Tropisk paradis

Brazil's flag
South America » Brazil » Rio de Janeiro » Ilha Grande
October 6th 2006
Published: October 9th 2006

Så er vi kommet hjem igen efter turen til Ilha Grande. Helt igennem en fantastisk ø og tilmed med en spændende historie. Ø'en, der ligger en times sejlads fra provinsen Rio de Janeiros fastland, har tidligere været skueplads for indianeres kamp om de gode fiskeområder. Efterfølgende har øens mange små bugter i 1600-tallet været brugt at pirater til at gemme sejlskibe og en masse tyvekoster, og myterne om endnu gemte skatte lever stadig. Senere blev øen brugt som første stop i Brasilien for slaveskibe fra Afrika, som en del af den berømte slaverute. Øen begyndte senere at blive beboet, og var efter sigende et livligt sted, indtil det brasilienske retsvæsen i 1940'erne oprette et topsikret fængsel på øen for at huse nogle af landets farligste kriminelle - frygten for fanger på flugt fik hurtig lokalbefolkningen til at forlade øen. Fængslet, der i dag er sprængt i stykker og ligger i ruiner husede bl.a. den berømte og berygtede fængselsmande Comando Vermelho's ledere. Gruppen havde (og har til stadighed) sine rødder i favelaerne, som den vi besøgte, og det mest berømte flugtforsøg var, da en flok fra en favela highjackede en helikopter i Rio, fløj ud til fængslet, hvor de landede på taget
Ilha GrandeIlha GrandeIlha Grande

Et billede fra en lille bugt på Ilha Grande, hvor vi stoppede under en sejltur.
og lederen af Comando Vermelho hoppede ind. Han blev ført til en favela i Rio, men politiet turde ikke rykke ind og hente ham.

Nok om kedelig historie - øen var nemlig også fantastisk postkort-smuk og det perfekte sted for intensiv afslapning.
Vi ankom mandag eftermiddag og efter at have pakket ud på vores hostel, der forøvrigt lå smukt ned til stranden, tog vi ind til byen for at få noget aftensmad. Det blev til den brasilienske nationalret med ris og bønnesovs (fint nok den første gang, derefter bliver det noget trivielt...).
Den første hele dag blev brugt på en sejltur rundt om øen med en masse andre fra vores hostel.

Regnskov på Ilha GrandeRegnskov på Ilha Grande
Regnskov på Ilha Grande

Selvom vi ikke var ude, hvor man skal skære lianer over for at komme frem, fik vi alligevel vandret lidt i den brasilienske regnskov.
Lopes MendesLopes Mendes
Lopes Mendes

Stranden, som ifølge guidebøgerne, skulle være en af brasiliens smukkeste. Vi var der desværre i gråvejr, så skønheden kom ikke helt til sin ret.
UdsigtUdsigt
Udsigt

Et aften-billede fra altanen foran vores soverum på vores hostel. Bemærk konjunkturerne af palmen - der hang rent faktisk kokosnødder på palmen!

17th October 2006

!!!
Det er alt sammen meget godt... men der mangler nogle billeder af sjove dyr!

Tot: 0.066s; Tpl: 0.009s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0371s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb