Fiji, bula!


Advertisement
Fiji's flag
Oceania » Fiji » Viti Levu » Nadi
April 2nd 2006
Published: April 3rd 2006
Edit Blog Post

Ida og SigneIda og SigneIda og Signe

toalettbesøk i Nadi, hovedstaden på Fiji
Ja da har jeg vaert paa Fiji i noeyaktig en uke, har to dager igjen naa foer jeg legger veien tilbake til Australia og Airlie Beach mest sannsynlig.
Vi har faatt opplevd Fiji baade paa godt og vondt, men mest godt, har hatt det veldig fint her😊 Det er en del aa skrive saa tror jeg tar det dag for dag saa sant jeg husker riktig da...:

Da jeg kom ut av flyet oppaget jeg til min store forskrekkelse at jeg ikke hadde dekning paa verken den norske eller den australske mobilen min. Hvordan skulle jeg faa tak i Kine, Signe og Ida? Nadi (byen der jeg landet) er ikek byen til aa andre rundt alene jente, det skjoente jeg ganske fort. Heldigvis hadde jentene vaert saa lure og snille at de moette meg paa flyplassen i ankomsthallen. Phuh!😊
De fortalte om daarlige opplevelser naar det kom til overnattingen i byen, samt folk som proevde aa lure dem hele tiden. Vi ble derfor enige om aa komme oss bort fra Nadi saa fort som mulig, og ut paa oeyene. Fiji bestaar av hundrevis av oeyer, men ikke alle er bebodde. Ikke alle er anbefalt aa dra til heller. Vi gikk
Kine og MariKine og MariKine og Mari

fine svart-hvitt-bilde fra Fiji:)
innom noe som het Tourist Information. De solgte oss et todagers opphold paa noe som het Namuka Resort. Vi ante ikek hva vi gikk til, men vi var noedt til aa velge noe, aa vaere en natt til i Nadi kom ikke paa tale.
Vi trodde vi skulle bli hentet av en vanlig taxi, men istedet var det en eldre mann og en gutt paa ca tolv aar som kom i en helt okei bil, som lastet bagasjen vaar paa taket paa bilen uten aa feste den noe saerlig:P Saa, vi var litt bekymret for sekkene vaare, og organiserte oss slik at alle vinduer paa bilen var dekket av et par oeyne, saa vi skulle se om noe falt av😊
Paranoid som jeg er klarte ejg aa faa baade meg og de andre jentene saann passe nervoese, ikke ante vi om denne mannen var til aa stole paa! Da vi hadde kjoert i kanskje en time kom vi til en avkjoersel som saa ut til aa svinge ned mot havet. Humpete grusvei. Det som skjedde da var ganske absurd: den eldre mannen og den lille guten gik ut av bilen og byttet plass! Saa, vi kjoerte altsaa i 15 min
meg og Kinemeg og Kinemeg og Kine

på båttur til en øy
paa en bitteliten humpete og bratt grusvei med lange utforbakker paa begge sider av veien, med en tolvaaring bak rattet! Ett ord: nervoes.
Men saa sannelig overlevde vi ikke det ogsaa. Synet som moette oss da vi kom fram til sjoen og resorten var helt nydelig. Bungalowene var omgitt av palmer og hengekoeyer, det var en vakker strand, og hester, hyr, hunder og hoens gikk fritt som de ville rundt oss😊 Helt klart noe for Mari! Til og med to foell gikk og spiste gress rett utenfor doeren paa bungalowen vaar.
Ja, saa var det bungalowen vaar: paa fijisk heter det "bure". Det var nesten som aa vaere i Afrika, den var ganske primitiv, med masse forskjellige stoffer i forskjellige farger hang i taket og paa veggene. Laget av tre og bast eller noe saant. Vi hadde hver vaar myggnetting som vartredd nedover sengene vaare.
Middagen vi fikk var hjemmelaget og nydelig, vi ble meget mette og la oss tidlig til sengs.
Da vi vaaknet neste dag hadde jeg og Signe faat en solid dose insekts-stikk, til tross for myggnettingen vaar. Dette skulle vise seg aa bare vaere begynnelsen..😊 Vi fikk baade frokost, lunsj aa middag servert, og vi fikk smake mye godt. Det var egentlig litt luksustilvaerelse😊 Spiste tradisjonell fidjisk mat, tradisjonell indisk mat, kinesisk mat, idjisk fiskegryte (himmelsk!) osvosv. Vi var de eneste gjestene paa hele resorten, det var egentlig litt urovekkende, men vi noet virkelig aa ha en hel strand helt for oss selv, vi kunne snorkle saa mye i ville. Hadde godt tid til aa utforske The Coral Coast, nydelige fisker der. Vi var nok litt for mye alene, for etterhvert begynte man aa leke havfruer, lagde navn og greier:P Hih..
Neste dag fikk Ida unngjelde, hun hadde ca 20 myggstikk bare paa rumpeballene, og stakkars Signe hadde hele ryggen sin dekt med insektsstikk. Jeg hadde faatt ganske mye paa foettene selv, bare Kine som kom billig fra det.
Den andre dagen vi var der hadde vi bestemt oss for aa oppleve til mer fidjisk kultur, vi skulle bli med en av damene som jobbet paa resorten hjem til landsbyen hennes. Det ble en ganske interessant opplevelse. Den lille gaaturen tok nesten to timer, og varmen var utholdelig. Vi fulgte etter damen som het Vani, inn i skogen/jungelen, vi gikk langs ett gammelt jernbanespor. Det var en helt nydelig natur rundt oss. Ett stykek paa veien kom en fetter av Vani ridende forbi oss. Hun ropte noe etter han, og foer vi visste ordet av det ble vi transportert en og en paa hesten hans over en elv, morsomt!😊
Saa ble det enda mere gaaing, til vi kom til en slags dal. Et fantastisk syn moette oss, ialelfall ejg syntes det var helt fantastisk!😊 Det var MASSE hester, kyr og griser i skjoenn forening som gikk fritt omkring rundt oss, jeg var i himmelen😊
Plutselig skvatt vi til, to meter fra oss sto den stoerste oksen vi noen gang hadde sett, med svaere horn! Han var kullsvart, saa ut som oksen Ferdinand. Men Vani bare smilte og lo o sa "hahaha nooo he is not dangerous:D"
Jaja, saa gikk vi videre til vi kom til den foerste landsbyen. Vi gikk forbi kirken demmes, langs veien laa folk som var doede i kister, de var ikke begravet i jorden, men det var visstnok slik de gjorde det der. Rundt en kiste var et fullt av blomster, det var en dame som hadde doedd for tre dager siden.
Saa kom vi til den andre landsbyen som var der Vani bodde. Vi maatte betale en "inngansavgift" til hoevdingen deres for aa komme oss inn i landsbyen aller foerst. Saa satt vi oss utenfor det meget primitive huset til Vani og fikk moete slekt og venner av henne. Det var masse soete smaa unger med svart kroellete haar som loep rundt oss😊 Saa ble det klart at vi skulle gjennomgaa en tradisjonel fidjisk kavaseremoni. Ikke at vi hadde noe valg, det ble bare bestemt av mennene der. Kava er et pulver som er laget av en rot fra pepperfamilien, tar lang tid aa fremstille. Fidji-folket har lov aa drikke det fra de er atten aar gamle. De tok vann og gnidde dette pulveret inn i vannet. Vi var mildt sagt skeptiske, vi innsaa at vi var helt alene i denne landsbyen, og jeg kom selvfoelgelig frem til at de hadde tekt aa dope og voldta oss. Men vi hadde vel egentlig ikke noe valg, saa de laerte oss hvordan ritualet for kavadrikkingen var, aa saa tok vi hoeflig imot kavaen som ble drukket fra kokosnoett-kopper. Kava ser ut som soelevann og smaker soelevann. Det foerste du kjenenr er at tunen blir nummen, og hvis man drikker mye kjenner man at hele munnen og leppene blir numne, foettene blir som spaghetti, vanskelig og snakke og man faar lyst til aa sove. Vi slapp heldigvis unna etter en 4-5 runder med kava saa det ble ikke saa ille😊 Egentlig var det ganske koselig. Men i var glade da vi var ferdige og fikk vite at vi ble kjoert hjem saa vi slapp aa gaa gjennom jungelen alene i moerket!
Den siste dagen paa resorten ble brukt til aa kloe paa myggstikkene, soling, bading og chilling i hengekoeyer.
Saa var det inn til Nadi igjen for aa kommme oss videre. Vi fant endelig et bra og billig hostell aa sove paa, og de som jobbet der virket saapaass aerlige at vi bestilte vaart oey-opphold hos dem i samme slengen. Vi skulle dra med baat opp til oeyen Nacula, der skulle vi vaere i fire dager paa Nabua Lodge.
Saa, tidlig neste morgen stod vi opp i svinotta, ble henten med buss til havnen. der dro vi avgaarde emd noe som kunne mine om en hurtigbaat, helt kurant baat😊 Det var en nyydelig baattur, vi satt ute paa dekk hele tiden og beundret utsikten over alle de smaa oeyene, slikket sol og koste oss skikkelig. Som sagt saa bestaar Fiji av masse smaa oeyer, noen ganger kunne vi se oeyer saa smaa at det kune var plass til noen smaa hus, omgitt av nydeluige strender og palmer. Vi var nok i paradis. Naturen paa Fiji er skikkelig frodig ogsaa, saa alt var knallgroent.
Etter ca fire timer kom vi fram til oeyen vaar og Nabua Lodge. Atter en gang var vi omgitt av strender, palmer og hengekoeyer. Denne gangen ville vi ikke ha noe av det insektstullet i sengee vaare, saa vi betalte litt ekstra for aa faa en litt bedre bungalow. Ogsaa her ble alle maaltider servert, veldig god mat. Her var det heldigvis andre folk som bodde ogsaa, vi foelte virkelig behovet for aa sosialisere litt!
Regner med at folk har hoert om filmen The Blue Lagoon, med Broke Shields i hovedrollen? Vel, andre dagen vaar der dro vi med baat til oeyen og stranden der denne filmen ble spilt inn, plassen het fortsatt Blue Lagoon. Var veldig vakkert der, aa supert aa snorkle! Senere paa kvelden ble vi med ut paa en annen baat paa noe som het Sunset Cruise. Poenget var rett aa slertt aa vaere ute paa havet aa se den fantastiske solnedgangen. Det var virkelig vert de ti dollarne vi betalte. Det var saa vakkert saa vakkert, med palmene og alle oeyene rundt oss...livet foeltes fullkomment😊
Paa kvelden var det barbeque night, etterfulgt av vaar andre kavaseremoni...naa var vi ike lengre noe nervoes for denne drikken, saa saerlig jeg laerte meg etterhvert aa sette pris paa kavaen, ble nesten litt godt😊 Vi smakte ogsaa paa ekte Fiji oel, noe som var helt greit, det var iallefall godt med oel igjen😊
Det var veldig hyggelige folk som bodde sammen med oss: Sara og Adrian fra Irland, Dominiq fra Seattle, Vinni fra Pennsylvania, et eldre (og irriterende) par fra England, Andy og Neil fra England, og et par fra Coventry. Aa paa nabo-resorten var det tre hyggelige danske gutter som skal skaffe oss jobb paa Roskilde i sommer😊
Ellers var det mange av de som jobbet paa Nabua Logde som vi likte godt. Paa fredag traff jeg en gutt fra landsbyen som hadde sin egen hest. For ti dollar fikk jeg laane den, Mari var i himmelen!😊 Han hadde verken sal eller hodelag, men improviserte et slags hodelag med et tykt tau:P Men det gikk bra, hesten var ganske lydig, og jeg fikk ri hvor jeg ville. Jeg bestemte meg for aa ri langs stranden, det er en liten droem jeg har hatt lenge nemlig; aa ri langs stranden paa en paradis-strand...😊 Rodge, en attenaaring som jobbet paa resorten var, ble med for aa passe paa, av en eller annen grunn. Ridde i en time bortover langs stranden, det var midt paa dagen og steiksol saa man kunne trygt si jeg var svett. Var nok oppe i over 35 grader hver dag saa..De siste ti minuttene av rideturen ble litt ubehagelig for mitt vedkommede..:P Rodge spurte om han kunne faa sitte paa bakom meg, og det fikk han jo. Men denne virile attenaaringen satte seg kliiint inntil meg med hendene paa laarene mine, og lente av og til haken paa skuldra mi, UBEHAGELIG! Min intimitetssirkel ble saa til de grader brytt, saa jeg ble sittende meget fremoverlent...iissj...:P
Men men, har opplevd saapass mye ekle fyrer til naa at denne opplevelsen ble kjapt et tilbakelagt og glemt kapittel.
Paa kvelden ble det foerst en ny solnedgangstur paa havet, etterfulgt av kortspilling og litt oel sammen med de andre gjestene. Solnedgangen ar nok en gang upaaklagelig.
Neste kveld etter middag skulle det vaere tradisjonell fidjisk underholdning. Veldig morsomt!
Det var baade kvinner og menn, de spilte og sang og danset, med verdens steorste smil rundt munnene. Hadde paa seg hulaskjoert og masse blomset, og vi som satt og saa paa fikk hver vaar ferske blomsterkrans rundt hodet ogsaa😊 Saa etterhvert kom de aa hentet oss og saa danset vi alle sammen:D Fin musikk og sang, aa etter underholdningen var det nok en kavaseremoni, hehe. Etter kavaseremonien delte vi jentene en flaske vin og gikk bort til nabo-resorten der vi hygget oss med gjestene der resten av kvelden.
Ellers har vi brukt dagene til en god del svoemming i havet. Det beste var aa svoemme rett etter frokost om morgenene, for ahvet ble etterhvaert saa varmt, av og til mer enn 40 grader, saa det var ikke akkruat avkjoeling. Men havet var saa salt at det var helt nydelig aa bare ligge paa ryggen aa flyte rundt, himmelsk😊 Men litt trening har det osaa blitt, mye svoemming. Vi har ogsaa brukt usannsynlig mye tid i hengekoeyene, de var store og romslige, og best av alt: i skyggen. Jeg hadde en av de beste etterfrokost-lurene mine i en hengekoey, den andre dagen aah..😊
Ja det glemte jeg nesten aa si, vi fikk en pose snus hver hos en av danskene, en stor opplevelse.
Saa, i gaar tok vi baaten tilbake til Nadi, fant vaar egen lille leilighet aa sove i for 15 dollar (45 nkr) natten. Vi fulgte Kine til flyplassen tiiidlig tidlig i dag. Hun drar tilbake til Norge naa. Mitt fly tilbake til Australia gaar i morgen kl 15, saa da maa Ida og Signe foelge meg ogsaa til flyplassen, utrygg by aa oppholde seg i alene.
Har flybillett tilbake til Sydney, men haaper at jeg kan faa gaa av i Brisbane, mye kortere vei til Airlie derfra. Saa aner ikke hvor jeg er i morgen kveld, Sydney, Brisbane eller Airlie.
God og varm hilsen til alle der hjemme, og gratulerer med overstatt dag til morfar!😊😊

Advertisement



3rd April 2006

kontraster
Det er lenge siden vi har vært plaget av myggstikk her hjemme. flott at du opplever så mange kontraster på andre siden av kloden. Skal be deg med på skitur når du kommer hjem. Takk for bloggene, det er alltid godt å vite at du er kommet deg fra et eventyr til det neste hel og pigg. hilsen pappa.
3rd April 2006

Ah!
Som å lese et reisebrev fra edens hage:p Litt sånn følelse:) Så deilig du og de andre må ha det!

Tot: 0.096s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 49; dbt: 0.0635s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb