Den første uge ”down under”

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney » Kings Cross
March 11th 2009
Published: March 11th 2009

Den første uge ”down under”

Imod alle ods fandt vi hinanden i Sydney Lufthavn uden problemer efter vi hver især havde været gennem diverse sikkerhedstjek og skrevet under på, vi hverken havde planter, mad eller jord med ind i landet.
Dagene i Sydney brugte vi som ægte turister og så Operahuset, tog på harbour cruise, besøgte det lokale marked og chinatown samt nød ellers den pulserende storby i solskinsvejr:-). Tilfældig mødte vi to af Lauras højskolevenner og deres ven på havnen i Sydney, hvor de havde booket den samme havnerundfart som os! Lørdag aften oplevede vi mardi gras, som er en årlig parade for homoseksuelle. Det var en virkelig skæg begivenhed, hvor hele byen var klædt ud og festede på åben gade. Det virkede ikke som om, at nogen sad hjemme i stuerne den aften.
Da vores fødder var godt slidte og fuld af vabler efter at have gået Sydney tyndt, besluttede vi os at tage videre nord på med bus. Vi har nu fundet ud af, at vi har brug for et par gode ecco-sandaler eller lignende.

Det næste stop var Newcastle - en lille lokal havneby ca. to timer fra Sydney. Herfra besøgte vi Blackbutt Reserve, hvor
Harbour cruiseHarbour cruiseHarbour cruise

Operahuset og Harbour Bridge i baggrunden
vi så alle de seje australske dyr. Kænguruerne ville desværre ikke hoppe så meget for os, men de kom meget tæt på os med deres gangstativ-agtige gangart. Koalaens bløde pels fik vi lov til at røre, og ellers så vi den bare spise blade uafbrudt. En af de sjoveste oplevelser var wombatten som ligner en stor behåret pølse med meget små ben. Naja så den vågen i tre sekunder, mens Laura greb efter kameraet men nåede ikke at fange den, før den lagde sig til at sove igen. Et andet sjovt dyr som vi så frit inde i regnskoven var goannaen, som er et kæmpe firben med en meget speciel udadroterende gangart.
Vi overnattede på et udmærket hostel i Newcastle og tog dagen efter på Eco Safari, som de eneste den dag. Vores personlige guide med aboriginal blod i årerne kørte os langt ud i vildnisset for at introducere os for diverse aktiviteter. Vi kørte i landroveren på standen, mens delfiner svømmede i vandet ud for os og fem km efter ankom vi til et sandparadis. Her surfede vi ned af de høje sandbanker, hvorefter vi nød eksotiske frugter på den øde strand. På stranden fik vi et personligt kursus
Mardi gras Mardi gras Mardi gras

Alle i hele byen gav den gas til de homoseksuelles aarlige parade
i surfing, hvor vi begge imod alle forventninger hurtigt kom op at stå på brættet. Senere blev vi kørt til et regnskovsområde beliggende omkring Myall Lakes. Her sejlede vi i dobbeltkajak ud på safari langs regnskoven, hvor vi observerede skovens vilde dyr. Vi fik både øje på flere store goannaer og ørne og lyttede ellers til alle skovens lyde. Ingen andre end os befandt sig på den utrolig store og smukke sø, hvilket fik os til at føle os meget langt væk fra alting og meget små. På vejen hjem så vi en dingo - en vild hund som man skal passe lidt på ikke at blive uvenner med.
Samme aften tog vi bussen 10 timer videre til Byron Bay og sparede dermed en nat på hostel og fik en ekstra dag. Byron Bay er en badeby kendt for sine lækre strande med store bølger - et populært sted for surfere og unge mennesker. Desværre regner det og vi har hørt rygter om en kommende cyklon, så krydser fingre for senere at kunne udnytte byens muligheder.
Som I kan læse, har vi det rigtig godt og oplever en masse! Håber I alle har det godt derhjemme!
Varme tanker og solkinshilsner
Paddington markedPaddington markedPaddington marked

Brugskunst, designertoej og souvenirs

fra Laura og Naja

Tot: 0.066s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 29; dbt: 0.0288s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb