Franz Josef naar Luggate

New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Franz Josef
July 3rd 2008
Published: July 8th 2008

We zijn verder gereden naar Luggate, een plaats 100 km voor Queenstown. Halverwege kwamen we langs een Jade-atelier. Jadesieraden is iets typisch nieuw-zeelands en dan met name aan de westkust van het zuidereiland. We hebben een hele tijd met de eigenaren zitten praten.Het waren erg leuke mensen. Toen ik wilde betalen, we hadden namelijk beide een ketting voor elkaar gehaald, had ik te weinig geld. Daarom heeft de vrouw mijn email opgeschreven en haar visitekaartje meegegeven dat zodra we een Queenstown zouden komen, het geld over konden maken. We kregen de sieraden al wel gelijk mee. Queenstown is 3 uur rijden verder en tegelijk de eerstvolgende bank. Erg mooi om dit vertrouwen te zien.

Toen we wilden vertrekken kwamen we er achter dat de accu leeg was. We hadden de lampen van de auto aan laten staan en dat gaf hij niet aan. We zijn weer naar binnen gegaan en daar kregen we een bak koffie aangeboden. Dit was erg leuk. We hebben er een hele tijd met deze mensen (het stel plus een oude man uit het dorp) zitten kletsen.

Het echtpaar maakten de sieraden zelf en zochten de stenen ook zelf op in de natuur. Daarnaast leefden ze ook van de jacht op de Possum, een soort buidelrat. De possum is een groot probleem hier in NZ. Ze hebben namelijk geen natuurlijke vijand en vreten hier alles op en kapot. Deze twee beide banen waren geen vetpot maar ze konden er wel van rondkomen.

Verder vertelden ze dat het zelfmoord gehalte in NZ erg hoog ligt onder jongeren. De reden is omdat er aan de ene kant erg weinig voor ze te doen is en aan de andere kant de economie steeds hogere verwachtingen van ze heeft. Je moet hier namelijk scoren.

Na de koffie heeft de man ons geholpen de auto weer aan de praat te krijgen. We zijn verder gegaan. De vrouw gaf nog wel aan dat we moesten mailen!!Dit zullen we zeker doen.

Oja wat ze ook nog vertelde was dat ze mensen juist adviseerden om in de winter naar NZ te komen omdat de natuur dan juist nog mooier is door al het water. Bovendien is het een stuk rustiger doordat er minder touristen zijn.

In Luggate (klein dorpje een stuk voor Queenstown) hebben we overnacht op een kaal grasveld wat ze camping noemden. Dit was wel de goedkoopste camping. Je moest er aanmelden bij een of ander vies mannetje in een vies oud huis. De middag hebben we doorgebracht in Wanaka, een touristisch wintersportdorpje in de buurt. Hier nog een gave grote zwarte tas gekocht.

Katinka

Tot: 0.177s; Tpl: 0.01s; cc: 10; qc: 51; dbt: 0.1124s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb