Boulders en pinguïns

Published: July 30th 2017

Mouraki bouldersMouraki bouldersMouraki boulders

Kasseien aan het Mouraki strand
Geo: -45.8746, 170.503

Vroeg in de ochtend zijn we vertrokken naar de Mouraki Boulders. Het is een vreemd natuurverschijnsel. Het zijn grote ronde bolvormige kasseien die half bovenkomen op het strand, net aan de waterlijn. Nu het eb was konden we er mooi langslopen op het strand. Het was ook mooi zonnig toen we er waren, terwijl het de rest van de dag eerder bewolkt was met een koude wind. We hebben nog een wandeling gemaakt langs het strand en op de "hobbit"heuvel ernaast, en zijn op het terras nog iets gaan drinken.

We hebben gelunched in de stad Dunedin aan de Octagon. Het centrum van de stad wordt gevormd door een achthoekig plein, vandaar de naam.

Nadat we onze campervan hadden achtergelaten op de camping, zijn we met een georganiseerde tour (Elm) de natuur gaan verkennen van het Otago schiereiland. Dat was echt uniek.

Eerst zijn we naar het albatroscentrum gereden om de reuze-albatrossen op hun nest te zien zitten en ze te zien rondvliegen. Het zijn indrukwekkende vogels met een vleugelspanning van meer dan 3m.

Op de meertjes hebben we nog wat vreemde waadvogels gezien en enkele zwarte zwanen. Als afsluiter was er een stevige wandeling naar een privestrand
DunedinDunedinDunedin

Dunedin, The Octagon (achthoekig plein, centrum van de stad)
waar de geelogige pinguïns op weg waren naar huis (tijdens zonsondergang). Het leek een hele onderneming om de heuvel op te klimmen (en dat hadden we zelf ook al ondervonden). Regelmatig moesten ze eens rusten en het leek of ze er echt tegenop zagen. Alhoewel we de nodige afstand moesten bewaren, hebben we er toch enkele van dichtbij kunnen bekijken.

We hadden ook geluk want er kwamen ook net enkele zeeleeuwen uit het water waaronder een van de zeldzame vrouwtjes. Onze gids moest nog moeite doen om ze van de groep weg te houden, want ze wilde met ons komen spelen. Achteraf bleek, dat de groepen de volgende dagen het strand niet meer opmochten omdat de vorige groep (wij dus) aangevallen waren door zeeleeuwen. Zo hebben wij het in ieder geval niet ervaren, maar blijkbaar was het toch een beetje gevaarlijk.

Na een geslaagde uitstap, zijn we weer voldaan gaan slapen.

Activiteiten : Mouraki Boulders, Dunedin Octagon
Uitstap : Elm wildlife tours - Otago peninsula encounter tour + Royal Albatross Center
Lunch : The Terrace, nr 6 - The Octagon

Royal AlbatrosRoyal Albatros
Royal Albatros

Royal albatros centre, Otago Peninsula.
Geelogige PinguinGeelogige Pinguin
Geelogige Pinguin

Pinguin (Otago Peninsula)
Zeeleeuw (vrouwtje)Zeeleeuw (vrouwtje)
Zeeleeuw (vrouwtje)

Vrouwelijke zeeleeuw die de groep aanviel in Otago Peninsula.

Tot: 1.217s; Tpl: 0.047s; cc: 15; qc: 51; dbt: 0.0285s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb