Den forsta vandringen

Oceania » New Zealand » North Island » Northland » Cape Reinga
November 27th 2005
Published: January 1st 2006

Cape Reinga Walkway

Denna morgon vaknar vi pa Kataia motor camp, i den lilla nordliga staden med hoga arbetsloshetstal, klockan 6.38 av var vackarklocka. Vi har forberett oss for var forsta "riktiga" vandring och aker med turistbuss langs ninety-mile-beach, vilken i sjalva verket ar 90 km lang. i slutet av denna blir vi avslappta och vandrar ivag i vinden.
Efter nagra timmar, nar vi kommit till nasta strand langs kusten och beslutat oss for att laga lunch upptacker vi att tadstickorna ar kvar i Kaitaia. Hoppsan, det blev visst lite val torftig foda den har vandringen. Extra jobbigt eftersom man aven maste koka vattnet fran de backar man hittar. Vi beslutar oss anda for att fortsatta och hittar ytterligare en massa okanda faglar vaxter och STORA spindlar som vi inte sett forut, innan vi kommer fram till Twilight beach dar vi overnattar. Pulverkaffe i kallt vatten och corned beef med brod hor till den dagens kulinariska lackerheter.
Nasta dag har vi lite problem med att hitta den ratta stigen men kommer snart pa ratt spar och traskar vidare mot fyren pa norra udden. Vi pausar pa vagen och dricker ur det sista av vattnet, i forhoppning om en liten butik vid norra udden dar man ska kunna proviantera lite, samtidigt som vi iakttar en maskoloni i fard med att ta formiddsagsbad. Linnea spanar ocksa efter delfiner, hela tiden och tror hela tiden att hon ser dem. Per ar lite mera tveksam till vagrorelserna.
Val framme i vid Cape Reinga, visar det sig att den enligt guideboken utlovade affaren faktiskt inte existerar men tack vare en annan vanlig vandrare far vi en tandare tillskanks och kan laga soppa och fa vatten att dricka till lunchen.
Natten spenderas pa en mycket sparsamt utrustad campingplats i Taputoputo Bay. Viken ar vacker och vi softar nasta morgon medan vi vantar pa den turistbuss som tar oss tillbaka till Kaitaia. Pa vagen hinner vi med att prova pulkaakning nedfor sanddynor och ytterligare en tur langs ninety-mile-beach, dar Linnea plockar nagon sorts musslor i sanden i vattnet.

Tot: 0.302s; Tpl: 0.023s; cc: 10; qc: 49; dbt: 0.2438s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb