resan slutar


Advertisement
Published: June 10th 2007
Edit Blog Post

Idag var sista dagen av min resa, och jag har splittrade kanslor angaende hemresan.

Efter senast jag skrev i Bolivien har jag hunnit resa en hel del igen. En dagstur runt byn Tupiza pa hastar (precis som for tva ar sedan, endast kortare) holl pa att sluta dramatiskt, tack vare att vi insisterade pa att fa "riktiga" hastar och inga halvdoda latmaskar. Jag fick "Speedy Gonzalez" som verkligen levde upp till sitt namn, han ville alltid vara forst. Jag rakade ha en liten incident nar en annan hast tog forbi mig och Speedy i galopp, Speedy flippade och skenade ivag i galopp... gud jag har aldrig varit med om nagot liknande pa hast, jag rev och slet i tyglarna och kampade for att halla mig pa hastryggen, duckade for tradgrenar ovanfor mig och tankte ett ogonblick att om jag faller nu ar det kanske slut pa det livet... Jag vet inte hur lange det holl pa, men till slut lyckades jag fa kontroll over Speedy och hela historien slutade val. Efter det var jag lite skakig resten av turen, men nu i efterhand upplever jag det som en bra adrenalinkick.

Vidare norrut fran Tupiza till La Paz, var vi spenderade ett par dagar och jag var for andra gangen med om att cykla ner varldens farligaste vag. Nu kandes det dock inte alls lika hisnande som for tva ar sedan eftersom en ny vag har oppnats vid sidan om den gamla, som nu inte har nagon biltrafik alls. Efter detta bar det av till Titicaca-sjon var vi besokte de beromda flytande oarna och bekantade oss med indianbefolkningen dar.

Vidare till Peru, landet som kanske ar mest ogastvaligt for turister, kanske for att de ser dem sa mycket. I cusco var det meningen att vi skulle gora en tur till Macchu Picchu inkaruinerna. Hela systemet med biljetter och intradesavgifter ar tydligen menat for turister med pengar och inte backpacker studerande - vi fick inga billiga tagbiljetter och kande oss daligt behandlade, vilket ledde till att vi i all bitterhet beslot oss for att skippa hela skrapet. Pah, vem bryr sig om deras dammiga inkaruiner (sa raven om ronnbaren)...

En snabbvisit till Ica i Peru, en liten resort som ar kand for otroliga sanddyner. Vi akte jeep som i en berg-och-dalbana pa dynerna och akte snowboard pa dem, ganska roligt. Dagen efter reste vi till Lima var jag sade adjo till Shay, mitt resesallskap sedan fyra manader tillbaka. Och ett flyg senare befinner jag mig i Rio de Janeiro i Brasilien varifran jag flyger hem imorgon. Har har jag legat pa den perfekta stranden, Copacabana beach, och kontemplerat mina sista tre dagar. Allt roligt maste val ta slut nagon gang, och pa ett satt ser jag fram emot att komma hem till alla manniskor jag har saknat.

Tack till er som foljt med min resa, kram och vi ses snart!

Advertisement



Tot: 0.107s; Tpl: 0.014s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0604s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb