg kanskje har brukt litt mye uten aa egentlig skjoenne hva det var!

Ellers kan jeg ogsaa nevne at det chilenske landslaget i cricket var aa trente noen dager i bakgaarden paa hostellet jeg bodde paa! Det sier vel egentlig litt om nivaaet paa cricket her i Chile : )

tja. Egentlig ikke saa mye mer aa melde for denne gang! Ferden gaar i morgen til Ushuaia helt soer i Argentina, saa nye oppdateringer foelger saa fort det dukker opp noe!

Hello guys!

I have now spend one and a half week in Santiago, Chile. I arrived here with the people I travelled with to Aconcagua, and spend the first couple of days with them.
Santiago is in the region; Región Metropolitana de Santiago, and it's 4,6 million inhabitants here.

A visit to San Cristobal is a "must" when you are in Santiago. It's a little hill in the middle of the city, with great view over the capital and the Andes-mountains around Santiago.
Chile is well known for the seafood, and a visit to the fish-market "Mercado Central" was our next stop. Here we could enjoy a great lunch of different fish courses backed up with a suited whitewine or local beer! The best lunch so far on the trip!
It was also enough time to check out the life on Plaza de Armas in the centre og the city, with a cold beer safely placed in my hand! A nice time after been in the mountains for two weeks.

Buy a coincidence, I saw in the newspaper last thursday, that it was a jazz festival going on in Parque de Esculturas in the part of the city called Providencia. I bought tickets for friday night, and went up there. On the program was a group from chile called Mario Feito Trio, The norwegian singer Solveig Slettahjell and in the end; Dave Holland Quintet! A great show that I really enjoyed!

I spend last weekend climbing just outside Santiago. After an hour travelling by metro, bus and taxi, we were in the Andes Mountains, which has some good crags around the city. After 2 months almost without climbing I can´t say that I did well, but I got up a few routes : )

From monday to thursday this week I joined a Spanish course in the hostel I lived in. I figured out that it was time to put the stuff I have already picked up in a order and add some grammar...

And that was pretty much it from Santiago I think.

See you later!

5th February 2008

Festlig å følge deg Hendis! En stund siden jeg har vært inne å titta nå, men kjenner det rikker i reisefoten! Særlig morro at du har vært på hosteller jeg og bodde på. Casa Roja i Santiago var en slager da, hadde mye morro der gitt! Kos deg i Argentina, beste landet jeg har vært i! Og husk, biffen og vinen blir hverken bedre eller billigere andre steder, så det er bare å frotse! Safe travell!
11th February 2008

Hallo Geir Olav!
Casa Roja var meget bra! Drar nok innom en tur paa vei nordover igjen ogsaa! Naa for tiden er jeg i Chile og her gaar det mest i fisk og sauekjoett. Men jeg drar over igjen snart, og da blir det nok litt biff og vin igjen skal du se : ) Hyggelig at du foelger med! Hils samboerne dine : )

Tot: 0.078s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 29; dbt: 0.0408s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb