De sidste dage i Rio

Published: October 2nd 2006

Favela'enFavela'enFavela'en

udsigten fra toppen af Favela'en Rocinho.
Saa er vores tid i Copacabana ved at vaere slut. I morgen tidlig drager vi mod oen Ilha Grande, der ligger 3 timer i bus+1 time i baad fra Rio. Selvom man selvfoelgelig godt kunne have brugt mere tid paa en by som Rio har vi alligevel oplevet en masse fantastiske ting :-)

En af de mest facinerende oplevelser har helt klart vaeret vores besoeg i Latinamerikas stoerste Favela. En favela er en slags slumkvarter med udpraeget selvstyre - ikke fordi de har faaet tildelt selvstyre, men fordi de lokale narkobaroner har taget det. Saa det er en slags by i byen, hvor man ikke betaler skat, vand eller el. Til gengaeld hersker jungleloven og vold og drab er hverdagskost. Ca. 1/3 af hele Rio's befolkning bor i disse favelaer, og den vi besoegte har 200.000 indbyggere. Favela'er er ikke normalt et sted man bare besoeger (i hvert fald ikke, hvis man vil slippe ud levende), men vi tog paa en guidet tur med et selskab, der pga af gode kontakter og stort socialt arbejde kan gennemfoere det paa en sikker maade.

Paa turen ned gennem de smalle stier er fattigdommen slaaende. Husene er smaa og bygget af materialer,
RocinhoRocinhoRocinho

Jeg koeber et billede, som Marcos her paa billedet har tegnet. Det er meget vigtigt at laere boernene at arbejde i stedet for at tigge, saa det stoetter jeg naturligvis ;-)
der lige var tilgaengelige. Kloakerne er aabne og en stank af affald og affoering dominerer luften. Paa trods af denne umiddelbare elendighed i et liv, der ikke umiddelbart synes vaerdigt, moedes vi med venlighed og masser af smilende boern, der beder om at vi skal tage billeder af dem, for at de saa kan se dem selv paa digitalkameraet. Vi besoegte ogsaa et artgallery, hvor der blev drevet en kunstskole for de lokale boern samt det daycare center, som vores tur-selskab driver. Fantastisk oplevelse!

Fest og farver i Brasilien :-)Fest og farver i Brasilien :-)
Fest og farver i Brasilien :-)

Mathias, Lotte, jeg, Darren og Hans paa bar i Lapa
Sukkertoppen...Sukkertoppen...
Sukkertoppen...

...som udsigten er fra bjerget, hvor Jesus vaager over Rio.

25th October 2006

hola
hola christine quiero ir con ustedes a ver Argentina (tambien es mi pais). suerte en el viaje. besos Lasse

Tot: 0.102s; Tpl: 0.01s; cc: 12; qc: 50; dbt: 0.0639s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb