Mot civilisationen!

Argentina's flag
South America » Argentina » Buenos Aires
May 3rd 2005
Published: May 4th 2005

OK, dags för en liten uppdatering! Och jag vil först be om ursäkt för bristen av nytt läsmatrial i det senaste och jag kan nog bara skylla pa mig själv i det här tilfället. Men det har hänt en hel del sedan sist! Nu maste vi tilbaka til för nagra veckor sedan även om det känns som om det mer änn det. Tilbaka til Bolivia:

Efter ett dygn i den dammiga och egentligen ganska trakiga staden Uyuni sa begav vi oss ut i den Bolivianska saltöknen "Salar de Uyuni" i en Toyota Landcruiser tilsammans med tva tjecker och en israel. Mycket kunde hända med ett sadant resefölge men det skulle visa sig vara trevliga människor och problemen kom istället med reseoperatören. Som för det första var försenad (men et bolivianskt tidschema far man ta med en nypa salt) och sedan skulle det inte bara bli problemer med bilen men vi saknade även sovsäckar som vi spesifikt betalat extra för. Men dessa problemer bleknade i jämnförelse med upplevelserna vi fick under resan, som föresten blev som följande.

Först besökte vi den östliga delen av öknen (vi reste fran öst til sydvest) där man hittar den lilla "industrien" som Bolivia har
Fina färger.Fina färger.Fina färger.

Vattenspegel i dom översvämmade delarna av öknen.
satt igang för produktion av bordsalt. Resten av öknen är i stort sett orörd eftersom man inte har kapital til en större industrialisering och man heller inte har önskat ge vika för Chilenskt intresse, som förövrigt är ganska stor (det finns mycket salt i den här öknen). Men det är altsa dessa enorma plana arealer med kritvit salt som varje ar lockar ett stort antal turister och jag maste medge att man blir fascinerad av landskapet och jag tror aldrig att jag kommer att uppleva nagot liknande i framtiden. Saltskorpan vid utkanten har ett djup pa upp till nagra meter medans den i mitten är uppemot 50m med ren salt!

Efter saltproduktionen sa besökte vi salthotellet och som navnet avslöjar är det helt byggt i salt, men det var inte här vi skulle spendera natten utan vi drog vidare til Isla de Pesces (fisk ön) som är en korall ö mitt i saltöknen med enorma katusar som blir upp til ca 13m och över tusen ar gamla. Här blev det ocksa lunch och lite fotografering innan vi begav oss längre ut i öknen där vi parkerade och fick uppleva en helt fantastisk solnedgang. Som om vi hadde varit i en annan värld. Efter detta tog vi oss til närmaste by som var nästan rätt ut av vilda västen. Här hadde dom tro det eller ej ett disco... Ett primitivt sadant men vad gör man inte för att tjäna pengar av turisterna, och vi fick oss en öl sa vi klagade inte.

Dag tva hadde vi altsa paserat genom saltöknen men landskapet blev inte mindre imponerande för det. Okraröd ökensand och vulkanlandskap och med flera mil til civilisationen fick en att känna sig ganska liten och ödmjuk gentemot naturen. Det första vi gjorde den morgonen var att besöka en geysir och en ansamling stora lerpölar som spydde ut anga och gaser i den karga öknen. Vi fortsatte vidare med svavel lukt i kläderna för att besöka nagra flamingo bebodda laguner efterfölgt av ett stop vid en aktiv vulkan som fortfarande pyrde ut gra rök mot en knallbla himmel. Sedan kom vi oss til varat andra stopp pa resan, ett hotell mitt ute i ingenstans. Här fick vi nagra fa timmars sömn innan vi tidigt nästa morgon begav oss vidare.

Den tredje dagen skulle mest bli en transport sträcka, bade gjenom öknen men ocksa senare skulle det visa sig.
Santiago!Santiago!Santiago!

Sett fran Cerro Santa Lucia
Men det betydde inte att dagen inte bjöd pa upplevelser. Samma fantastiska landskap men vi började tröttna pa att sitta ihopträngda i en jeep. Den här dagen besökte vi bland annat flera laguner men det som vi hadde sett fram emot mest var att faa bada i en varm källa som var planerad i turen. Det var kallt i luften men källan höll en behaglig temperatur. Nagra timmar senare befann vi oss vid den Chilenska gränsen och vi blev härifran transporterade vidare til den lilla byn San Pedro de Atacama. Det första som mötte oss i Chile och det som gav oss hopp var dom asfalterade vägarna! Helt nya och fräscha och maken til sadanna vägar sag vi sist i Mexico. Det fanns hopp om civilisation!

Vi ville inte ödsla nagon mer tid i dom trakterna utan vi ville sydöver och i tillägg kände vi att vi hadde fatt nog med äventyr för stund framöver. Sa vi tog första buss til Calama och där sprang vi bokstavligen talat pa nattbussen til Santiago! 20 timmar pa vilken som helst buss är inget man ser fram emot men specielt inte när man inte har duschat pa tre-fyra dygn och är full
Världen sett fran ovanVärlden sett fran ovanVärlden sett fran ovan

Paragliding i Mendoza
av damm. I tillägg hadde Paal blivit magsjuk efter middagen i San Pedro som efter min mening var ganska god. Men vi kom oss helskinnade til Santiago och vi tog inn pa ett helt OK hotell och kända oss ganska nöjda med att ha kommit til en storstad.

Nu blev vi desvärre inte sa länge i Chile och det av flera anledningar; för det första sa hadde vi planer om att komma oss til Buenos Aires vid manadsskiftet, för det andra ville vi fa med oss Mendoza pa vägen och för det tredje sa var faktiskt inte Santiago sa spännande som vi hadde hoppats pa. OK det är en storstad men den kunde inte erbjuda det mangfaldet man förväntar av en storstad! Svart att förklara men det kändes lite som latsaskapitalism, med fa butiker och resturanger och med stort sett det samma pa tilbud i dom. Kansje vi var kräsna men det var inte det vi hadde hoppats pa och i tillägg kostade det för mycket att bli boende där över en längre tid. Sa vi bestämde oss efter 4 dygn i Chile att det var dags för Argentina! (Av dessa fyra dygn i Chile spenderade vi 40% av
Fransk ekFransk ekFransk ek

Pa vinprovning i Mendoza
tiden i buss eller bil).

Vi fick kansje inte det mesta ut av Chile men det är sant som händer när man reser under tidspress. Men nu sag vi framat, mot Mendoza, mot god mat och mot ett land vars ekonomiska situation verkade väldigt gunstig för en backpacker.

Mendoza är en studentstad som ligger i hjärtat av Argentinas vindistrikt. Vi hittade oss ett trevligt hostel och blev här i nagra nätter. Pa schemat stod paragliding och en tur til vingardarna i omradet, och saklart sa skulle vi fira Snorre sin födelsedag! Argentinarna har en förkärlighet för buffé och det var precis det vi behövde efter den urtrakiga matkulturen i Peru och Bolivia. Som om det var varat sista maltid käkade vi oss sjukligt mätta innan vi fortsatte att fira pa pub och sa vidare til antagligen det enda utestället som var öppet i Mendoza den dagen. Lat oss bara säga att det blev en fuktig kväll och paraglidingen blev uppskuten med en dag.

Paraglidingen var en sa kallad tandem företeelse sa man kunde njuta utsikten utan att behöva bekymra sig för navigeringen. Nu kan man i eftertid kansje säga att vi helst hadde gjort det när vi var i Lima eftersom man da kunde göra det över höghusen och alla människorna, det var inte sa mycket att se pa i Mendoza eftersom vi drog til ett berg en bit utanför staden där det mest var öken. Men det var en kul upplevelse iaf. Dagen efter gjorde vi lite shopping efterfölgt av en tur til tva vingardar med vinprovning. Jag maste erkänna att jag inte är sa förtjust i vin, men jag kände mig lite tvungen när det nu produseras sa mycket vi i dom trakterna (70% av den Argentinska vinproduktionen). Nattbussen var det som följde och ca 14 timmar senare hadde vi kommit til Buenos Aires och jag kan säga att staden verkligen lever upp til förhoppningarna!

Jag skulle säkert kunna skriva ett helt innlägg om Buenos Aires här och nu men jag maste ju spara lite til nästa gang jag skriver. Men det är en stor stad pa alla sätt och vis. Ca 6 millioner innevanare och lika manga möjligheter! Fram til nu sa har vi bott pa en väldigt trevlig och socialt hostel i en väldigt charmerande stadsdel som heter Palermo, här har vi ätit god mat, träffat en massa trevliga människor och sakta börjat vänja oss til storstadsemester. Vi har ocksa fatt sälskap av Hanna som är en god vännina ifran Oslo och hon kommer att sla fölge med oss vidare upp til Brasilien och hem igjen under den kommande manaden. Vi har ocksa med stor belatenhet skaffat oss en lägenhet som vi ska flytta inn i imorgon. Kontrakten är pa runt tva veckor och ger oss full komfort innan det sedan bär vidare til Rio de Janiero!

Hoppas att alla har det bra hemma och jag lovar att ni inte kommer att fa vänta altför länge tills nästa uppdatering. Jag lovar ocksa att jag kommer att ha mycket kul att berätta til dess!

Tot: 0.075s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 44; dbt: 0.0473s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb