Langs Rio Parana i Rosario

South America » Argentina » Santa Fe » Rosario
September 17th 2008
Published: September 19th 2008

Dag 96.

Ahh, har hatt en herlig natts sovn. Sengen var helt topp! Frokosten ble servert paa rommet; kaffe/te, ferskpresset appelsinjuice, toast og syltetoy.

Vi gikk paa formiddagen lang tur oppover elven Rio Parana, mot det moderne kaianlegget som ligger like for broen. Byen strekker seg 20 km. langs elven. Det virker som om det er mye baattrafikk paa elven ut fra det vi har sett.

Vi snudde og gikk tilbake til sentrum, for vi gikk ned til Monumento de la Bandera. Monumentet ble ferdigstilt i 1957, og staar paa det stedet hvor det argentinske flagget ble heist for forste gang. I 1812. Granittsoylen som staar i midten er 70 m. hoy (monumentet er ogsaa avbildet paa den argentinske 10-pesos seddelen).

Deretter gikk vi videre ned til de gamle havnene, som ikke lenger er i “vanlig” bruk. Men det var veldig mange som fisket fra kaiene. Her satt vi oss ned for aa spise lunsj paa en av de mange uterestaurantene. Vi satt lenge og koste oss i solen (litt for lenge viste det seg utpaa kvelden...) for vi gikk langs elven tilbake til hostellet.

Da vi skulle spise middag, “maatte” vi gaa tilbake til den restauranten vi var paa igaar - for Eirik ville spise mer av det gode kalvekjottet. Vi bestilte en porsjon beregnet for 2 med deilig salat til, og maten smakte fortreffelig idag ogsaa.

Baattrafikk paa Rio ParanaBaattrafikk paa Rio Parana
Baattrafikk paa Rio Parana

Med broen over elven i bakgrunnen.

Tot: 0.09s; Tpl: 0.016s; cc: 9; qc: 34; dbt: 0.0439s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb