Tur paa havnen i Antofagasta

Published: August 9th 2008

Dag 55.

Idag var vi tidlig nok oppe til aa naa frokosten selv om vi hadde sett Terminator II paa TV til langt paa natt. Frokosten var enkel men veldig god - vi fikk paasmurte ferske baguetter m/ ost eller skinke, i tillegg fikk vi kaffe eller te.

Etterpaa tok vi turen til postkontoret og postet et par smaagaver og kort. I tillegg sendte vi hjem den forste fulle SD-brikken med bilder fra turen. Erna: ta godt vare paa den naar/hvis den kommer i posten.

Derfra gikk vi ned paa havnen. Der var det mange smaa fiskebaater og store seler i havnebassenget. Det satt mange pelikaner paa takene rundt havnen. Vi var inne paa fiskemarkedet og alle ville selge oss alt de hadde av fisk og skalldyr. Hadde vi hatt et kjokken, hadde vi definitivt kjopt noe der - det saa veldig godt og ferskt ut. Vi ruslet en lang tur langs stranden.

Paa tilbakeveien gikk vi forbi den gamle togstasjonen, hvor togene til Bolivia gaar. Togene gaar forsatt, men vi avsto fra en tur, for vi hadde hort at det ikke er noe oppvarming i kupeene paa toget. Det betyr at det kan bli ned til -15 grader i kupeene.

Vi hadde naa bestemt oss for aa ta turen videre nordover til Iquique, i haap om aa faa litt mer sol og varme. Vi kjopte derfor bussbilletter, og dama i luken ga oss avslag paa prisen. Prisen ble rund og fin - 10 000 chilenske pesos pr. pers. Turen skal ta 6 timer, og bussen gaar fra “terminalen” kl. 10:30 imorgen.

Paa ettermiddagen gikk vi rundt og kikket etter noen klaer, Jane ville ha en tynn strikkejakke - siden den hun hadde var full av rodvinsflekker etter restaurant besoket igaar. Eirik onsket aa bytte ut den ene, av to, bukser han har med seg paa turen. Eirik fant en Levisbukse til 300 NOK.

Paa kvelden satt vi og koste oss med litt ol og vin. Eirik kjopte en hamburger, og den var det mest smaklose han hadde spist saa langt paa turen. Jane fikk en god fajita. Vi gikk forholdsvis tidlig tilbake til hotellet for aa pakke. Jane ble liggende aa se en film til 01:00, da hadde Eirik allerede snorket noen timer...

Gammelt lokomotivGammelt lokomotiv
Gammelt lokomotiv

Dette har dradd mange laster de 4000 m opp til slettene i Bolivia

Tot: 0.125s; Tpl: 0.011s; cc: 10; qc: 50; dbt: 0.0723s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb