Hälsningar fran Bolivia!

April 19th 2005
Published: April 19th 2005

Los Islas FlotanasLos Islas FlotanasLos Islas Flotanas

Titicacasjön
Vi hadde satt kursen mot Bolivia och närmare bestämt La Paz, men först skulle vi innom Puno som ligger pa den peruanska sidan av Titicacasjön. Här tog vi en dagstur för att besöka dom flytande öarna och en annan ö vid namn Taquile.

Dom flytande öarna bebos av Uro indianerna och är flytande vassöar med plats til tva til tre familjer. Det tar dom ca tre manader att konstruera en ny ö som varar i rundt 15 ar. Dom är ocksa nagra jävlar pa att fixa vassbatar och det var ocksa här som Thor Heyerdahl hittade expertis til sin expedition över Stilla havet. En vassbat pa runt 10m tar mellan 20 til 30 dagar att bygga och när den inte längre duger sa tas den upp pa land och används til att odla potatis. Pa den andra ön fick vi uppleva en lokal festival med danstävling i stor skala med enormt färgglada dräkter och fulla indianer. Pa baten somnade vi saklart och lämnade Puno dagen efter hummerröda i ansiktet.

Efter att ha kommit genom gränsen sa blev det lunch pa den bolivianska sidan av Titicacasjön, i Copacabana och efter det vidare til La Paz. Bolivia har mycket att erbjuda
"The worlds most dangerous road""The worlds most dangerous road""The worlds most dangerous road"

Har ett skrubbsar pa vänstra armbagen som bevis!
den äventyrlystna och La Paz är ett bra ställe att börja. Den andra dagen där sa tog vi en Mountainbike tur nedför det som kallas för världens farligaste väg där det i genomsnitt dör en person var tredje dag. Men det är mest lastbilarna som aker utanför dom stupbranta klipporna eftersom vägen är en del av huvudleden mellan Bolivia och Brasilien. Turen var nästan bara nedför i 65 km varav 45 utgör den beryktade vägen. Vi klarade oss helskinnade ned och fick uppleva väldigt fin natur blandat med spännande cyckling.

Efter nagra nätter til i La Paz sa var det dags för lite klättring. Vi skulle bestiga Huayna Potosi som ligger en halvtimme nord för huvudstaden och är betecknat lite som ett nybörjar berg, men utan tidigare erfarenheter sa kände vi att 6088 möh var en lagom utmaning. Vi började pa 4500 meter den första dagen för att sa bege oss upp til en glaciär pa 4700 där vi fick upplärning i isklättring. Efer det begav vi oss med full packning upp till high camp pa 5200m där vi skulle spendera natten. Den samma natten klockan 1 blev vi väckta och satte pa oss broddarna och pabörjade den fem
Huayna PotosiHuayna PotosiHuayna Potosi

6088 meter ren skjönhet!
och en halv timmes langa färden upp mot toppen. Jag maste medge att det var det mest krävande jag nagonsinn har varit med pa och den sista stigningen pa 250 meter var pa 55 gradar och tog närmare en evighet att bestiga. Men alt slitet var glömt när vi kom til toppen och fick uppleva soluppgangen pa 6088 meters höjd. Pa vägen ned hadde vi stralande sol och mycket av tröttheten gled över i belatenhet.

Efter mycket sömn och lite kinamat tog vi nästa dag bussen sydöver i Bolivia och ned til Uyuni. Imorgon sa ska pabörja en tre dagars resa med jeep gjenom den bolivianska saltöknen ned til den chilenska gränsen och därifran vidare til San Pedro de Atacama. Sa vi hörs i Chile!

Äntligen pa toppen!Äntligen pa toppen!
Äntligen pa toppen!

Vad var Galdhöpiggen jämnfört med det här?
Farväl La Paz!Farväl La Paz!
Farväl La Paz!

1,5 miljoner men det kändes som det dubbla med gatorna proppfulla av människor.

Tot: 0.102s; Tpl: 0.012s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0558s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb