Moby Dick's fætre...

Oceania » New Zealand » South Island » Kaikoura
December 28th 2009
Published: December 28th 2009

Lørdag den 26. dec.
Juleaften gav vi hinanden en lille ekstra tur til byen Kaikoura, som ligger godt 180 km. nord for Christchurch, byen hvorfra der kan ses hvaler. Da vi ikke havde bestilt plads på en af turene, fik Ida og jeg lokket Bertil til at stå op kl 7.00 for at ringe til WhaleWatchers, for at høre om det var muligt at få plads på en af dagens både. - det var der, men desværre først kl. 16.30, så der var jo rigelig tid… Derfor tog vi lige over i Countdown, som er et mega stort supermarked der holder åbent 364 dage om året, døgnet rundt, yes der er ingen der skal mangle noget….! Missionen var at handle ind af fornødenheder da vi ikke er ude at spise hver dag. Missionen lykkedes!
Efter det kørte vi nordpå, en lidt kedelig tur det meste af vejen, men 40 km. syd for Kaikoura begyndte landskabet at ændre sig. Bjergene kom igen og på en del af turen, kørte vi på ydersiden af bjergene med havet på den anden side - det var bare flot og specielt.
Vel ankommet til Kaikoura to timer før afgang, valgte vi at gå en tur i byen, som ene og alene bestod af restauranter og souvenirbutikker, ikke meget at se på men vejret var blevet noget bedre end da vi startede dagen. 27 grader med et tæppe af varmedis mellem hav og himmel. Det var helt ok…!
Nå jo, der var en restaurant som Bertil specielt godt kunne lide - et bryghus - så der placerede han sig selv, mens Ida og jeg slentrede lidt mere rundt.

Endelig nærmede klokken sig 16.00 og vi gik ud til hvalstationen - som de kaldte den, og blev der samlet op og kørt et par km om til båden.. Målet var at se mindst en af områdets kaskelothvaler og det gjorde vi - faktisk så vi 4 hvaler, en lille blåhaj og en albatros - noget over gennemsnittet for turene..
Hvis man tror at man får meget af sådan et dyr at se, så skal man ændre forventningerne, for det er med hvaler som med isbjerge, det er kun max. 1/10 der er oven vande, men når man selv har prøvet at ligge i vand og skulle strække benene op oven over vandoverfladen, så ved man at det er pokkers svært når vandets nådige vægtløshed bliver forvandlet til kolossal vægt, og da en kaskelothval kan blive op til 18 -20 meter og veje 40-50 tons, så tror pokker de vælger at have det meste af sig selv under vand..
Men det var nu en fantastisk oplevelse at se dem og deres haler.

Hella

28th December 2009

Moby Dick´s fætre
Sikke en fantasisk oplevelse.....:)

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 44; dbt: 0.0417s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb