Fiordlands

MacLean FallsMacLean FallsMacLean Falls

Wandeling naar MacLean Falls, Catlins
Geo: -45.4151, 167.718

Zaterdag 5 februari

Vandaag moesten we een hele afstand overbruggen van Dunedin naar Te Anau via Catlins.
De Catlins is het uiterste zuiden van het Zuidereiland. We hebben hier enkele stops gemaakt, maar de steile, smalle niet verharde straat naar Cathedral cove hebben we met de camper niet durven oprijden.

Dan zijn we maar wat verder gereden en hebben we een wandeling gemaakt naar de McLeans watervallen door een heel dicht bos met reuzenvarens. Het leek recht uit het decor van een film te komen zoals het Fangorn forest uit LOTR.

Daarna zijn we nog naar het versteend woud gaan kijken in een van de talrijke baaien van het natuurpark.

Via Invercargill zij we dan naar Te Anau gereden door de gietende regen.

Zondag 6 februari

In het Fiordlands National Parks is het twee dagen op drie regenweer en 1 tot 2 keer per jaar hebben ze echt de hele dag stortregen en stormweer, en dat was net vandaag. Vanmorgen zijn we met de camper naar Manapouri gereden, daar zijn we aan boord gegaan van een eerste boot die ons tot aan een waterkrachtcentrale bracht. Er wordt electriceit gegenereert gebaseerd op het natuurlijke niveauverschil van Lake Manapouri en de Doubtful
Doubtful SoundDoubtful SoundDoubtful Sound

Cruise door Doubtful Sound
sound. Met een bus hebben we die ondergrondse centrale bezocht en zijn dan verder gereden tot aan de kade van de Doubtful Sound. De rest van de dag bestond uit de cruise door de Doubtful Sound. Het is een prachtige boottocht door de middelste fjord van dit nationaal park. Het nadeel van de stortregen was dat het volledige imposante landschap niet echt duidelijk te zien was, het voordeel was dat er overal watervallen waren, die anders niet te zien waren. Het leverde in ieder geval mooie kiekjes op.

Na de cruise, busrit en boottocht en camperrit ging het terug naar Te Anau. Daar maakten we ons klaar voor tocht naar de grot van de glimwormen. De grot is jarenlang een legende geweest van de Maori tot men in de jaren 50 de grot herontdekt heeft. Het was enorm met welke kracht het water door de grot stroomde langs watervallen en stroomversnellingen. Uiteindelijk ging het met een bootje naar de grot met de glimwormen. Honderden glimwormen verlichtten de grot, echt adembenemend. Alleen was het opletten, want we botsten bijna met ons hoofd tegen de bovenkant van de grot. Dat bleek ook later niet echt normaal te zijn, want door de uitzonderlijke
Milford TrackMilford TrackMilford Track

Wandeling Milford Track
regen stond het water heel hoog in de grot en werden er na ons geen groepen meer toegelaten. Er was al een boot onderweg met toeristen en die is moeten terugkeren. Even geluk gehad dus.

Nog even een anekdote : Door van de ene camping naar de andere te reizen, komen we regelmatig dezelfde mensen tegen. Zo is er een groep Britten die ons "The Pinguin-people" noemen. Behalve het feit dat ze erbij waren, toen we de pinguïns zijn gaan bezoeken, vonden ze het grappig hoe Frieda op de schapenwei probeerde de uitwerpselen te vermijden. Deze keer was ik niet de Pino maar was het Frieda die als een pinguin liep. Door het speciale engels accent zeggen ze ook pinguin people en niet penguin people.

Uitstap : Real Journeys Doubtful Sound Wilderness Day Cruise, Real Journeys Glowworm cave

Maandag 7 februari

In tegenstelling met gisteren en met vannacht, was het vandaag de hele dag zonnig, wel een beetje fris, ongeveer 15 graden. Wat een geluk want vandaag was een actieve wandeldag. De wandeling die op het programma stond was een stuk van 11km van de befaamde Milford Track. Normaal een vierdaagse wandeling met rugzak, maar dat zagen we zo niet zitten. Eerst
Milford SoundMilford SoundMilford Sound

Cruise door Milford Sound
weer een bustochtje en dan een boottochtje tot aan het vertrek. De aanlegsteiger van de boot stond nog onder water van het vele regenen van gisteren. Met een paar vuilzakken over onze botinnen was dat probleem ook weer opgelost. Ze zijn hier echt op alles voorzien. We hadden ook weer een fijne gids. De nieuw-zeelanders zijn echt toffe mensen. De wandeling was echt een hoogtepunt van onze vakantie tot nu toe. Het landschap is echt uniek. Regenwoud met varens, moerasland met mossen en de geluiden van vogels die we nog nooit eerder hoorden. Er was een vogel bij die klonk als R2D2 van star wars.

Tussendoor nog een kleine anecdote.
Enkele dagen geleden zijn we weer naar een supermarkt geweest om wat voorraad in te slaan. Het eerst wat we kochten waren natuurlijk kiwi's, omdat daar Nieuw Zeeland toch om bekend staat. Wat bleek echter achteraf, dat die kiwi's uit Italië kwamen....

Nu is het tijd om eens op zoek te gaan naar een leuk restaurantje. Ik heb de indruk dat ik vandaag met de camper in Nederland beland ben, er staan hier allemaal Nederlanders rond mij. Het is echt wel een drukke camping hier, precies zo'n spelletje, waarin je eerst een
GloeiwormenGloeiwormenGloeiwormen

Grot met gloeiwormen
hoop auto's moet verplaatsen om dan met de rode auto naar buiten te kunnen rijden.

Dinner : Keplers Restaurant, 23 Milford Road, Te Anau. Prima steak, lamsvlees, ...
Uitstap : Real Journeys Milford Track Guided Day Walk

Dinsdag 8 februari

Als we wakker werden, merkten we al dat het weer een regendag ging worden. Een beetje jammer, maar door die regen is het Fiordlands national park wat het vandaag is. Een prachtig groen landschap met bomen helemaal bedekt met mossen. We waren weeral vroeg op weg. We hadden enkele dagen geleden reeds deze trip omgeboekt van een selfdrive met de camper tot een busexcursie, dat maakt het allemaal wat ontspannender. De Milford sound is zowat het hoogtepunt van wat Nieuw Zeeland aan natuur te bieden heeft, het is niet voor niets genomineerd voor wereldwonder. Eerst een busrit langs de bekende Milford road met hier en daar een stop voor een korte wandeling door de Alpen of door de bossen. Onderweg reden we ook door de Homer tunnel waar 20 jaar aan gewerkt is, midden vorige eeuw. Daarna gingen we per boot voor de Nature Cruise door de Milford sound tot aan de Tasmaanse zee. Het landschap was nog indrukwekkender dan de Doubtful sound. De
fjorden waren hoger en steiler, de watervallen nog machtiger. De skipper van de boot had er plezier in om de watervallen zo dicht mogelijk te benaderen om de toeristen op het bovenste dek zo nat mogelijk te maken. Niet zo moeilijk want de regen deed er nog een schepje bovenop.

Het was toch ondanks het mindere weer een toffe dag en we beseffen hoeveel geluk we hebben gehad met het weer gisteren tijdens de grote wandeling. Vanavond zijn we pasta gaan eten in pizzeria Da Toni in Te Anau en zo zit onze dag er weer op.

Dinner : Da Toni, 1 Milford Crescent, Te Anau (Stenen pizza-oven)
Uitstap : Milford Sound Nature Cruise

5th February 2011

Doe ne goeiedag aan de fjorden daar ...De kaart geeft een vogelvlucht weer, maar volgens de wegen leggen jullie wel wat kms af...All?, goe weer toegewenst..Ps: goe dat jullie niet in Australi? waren dit jaar ...
5th February 2011

Hier zit er eentje te kwijlen bij jullie blog (of zou het nog een nawee zijn van een fikse verkoudheid? ;-) Ze gaat het morgen op haar gemak nog eens allemaal nalezen, zegt ze. Of jullie heel veel foto's willen maken? Misschien kan ze er we
l enkele van lenen voor haar GP? Er zit maar ??n ding op voor jullie: genieten, genieten, genieten!
7th February 2011

Natuurlijk, hopen foto's nemen we, en het zou leuk,zijn moest ze er enkele van kunnen gebruiken. Vele groetjes aan iedereen daar.
7th February 2011

Eric, We hebben momenteel al duizend kilometer afgelegd, ja er zijn inderdaad wel wat afstanden af te leggen. Nu zitten we enkele dagen op dezelfde plek.
7th February 2011

H? daar pinguin people.Ziet er (weeral) heel tof uit. Zoals altijd kei jaloers, maar toch fantastisch dat we kunnen meegenieten via de blog.En ... jaja, dan moet ge naar de andere kant van de wereld om ... weeral hollanders tegen te komen .
..Sterkte.Erik
8th February 2011

Mooie watervallen, prachtige natuur, het kan precies weer niet meer stuk.All??n het weer kan misschien wat beter. Ik ben terug van Chatel, het was kei leuk en geloof het of niet maar wij hebben 28?c gehad. Gelukkig hadden we nog sneeuw want
je zag het zo verminderen. Het was wel zalig.Geniet nog verder van jullie reis, groetjes.

Tot: 0.068s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 24; dbt: 0.0241s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb