Rio - feber, feiring, fotball og fet mat

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro
September 18th 2006
Published: September 18th 2006

I vaare oeyne er Rio de Janeiro enda fetere enn den evigvarende hypen rundt byen skulle tilsi. Utrolig fascinerende by. Og byens "stygge" elementer (fattigdom, slitasje m.m.) er med paa aa gjoere byen enda mer fascinerende. De store sosiale forskjellene ER en uting, uten tvil. Samtidig er disse forskjellene helt grunnleggende for dynamikken og livet i Brasil. Veldig vanskelig aa forklare dette, men vi kan proeve ved en senere anledning. Uansett, vi har opplevd mye forskjellig. Blant annet var vi paa tur i favela (fattigbydelene som i all hovedsak ligger oppover langs aas-sidene her i byen) og digert, ekstravagant bryllup paa en og samme dag. Livet i favelaene virker slett ikke saa trist og elendig som mange tror. Det er derimot et samfunn hvor folk har knappere pengeressurser enn andre steder, men som er rikt paa initiativ, kunnskap, kreativitet. Disse stroekene er ikke planlagt av noen offentlig byplanlegger eller noe saant. Det hersker egne regler for hvordan bydelen skal vokse frem. De som bor i favelaene, er de som kjoerer drosjene og bussene, de som serverer paa hotellene, de som er hushjelper hos de mer bemidlede, etc. Det var en fin opplevelse aa se hva favelaene dreier seg om (selv om vi ikke fikk noe dypdykk i skyggesidene...)

Vel uansett, vi har igjen to dager i Rio, og hvis vi skulle ha skrevet om alt vi har opplevd, saa gaar de to dagene. Derfor kommer noen stikkord:

Corcovado (Kristus)
Maracana (Fluminense - Figueirense 2-0)
Strender (Copacabana og Ipanema)
Sol (41 grader for tre dager siden)
Churrascaria (spis saa mye grillet kjoett du vil for saa og saa mye penger. Og FOR en peiling de har paa kjoett!!)
Champagne og caipirinha.
Jazz og bossanova.

Pluss, pluss.... Synd det snart er over....

De to foerste dagene i Rio var Haavard i skikkelig daarlig form, og maatte holde sengen nesten hele den foerste dagen. Paa kvelden fikk han karret seg opp til middag, som var hjemme hos faren til vaar venn Rafael. Han, faren altsaa, hadde likegodt invitert et jazzband hjem i stua si (musikkstudenter fra Rio, en kvartett med snittalder ca. 23 aar: Trommer, bass, piano og trompet). Fin opplevelse!

I dag (mandag) regner det, og vi skal gjoere noen innkjoep. Hvis noen har noen oensker om ting vi skal kjoepe med, send oss en SMS.

18th September 2006

Hjemkomst
Forstår at dere er trøtte etter så mange intrykk! Blir matt, selv, bare av å lese.... Gleder meg til å møte dere på Gardermoen. Det er på torsdag, 21.?

Tot: 0.067s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 24; dbt: 0.0469s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1021kb