Wat info over Nieuw-Zeeland

Oceania » New Zealand » South Island » Te Anau
November 4th 2011
Published: November 4th 2011

>kiwi's (bevolking) ongeveer: 4,4 miljoen mensen
>kiwi's (vogels) ongeveer 70.000 – de meeste 'wilde' zijn enkel op de eilanden te zien zoals bv Stewart Island.

>schapen: 40 miljoen!!! (nog wat meer dan dat we dachten)
Vroeger waren het er 60 miljoen. Maar de koeien worden steeds meer gekweekt. Voor hun melk , want NZ bevoorraadt India en China van melkpoeder. Dat hoorden we van een mevrouw in een winkeltje.
Oppervlakte van NZ: 268.000 km
Oceaan rondom het land (EEZ): 4 miljoen km2
Grootste berg: Mount Cook 3774 meter
Er zijn 14 Nationale Parken

Het land is Christelijk maar je hebt uiteraard ook andere geloven die ietsje ervan afwijken.

They are gay & lesbian & bi friendly !!

En (bijna) alles is ook aangepast naar rolstoelgebruikers toe! Zelfs in de kleinste dorpen vindt je een aangepast toilet dat 'open' is – zonder dat je een sleutel moet vragen-. Wat me ook opviel dat de aangepaste toiletten ook écht aangepast zijn – en niet zoals bij ons dat je je erin moet wurmen- , groot!
In de DOC kan je ook een boek kopen met wandelingen op voor minder validen.
Ook heb je rental cars die slaapbusjes verhuren met een lift in!
En hier heb je geen aparte scholen zoals bij ons. Hier is iedereen een leerling van dezelfde school! Of je nu met 1 been loopt of rolt. Maakt gewoon niet uit! Ik vind dit prachtig! België mag hier een voorbeeld aan nemen!!
De leerkrachten nemen je zoals je bent, en houden rekening met je. Ook de leerlingen (ze zijn niet anders gewoon).
Je hebt natuurlijk ook andere scholen of gemeenschappen die voor elkaar zorgen.
Remember ...dat je met je krukken de trap op moest in het middelbaar (een school zonder lift?) vreselijk. Wel , hier is alles plat of mét een lift! De maks!!

>Klimaat: je moet je als een ajuin kleden. Er zijn hier soms wel 4 seizoenen per dag! Laagjes dus! Het weer is hetzelfde zoals bij ons in Europa. Geen extreme weeromstandigheden. Alhoewel we al van 'locals' hoorden dat er af en toe een 'Indian Summer' is. Een zéér warme (na)zomer!

Talk like a Kiwi
Kia Ora – Hi! G'day!
Flip flops - jandals
crook – sick
Haere mai- welcome
cuppa – cup of tea
heaps – a lot
sweet as – great, no problem
tiki tour- scenic route
tomato sauce -ketchup
whare paku – toilet
brekkie: breakfast
barbie: bbq

A strange kiwi quirk: pee on a tree!

De Maori's waren uiteraard hier het eerste volk. Ze kwamen zo'n 1000 jaar geleden aan, met hun kano uit Polynesië.
Ze waren de eerste 'backpackers'. In 1840 sloten ze een pact met de Europeanen dat tot vandaag nog steeds in de grondwet staat. Zo staat er onder andere in dat de Maori cultuur niet mag verloren gaan en dat een 'buitenlander' hen moet respecteren (ook de huidige kiwi's).

Links rijden voor dummies:

Draag altijd je gordel!
Ook als je fietst is een helm verplicht!!

Speciale verkeersregel: je hebt hier ook een soort voorrang van rechts. Dus als je links afslaat en die van de andere richting komt , die moet je voorrang geven als die ook wil links afslaan.
Maw jij neemt een kleine bocht (maar jij moet wachten totdat je de tegenliggers hebt voorgelaten). Zeer ingewikkeld hoor!!!

Je hebt ook de gewone voorrang van rechts als er geen aanduidingen zijn. (zelfde als bij ons)

Ook op rondpunten is het anders dan bij ons. Bij ons is't invoegen als je een gaatje ziet. Hier is iedereen doorlaten die van rechts of rechtdoor komt én dan pas invoegen. Wij als dummies hadden op den duur een reeks toeterende auto's achter ons...hihi :-)

Typische lekkernijen uit NZ:

Je hebt hier ook een aantal bizarre dingen: bv: yoghurt met gelatine in (was net even de inhoud aan het lezen van onze pot), en alles met soja 'zucht' zelfs in het vlees draaien ze hier soja in.

Chocolate Fish
(hebben we geprobeerd – is chocolade visjes met roze marsmallowvulling in)

Pinapple Lumps
(chocolade snoepjes met ananassmaak)

Bluff Oysters
(uit het stadje Bluff)
Hebben we nog niet gegeten, het was het seizoen niet.

Blue Cod
(paling) ook nog niet geproefd

We hebben wel al shellfish geprobeerd, was zeer lekker! In de spaghetti gedraaid met zeevruchten. Maar ik kreeg alweer een verlamd gevoel in mijn gezicht na het eten van de 'prawns' dus ik eet voorlopig niks van schaaldieren meer!

Chit Chat
de goedkopere versie van Tim Tam's – koekjes met chocolade erover- mmm

En om de broer jaloers te maken:
Chocolate chippies (chocoladekoekjes) hier heb je ze in héél veel verschillende variëteiten. We probeerden al : double choc, triple choc, chocolate chippies bear (om te soppen in de melk), allemaal heerlijk!!!

Speights Beer! Lekker pintje!

Ze hebben hier ook in de supermarkt 'Belgian Cookies' het ziet er niet zo lekker uit. Koeken met een roze crèmevulling. Een local sprak erover en wij vroegen waarom het 'Belgian Cookies' waren...de naam is na de 2e WO veranderd. Het waren eerst German Cookies...

Cheese Rolls - lokale specialiteit uit Invercargill-
Sneetje wit brood met kaas tussen. Opgerold om dan opgewarmd te worden onder de gril en te eten uit het vuistje! (Nog niet geprobeerd vanwege de soja in het brood)

niet echt een specialiteit maar dingen die wij al héél lekker vinden:

>Skittles Sour
>Speights beer (de trots van NZ)
>Hummus (Pam's)
Spinach&feta
>beer : Speights, tree bush men, pig&horse, apple & pear cider,...

Tot: 0.208s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.1376s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb