Grottforskning och lysmaskar

Oceania » New Zealand » North Island » King Country » Waitomo
December 1st 2005
Published: January 1st 2006

Waitomo

Via Kaitaia och Auckland (dar vi for forsta gangen betalar for att sova i sangar) tar vi oss med buss till Waitoma. Det ar en liten hala dit man aker av en enda anledning. Har finns grottor med massor av ljusproducerande mygglarver i. Det finns dock en och annan som forsoker locka till sig turister pa andra sett. Bla ett skjul dar man kan titta pa nar stackars angorakaniner blir klippta. Fran fluffbollar till nakna stackare pa en kvart.
Forsta kvallen tog vi en lang promenad bort till en naturstig langs vilken man kunde se "lysmaskarna" i buskar och grottoppningar nar morkret foll pa. Pa vagen hem var det aven fantastiskt stjarnklart och vi hittade flera upp och nedvanda strarnbilder vi kande igen och forsokte identifiera det sodra korset.
Morgonen efterat var det dags for grottforskning. Vi ikladdes vatdrakter, hjalmar och klatttringsutrustning och togs ut till en grotta som man kom ner i via ett 27 m langt rep. Sedan omsom vandrade, omsom flot vi pa traktordack omkring i morkret och tittade pa "lysmaskar" i grottorna. Vi fick aven prova att klamma oss igenom en del tranga passager innan vi klattrade tillbaka de 27 m upp ur grottan igen.
Resten av eftermiddagen tillbringade vi softandes i hangmattan pa vandrarhemmet dar vi campade pa grasmattan utanfor. for ovrigt ett valdigt mysigt vandrarhem med tillhorande gris, kalv, get och far som bodde i samma hage. Geten fick dock bo utanfor, han kanske var for brakig.

Tot: 0.078s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.0487s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb