Naja på NZ' syd ø


Advertisement
New Zealand's flag
Oceania » New Zealand » South Island » Christchurch
March 6th 2009
Published: March 6th 2009
Edit Blog Post

Queenstown Queenstown Queenstown

Queenstown en overskyet dag
11 dage rundt på New Zealands syd ø

Efter at have rejst rundt på New Zealands nord ø i weekenderne, besluttede jeg mig for at ville se mere af New Zealand før jeg skulle til Australien.
Jeg endte derfor mit studie i Auckland en uge før og fløj til Queenstown beliggende i den sydlige del af sydøen. Her mødte jeg en af min højskole venner, Martin, som havde lejet en van sammen med to af hans venner hjemmefra. Jeg var så heldig at få lov til at rejse rundt med dem i fire dage i en god mandehørm
Queenstown er en attraktion i sig selv beliggende i et Fjordland, som er et stort bjergområde med nogle af de flotteste fjorde i verden. Herfra kørte vi tættere på kysten for at tage på kajaktur på et sund kaldet Doubtful Sound navngivet af kaptajn Cook, der dengang tvivlede på han ville komme ud igen. Fra de små kajakker blev bjergene endnu større end de var i forvejen, og man følte sig hensat til en fremmed planet. Små vandfald kunne ses på klippesiderne som tårnede sig op omkring os. Solen skinnede for en sjælden gang, og små delfiner sprang på siden af vores kajakker. Et kort øjeblik blev vi lidt bange for de ville vælte os i det kolde vand.
I en af Queenstown floder prøvede vi river boarding for viderekommende. For at overleve skulle man holde sig godt til sit board og følge med de kraftige strømme rundt og under vandet samtidig med, at man skulle undgå klipperne. Efter vi alle var kommet sikkert i land, kunne vi vælge at springe fra 24 m, 14 m eller 9 m ned i floden og prøve på at komme op igen Kun en ud af fire havde kræfter til at hoppe i igen.
Efter et par dage kørte vi til Christchurch på Østkysten, hvor jeg mødte min Schweiziske ven Lukas fra min skole. I vores lejede bil kørte vi gennem Arthurs Pass til vestkysten, hvor vi så Pancake rocks, som er klipper dannet af tusinde lag af sten. Meget anderledes, som I måske bedre kan få et indtryk at på billederne.
Op nord på besøgte vi Abel Tasman Park med de smukkeste strande og herfra kastede vi os ud i faldskærm fra 13.000 fod. Super fed og helt speciel oplevelse.
På vej tilbage til Christchurch besøgte vi Kaikoura, hvor vi tog ud og så hvaler, sæler, delfiner og albatrosser. Man føler sig virkelig lille ved siden af en kaskelot hval, når den svinger halen op.
Nu går turen til Sydney og videre op af østksyten sammen med min veninde Laura!
Tænker på jer



Additional photos below
Photos: 10, Displayed: 10


Advertisement

Sø før Doubtful SoundSø før Doubtful Sound
Sø før Doubtful Sound

For at komme til Doubtful Sound skulle vi på flere køreturer og sejlturer gennem landskabet
Aoteroa ved ChristchurchAoteroa ved Christchurch
Aoteroa ved Christchurch

På østkysten af sydøen ligger i en lille by Aoteroa nør Christchurch. Her prøvede franskmændene at kolonisre New Zealand fra, men det mislykkede. I dag bor der dog stadig fransk stemning og alle gadenavnene er på fransk.
GreymouthGreymouth
Greymouth

Solnedgang over Greymouth på østkysten
Abel Tasman parkAbel Tasman park
Abel Tasman park

Abel Tasman Park i den nordlige del af syd øen. I dette område skydivet vi fra 13.000 ft:-)


Tot: 0.065s; Tpl: 0.012s; cc: 7; qc: 45; dbt: 0.0408s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb