stenbider...

Oceania » New Zealand » South Island » Christchurch
December 25th 2009
Published: December 25th 2009

23 December

Klokken 8 ruller bussen mod Milford Sound, ad en snoet bjergvej, forbi dybe kløfter og vandfald. Vores chauffør fortæller om området med typisk NZ humor - og holder ind engang imellem for at vi kan komme ud og se nærmere på tingene.

Efter et par timer er vi ved en bette havn, en p-plads og et campingområde. I havnen ligger vores båd (+1000000 sandflies, nok NZ’s mest irriterende dyr ) så vi tøffer hurtigt ud på fjorden og lægger bæsterne bag os.

Milford Sound er flot. Rigtig flot. Rigtig rigtig meget flot - osse på en gråvejrsdag.
1000 m høje, lodrette, træbevoksede klipper med vandfald her og der. Grunden til at der kan vokse træer på lodrette klipper skyldes de ca 5 meter regn om året. Det gør, at mos vokser hurtigt frem ,og heri kan de små træer så slå rødder. Når de så efter mange år har nået en vis størrelse, vinder tyngdekraften og en trælavine ryger ned i fjorden - og det hele starter forfra.
Efter nogle timers sejltur vender vi tilbage til havnen og vores driver som på vejen hjem fortæller endnu flere historier - og lige laver nogle ”picture stops”
Alt i alt en fed dag:-)

Dagen efter, juleaftensdag, beslutter vi at køre over på østkysten til Christchurch.
Pigerne trænger til noget by igen - jeg personligt kunne godt bruge et par uger eller tre mere herovre på vestkysten. Her er øde - man kan godt køre i halve timer på vejene uden at møde andre biler - og byerne er få og meget små.
På vejen mod civilisationen skal vi lige se ”the Moreaki Boulders”, en håndfuld store, runde sten som ligger på stranden. Jeg ved ikke lige hvordan de er endt der men spændende ser det ud - og så æder de mennesker!!!

Juleaften gik vi ud at spise. De ænder der tøffede rundt på campingpladsen så lidt for fede ud og ovnen i campervan’en er osse kun 10 cm høj, så det blev røde bøffer og lammekoteletter i stedet. Da de lokale jo først fejrer jul om morgenen, var der en del mennesker ude at få sig en drink eller to med venner og kolleger .
Efter maden tog vi hjem i camperen til gaver og hygge - og jo, der hænger et par julekugler rundt omkring i den….
Næste morgen var der livlig aktivitet lige fra morgenstunden. Solen skinnede og der var nok 20 grader. En familie lige overfor med et par små drenge, opdagede at Santa havde lagt et kæmpe læs gaver oppe på taget af camperen så de måtte jo op og pakke ud deroppe…..
Vi havde en dasedag og tullede bare rundt og lavede absolut ingenting.

Nu er det så blevet 2. juledag, jeg har købt masser af trådløs internettid og senere i dag skal vi ud og se om vi kan finde nogle hvaler.
1000 tak for alle julehilsnerne - det er dejligt at høre fra jer alle sammen.
No worries . . . . . Bertil

P. S. julekortet i forrige indlæg skulle have været på d. 23, men det kiksede vist lidt :-)

27th December 2009

julehilsen
Hej Ida, Hella & Bertil Først en stor,"varm" julehilsen fra det kolde Nord hvor sne er blevet dagligdag...... hvor er det super interesseant at følge Jeres rejse - og I er bare så gode til at beskrive det I oplever - vi venter altid med spænding på næste afsnit.. Hos os er julen forløbet på helt traditionel vis, med juleaften i Tranbjerg og juledagene hos familien i Hjørring, hvorfra vi netop er vendt hjem. Nytårsaften skal holdes sammen med 5 hold venner her i Tranbjerg og så skriver vi 2010... det er ikke til at forstå. Kan I alle 3 have det godt og vi glæder os til at høre hvordan turen fortsætter. GODT NYTÅR Kærlig hilsen Laura, Trine Helle & Ole

Tot: 0.06s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 45; dbt: 0.0367s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb