lang resa igen


Advertisement
Published: May 21st 2007
Edit Blog Post

Sedan jag skrev senast har jag besokt 4 land och rest otaliga timmar i buss...
Var trekking i Torres del Paine nationalparken i Chile for tre veckor sedan blev tyvarr betydligt kortare an planerat. Efter en dags vandring slog vi upp talt pa ett ödelagt campingomrade vid en sjo. Utsikten var fantastisk, snotackta bergstoppar som fick mig att kanna mig som i Alperna. Fastan dagen hade varit solig och varm blev det ovantat kallt under natten, ca 9 minusgrader, och trots att vi hade dunsovsackar var det iskallt och obekvamt. Jag kunde bra ha fortsatt vidare nasta dag, men min reskompis som ar van vid betydligt varmare forhallanden ville returnera. En tynkä vanring alltsa, liten besvikelse, men vad kan man gora...

Till foljande reste vi over till Argentinas atlantiska kust, Puerto Madryn, som ar kant for att vara det basta stallet att se valar, pingviner och sjolejon under sasongtid. En endagstur pa halvön for att bonga dessa kreatur gav klena resultat; vi sag massor av sälar, en del sjolejon, armadillo och rävar, men inget desto storre. Det var inte precis hogsasong heller, sa vi var forberedda, och det var en fin tur anda.

Till nasta blev det ett par helt underbara dagar i Buenos Aires. Den har gangen var vi bada friska och kunde uppskatta staden ordentligt, atmosfaren ar europeisk men anda sa distinkt argentinsk med tango pa gatorna, vackra manniskor, syndigt god mat och gott vin... En stad jag kunde flytta till (forsta gangen jag kanner sa for ett stalle i Sydamerika). Fran Buenos Aires gjorde vi en tva dagars utflykt till Uruguays huvudstad Montevideo som ar nära, bara en timmes resa med färja.

16 timmars bussresa senare besokte vi Iguazu vattenfallen pa gransen Brasilien/ Argentina/Paraguay. Sedan over till Paraguays huvudstad Asuncion var vi spenderade endast en dag. Verkligen konstigt och lite ogastvanligt land, for det forsta ar det dyrt jamfort med vad de har att erbjuda for de fa turister som hittar dit. Asuncion ar sa underlig for att vara en huvudstad. Inga manniskor syns pa gatorna, jag tappade bort mig till en antikmarknad var det saldes portratt av Hitler och andra bisarra artiklar fran andra varldskriget... En dag rackte bra till for att ge ett absurt intryck av hela landet (vilket sakert inte stammer om man gav sig tid att lara kanna landet battre). Sedan en annan pafrestande 33h bussresa till Bolivien. Man lar sig snabbt att allt kan handa under en sadan. Ett barn blev aksjukt genast i borjan av resan och spydde oavbrutet i bussen vilket ledde till att bussen stank outhardligt av halvsmalt majs. Fyra ganger maste bussen stanna och vanta 30 min for att folk hade blockerat vagen i protest mot nagot som forblev oklart for mig... De sista tva timmarna av resan var pa oasfalterad grusvag med en buss fran typ 60-talet - mörbultade, trotta och hungriga men lyckliga anlande vi till slut till Tupiza i Bolivien var jag sitter och skriver nu.

Advertisement



Tot: 0.072s; Tpl: 0.014s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.043s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb