Australie nov. 1994

December 23rd 2010
Published: December 23rd 2010

AUSTRALIA November - December 1994
4 november 1994.
We worden weggebracht door Peter Scholtes naar het station in Rijswijk.
De trein komt precies aanrijden we stappen in en zijn op weg naar Australië.
Op het HS moeten we overstappen met een vertraging van 10 minuten dus Jan vindt dat hij nog tijd heeft om een krant te kopen.
Helaas komt de trein toch op tijd maar Jan is nog niet terug.
Weer een 1/2 uur wachten.
Uiteindelijk zitten we (ik bedoel staan we) in de trein naar Schiphol.
Het is spitsuur (ca. 18.00 uur).
Het vliegtuig vertrekt op tijd en we stappen in Londen over.
Ook hier vertrekken we weer op tijd.

5 november
Deze dag brengen we in het vliegtuig door met eten, slapen, hangen en videokijken.
We tanken in Singapore en met 1 1/2 uur verrtaging vertrekken we hier.
We mochten gelukkig wel even de benen strekken op de luchthaven.

6 november 1994.
Om 6.00 uur geland in Melbourne maar Jan wordt in het vliegtuig om geroepen dat hij zich moet melden bij het grondpersoneel.
Wat is er gebeurt?
Twee van onze koffers staan nog in Singapore.
Dit is super stom want wij zijn daar niet overgestapt.
Er zijn wel andere mensen uitgestapt.
De koffers worden morgen vroeg naar het hotel gebracht. Voor vannacht kregen we allebei een goed gevulde toilet- tas mee.
De auto afhalen verliep soepel, wel hebben we krassen en een deuk laten registreren.
Je weet achteraf maar nooit.
We rijden zuid-west waarts, een stukje langs de kust.
Het regent verschrikkelijk en het waait hard.
We gaan ons hotel maar opzoeken.
Jammer, maar er komen nog veel dagen.
‘s-Avonds hebben we in een engelse pub gegeten. Erg lekker en niet duur.

7 november 1994.
On tbe ten en op de koffers wachten.
Hoera, om 9.30 uur komen de koffers.
Wat koffers!!!!
Eén koffer, de zak met slaapzakken is er niet.
De receptioniste van het hotel belt naar Quantas maar
krijgt geen gehoor.
Op een ander toestel belt Quantas zelf dat de zak met
slaapzakken nog op de luchthaven staat.
Binnen 20 minuten zouden ze arriveren.
Wij gaan intussen een bakkie doen.
Om 10.45 uur komen eindelijk de slaapzakken.
We gaan op weg naar Philip Island, het is redelijk zonnig maar de storm houdt aan.
Op Philip Island schijnt de zon.
We zien een stuk of zes koala’s.
Ze zien er schattig uit.
Koala’s slapen ongeveer 20 uur per dag.
We reserveren een cabin en gaan naar het wildlife park van Philip Island.
Alle mogelijke diersoorten van Australie zien we hier. Kangoeroes eten uit je hand, emoes pikken uit je hand, er zijn wombats, dingos, slangen, walibis, koalas en vooral veel mooie papegaaien, pelikanen, kaketoes en vogels.
Na twee hagelbuien (wij schuilen in een volière) schijnt de zon weer maar het blijft waaien.
Na het park gaan we naar de kust.
De zee gaat te keer en de boten varen niet uit.
We gaan naar de Pinquin Parade, daar zijn we vroeg en
rijden door naar Nobbies.
Dit is een klif. Het is ruw weer, op dit gedeelte van
Philip Island broeden duizenden zeemeeuwen.
Schitterend.
Om 18.30 uur zijn we terug bij de Pinquin Parade. We hebben een mooi plekje helemaal vooraan.
Ik zie als eerste de Pinguins uit het water komen maar dat ze zô klein zijn had ik niet gedacht.
Het wordt een spel.
De hele familie komt uit het water maar als er één terug loopt gaat de hele bups ook terug.
Af en toe let er één niet op en denkt, ziezo we zijn er uit.
Hij kijkt om, ziet iedereen weer in het water en breekt bijna z’n nek om er bij te komen.
Heel schattig.
Als het donker is komen ze pas het water uit.
Wij kunnen het goed zien maar voor de foto’s is het al te donker.
We waren door en door verkleumd maar ik had het voor geen goud willen missen.

8 november 1994.
Het heeft vannacht verschrikkelijk gehoosd en gehageld, werkelijk verschrikkelijk.
Nu regent het maar niet zo hard, het is niet koud. We rijden langs de kust richting Inverloch en dan naar boven naar Morwell en door naar Bainsdale.
We rijden langs veel weilanden met koeien, schapen en paarden.
Diverse weilanden zaten vol met witte kaketoes.
We willen ze fotograferen maar ze vliegen met veel kabaal weg.
Ook rijden we door veel leuke dorpen, de mensen zijn aardig.
Toch doen deze dorpen mij aan Amerika denken, ze zijn hetzelfde opgezet.
Ook winkels en MCDonalds zijn hetzelfde.
Het weer klaart op.
Het wordt zelfs zo mooi dat de truien uit gaan.
Onderweg kangoeroes en papegaaien gezien.
We zijn van de grote weg af en rijden over een gra velweg.
Veel heuvels met koren en schapen en veel eucalyptusbo men allemaal kaal gegeten.
Wij rijden Kosciusko National Park binnen.
Bij onze eindbestemming Thredbo Village in de Snowy Mountains ligt sneeuw.
Verder dan dit dorp mogen we zonder sneeuwkettingen niet rijden.
Maar dit was zowieso onze eindbestemming voor vandaag.
Na een schitterende zonnige middag door het park zitten we hoog en koud in de bergen.
We slapen in de Candlelight Lodge dit is op 1150 meter. Jan heeft een beetje last van kortademigheid.
We eten in een bistro (voor ons heeft een bistro een andere betekenis).
Maar goed, het was wel lekker.

9 november 1994.
Ik doe de gordijnen open en kijk op de skipiste waar sneeuw ligt en de zon op schijnt.
Een schitterend begin van de dag.
Er zitten op deze hoogte schitterende rood—paarse papegaaien.
We wilden met de stoeltjeslift (20 min.) naar boven gaan en dan lopend naar beneden maar dit kon niet omdat er te veel sneeuw lag.
Wel zagen we skiers naar boven gaan.
Na een heerlijke wandeling in het dal van 1 1/2 uur
langs de rivier gaan we verder.
We gaan met de auto het park in.
Om 13.00 uur hebben we de korte broeken aan moeten doen.
Het is erg warm.
Het is een prachtige route en we zien emoes en kangoeroes.
We halen net het benzinestation.
Op naar Kiandra, we slaan de weg in en stuiten op een kudde koeien, er zijn veel kalfjes, een cowboy met z’n paard en een hond.
De weg is niet alleen door de koeien afgesloten maar we kunnen er vanwege de sneeuw niet door.
Dan maar omrijden.
Jan vraagt de weg aan de cowboy.
We krijgen eindelijk de kaketoes goed op de foto, ze bleven zitten!!!!
We slingeren verder door de bergen waar af en toe nog sneeuw ligt.
In Cooma stoppen we bij een craftshop.
Er is een oud ‘museum bij, heel leuk.
Ik koop hier een houten AUSTRALIE puzzel. '
De vrouw is erg aardig en vertelt ons dat we in het caravanpark kunnen slapen.
Voor $20 huren we een caravan.
We krijgen nog veel tips van haar, ook voor Canberra en Sydney.
Ze hebben hier een kangaroo die bij hen in de stoel zit.
“SAMANTH]1”.
Ook zegt ze dat we tegen donker de afslag naar het golfcourse moeten nemen omdat dan alle kangoeroes daar komen.
We moeten wel voorzichtig rijden want ze komen zo voor je auto.
Inmiddels, terwijl ik dit opschrijf, brandt Jan zijn mond aan een pizza.
De pizza gaat niet op en de rest nemen we mee.
Na het eten drinken we cappuccino op een terras op de le verdieping van een café.
We hebben uitzicht over de hoofdstraat.
We zoeken de weg naar de golfcourse en zien 15 kangoeroes.
Schattig zijn ze.
Op weg naar de caravan komen we nog een café tegen.
Een Oostenrijks café en dit staat boven op de berg.
Hup, naar boven dan maar.
Het was gesloten maar de eigenaar was er wel en hij zei dat we iets te drinken konden krijgen.
Hele aardige man, kwam zelf uit de buurt van Oostenrijk.

10 november 1994.
Weer een schitterende dag, laten we dit weer de rest van de vakantie zo houden.
Ontbeten in Canberra, de enige grote stad in Aus trali die niet aan de kust ligt. Zeer schoon.
Wat bijzonderheden bekeken en we gaan verder naar Goul— burn.
In Goulburn zijn we een schaap binnen geweest BIG MARINO (wolmuseum).
De bergen hebben we achter ons gelaten en we schieten sneller op.
Het landschap wordt steeds droger en zijn enorme vlakten met meestal schapen en koeien en af en toe een huis. De huizen zijn goedkoop hier.
Snelweg af naar BERRIMA, historisch stadje we hebben 1 1/2 uur door dit stadje gelopen.
Veel winkeltjes gekeken, vooral antiek— en patchwork, lekkere- tut-winkels.
Tot nu toe zijn er op alle plaatsen waar we geweest zijn veel engelse invloeden te zien.
Om 15.00 uur rijden we Royal National Park binnen.
Dit is 35 km vanaf Sydney.
Je ziet hier veel verbrande bomen.
Bij GARIE BEACH zien we voor het eerst strand in Australië en we gaan pootje baden.
Het Park is bijna totaal verbrand en het ziet er droevig uit, zodat we besluiten door te rijden naar Sydney.
We vragen de weg naar het huis van de familie Moddejongen.
We moeten nog 1 1/2 uur rijden, het ligt in een baai.
De familie is niet thuis en ik vraag aan de buurvrouw of zij weet wanneer ze terug komen.
Terwijl ik sta te praten komt er een man naar Jan toe, dit is Jaap Moddejongen.
Officieel na het Australische burgerschap John.
We moeten binnen komen en blijven slapen.
Het zijn bijzonder aardige mensen en er worden oude koeien uit de sloot’ gehaald.
Het huis is mooi en heeft een grote tuin met mooie planten, bloemen, parkieten en papegaaien.
Jaap en Joan staan hun bed aan ons af (dit heeft pa Pronk ooit eens voor hun gedaan) en zij gaan ergens anders slapen.

11 november 1994.
Met Jaap in een kleine Honda Civic van tig jaar oud naar de Blue Mountains geweest.
Dit zijn bergen met een blauwe nevel. (eucalyptus) Het uitzicht is fantastisch en je kijkt een paar honderd meter de diepte in.
Jan en ik gaan in een railway die 45 graden naar beneden gaat, we moesten voorin zitten want dan kun je beter filmen.
Het was wel eng, niet zo zeer dat het steil was, maar het zag er niet zo goed onderhouden uit. (katoomba). Joan had ons een lunch doos meegegeven, dit was veel te veel.
Terug naar Sydney (100 km) en Jaap laat ons onderweg Nielson Park zien, vlak bij hun huis met een prachtig strand.
Er is wel een net omheen tegen haaien.
We bekijken de ferrytijden omdat we morgen naar de stad willen.
Op zaterdag varen ze Vrij laat en Jaap wil ons wel naar de stad rijden en dan komen we met de ferry terug. Hierna gaan we naar the Gap.
Hier worden veel zelfmoorden gepleegd, het is een hoge klif dat uitkijkt op de oceaan.
We waaien lekker uit want het was erg heet vandaag.
‘s—Avonds zouden we naar sucade’s gaan kijken, dit zijn beestjes die 14 jaar in de grond zitten en er dan uitkomen.
Maar wij zijn met Jennif er, hun dochter naar een lookout gereden om de stad bij nacht te bekijken.
Veel lichtjes in de stad, op de brug en op de boten. daarna zijn we naar BondiBeach gegaan.
Dit is een plek waar toeristen komen het lijkt op
Scheveningen.
We drinken in een kroeg een pilsje.

12 november 1994.
Jaap brengt ons naar de metro en zegt dat wij er op Nartin Place uit moeten.
Jan gaat er een halte eerder uit omdat wij deze wijk ook wilden zien met de bedoeling om met dezelfde metrokaartjes weer in te stappen maar dit gaat niet door want bij het verlaten van het metrostation werd het kaartje opgesnoept door een machine.
Lopen dan maar naar martin Place.
Onderweg zien we een monorail en hiermee maken we een rondje.
We winkelen wat en gaan naar de haven, Circulair Harbour, het Operahuis en de botanische tuinen.
Verder lopend komen we op een markt bij een observatie- punt en we zien teveel om op te noemen.
Wilma koopt een kangoeroobedeltje en Jan 2 ed’s en een t-shirt en Jan koopt een mooi (speciaal gebreid) vest. We lopen de hele dag door verschillende wijken en zien van alles.
We moeten ons haasten om de ferry te halen naar Rose Bay, dit is een schitterende overtocht, je ziet het Operahuis van de andere kant.
Bij de dierentuin maken we een stop en er stappen nog mensen in.
In Rose Bay lopen we nog een klein kwartiertje naar 11huist1.
We hebben nog lang niet alles gezien dus we gaan morgen nog een keer naar de stad.

13 november 1994.
Jaap brengt ons naar de stad want we moesten het Queen Victoria gebouw bekijken.
Het is werkelijk schitterend.
Oud, koninklijk en met dure winkels.
De kroon juwelen liggen er ook, replica natuurlijk.
Daarna hebben we de townhall bekeken en we hebben gewinkeld.
We zijn toch weer terug gegaan naar On the Rocks, daar is het verschrikkelijk gezellig.
De andere tip voor vandaag was de bibliotheek te gaan bekijken.
Op de grond in de hal van de bibliotheek ligt een land kaart in de tegels met oud hollandse teksten over Abel Tasman en Heemskerck. Fantastisch.
De bibliotheek is hoog en de boeken staan tot aan het Plafond.
We gaan weer met de ferry terug naar Rose Bay.

14 november 1994.
Hoera, jarig vandaag!
Ik krijg een grote koala beer van Jan.
Het regent vandaag maar het is niet koud.
We nemen afscheid van de familie en rijden in noordelijke richting langs de kust.
We bezoeken een winery, proeven wat wijn en kopen een fles.
Het is niet echt zoet maar het gaat wel.
Het laatste stuk naar Port Macguarie nemen we de mooie route.
We komen door kleine villadorpjes aan de kust. De pelikanen zitten op vis te wachten. In Port Macquarie is een koalaziekenhuis.
Er zit er een met een geamputeerde poot, en bij bosbranden hebben ze diverse koalas gered.
Toen wij er waren werd er een baby op de rug van een vrouwtje gezet, het was niet de moeder maar ze kijken wie er een beetje op lijkt en hoopt dat de baby geaccepteerd wordt.
Diverse koalas worden gevoerd met een pipet.
Weer andere koalas komen in het ziekenhuis omdat ze aangereden zijn.
Vandaag slapen we voor het eerst in de tent, $10. We staan aan het water, meer een sloot.
Mijn verjaardag diner was niet zo lekker als ik had gedacht.
Het yoghurtijs was echt vies.

15 november 1994.
De sloot die gisteren droog stond en vol zat met vieze dikke grote kevers, is vannacht van alle regen redelijk vol komen te staan.
Even douchen, ik trek het douche gordijn weg en de grootste spin die ik ooit gezien heb kwam hier te voorschijn. Ook zitten er kakkerlakken maar de douche is heet.
Het regent niet meer zo hard als vannacht, het is bijna
droog en over de 20 graden.
We rijden nog even terug naar het koalahospital. Wilma koopt een leuk t-shirt van het koalaziekenhuis. Fenech is een volwassen mannetje en heeft door een ongeluk zijn kaak gebroken, een oog verloren en aan zijn andere oog blind.
Hij heeft maanden op de intensive care gelegen.
Eén koala zit er zielig bij en de rest zit lekker in de bomen.
Onderweg stoppen we bij een honeyfarm. Je ziet meer souvenirs dan bijen.
Ik koop een leuk beertje die wat honing aan het snoepen
is.
De man van de farm vroeg waar we vandaan kwamen en wij vonden jammer dat het nu regende maar de man zei er blij mee te zijn want het was er al maanden droog.
Dan zijn wij blij voor de mensen hier dat het regent en de temperatuur is goed voor ons. 40 graden is ook niets.
Bellingen is een oud dorpje, als je erin rijdt wordt je
verwelkomt door een haag rose rododendrons.
Ook bezoeken we een boterfabriek.
Van de fabriek is niets meer over, er zijn allemaal kunstwinkels in gemaakt.
In Coff harbour gegeten en gelopen.
Leuke plaats, goed voor watersporters.
Langs de weg staan veel bananenplantages.
We schieten lekker op en vreten heel wat kilometers.
Het landschap veranderd van heuvelachtig in vlak, dorrig
en met rietsuikerplantages.
Ook rijden we veel freguenter door dorpjes heen.
Inmiddels zijn de rietsuikerpantages vervangen door ananasplantages.
Het beroemde Byron Bay (hier woont crocodile dundee) heeft een mooi strand en is een gezellige stad met een bar aan het station.
Het is nu 18.00 uur maar nog steeds erg warm.
Af en toe komen er een paar grote druppels naar beneden, dit is gewoon lekker.
In Tweed Heads, 100 km voor Brisbane nemen we een motel
met uitzicht op zee en voor een redelijke prijs.
Het is één uur vroeger in Queensland dan in New South
Wales, we zijn vanmiddag de grens gepasseerd.

16 november 1994.
Wat wel wennen is dat de meeste restaurants geen alcohol verkopen maar wat je kan doen is je eigen bier of wijn meenemen.
Op de ramen van het restaurant staat BYO= bring your own.
Om 7.00 uur lopen we al op het strand.
Het is bewolkt maar al over de 20 graden.
We hebben in het Aloha Beach Motel geslapen.
Om 9.00 uur lopen we door Olson’s bird garden in Currumbin, leuk park met prachtige vogels en regenwoud. Er waren ook kanarie’s, herten en emu’s.
Deze trip was een tip van Jaap!
12.30 uur, Brisbane, het komt hier met bakken naar beneden, regen dus.
We rijden Brisbane maar gauw voorbij.
We stoppen bij een ananasplantage maar hier is een commercieel circus van gemaakt. Gauw weer verder.
Op de weg naar Noosa Heads gaat de zon ineens schijnen. Noosa Heads is een jetsetdorpje, we drinken koffie en kijken op het strand.
Het is verleidelijk om ook aan het strand te gaan liggen maar we besluiten door te rijden om meer tijd aan het Barriere Riff te kunnen besteden.
In Hervey Bay, vlak bij Fraser Island nemen we een motel.
We boeken een picknicktrip naar Fraser eiland. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld met een regenwoud.

17 november 1994.
Stralende dag en we worden om 9.10 uur opgehaald om naar Fraser Island te gaan.
Een bus brengt ons naar de ferry (40 min.) en aan de overkant stappen we in een oude grote 4wd bus.
Het is een vrij groot eiland, bestaande uit zand en regenwoud.
We rijden over het eiland op zandwe gen en na een half uurtje maken we een wandeling door het regenwoud.
We gaan verder met de bus naar Lake JYïckenzie. Schitterend wit strand met groenblauw water en het water is heerlijk warm.
Ik ga koffie halen bij onze gids, 100 meter verderop, en loop een pad op naar boven en zie diverse dames op een picknicktafel staan en ik loop op m’n blote voeten verder totdat ik zie waarom ze op de tafel staan.
Een grote leguaan.
Ik roep naar Jan dat hij snel moet komen met z’n camera en spring dan ook op de tafel.
De leguaan heeft ruzie met een kookaburra (specht) over een stukje vlees.
De specht opent de aanval op de leguaan met een hoop herrie en een snoekduik.
De leguaan krult zijn staart en probeert de specht te slaan.
En ik liep daar op mijn BLOTE voeten!!!
Na het Lake (heerlijk gezwommen) gaan we met de bus terug naar de ferry en met de andere bus terug naar het motel waar onze auto staat.
We besluiten nog wat kilometers te maken en we halen Gladstone, waar we in een cabin slapen.

18 november 1994.
7.15 uur rijden we noordwaarts, de zonnebril moet al op. Je ziet het land steeds droger worden en de bushfires hebben hier ook flink huisgehouden.
Er zijn ook steeds minder koeien in de uitgestrekte gebieden.
Door de airco is de auto koel maar buiten is het heet rond de 40 graden.
Bij Sarina Beach even voor JYIcKay maken we een strandwandeling van een uur.
We zien kleine visjes en drie zeearenden.
Langer dan één uur kun je niet lopen want m’n nek en schouders doen zeer van het verbranden.
Op richting Townsville, dit halen we vandaag niet.
In het plaatsje Bowen, 200 kin voor Townsville zetten we de tent op.
We eten wat in het dorp en drinken dan een pilsje in de plaatselijke kroeg.
Leuke typetjes.

19 november 1994.
Vannacht heb ik slecht geslapen het was erg warm en m’n nek was verbrandt.
We hebben onderweg veel mangoplantages en suikerfabrieken gezien, als je wilt werken kan je mango’s gaan plukken.
In Billabong Sanctuary brengen we de ochtend door.
Hier heb ik een koala kunnen aaien.
De kleine koala Julian.
Verder waren hier krokodillen, vogels en kangoeroes.
We hebben ook nog even in het zwembad gezwommen.
Het is loei heet, wel 40 graden.
In Townsvjlle boeken we een tocht met een boot naar
Kelso Reef.
Verder is Townsville een schitterende stad met veel oude gebouwen.
Er wordt hier uiteraard weer in de plaatselijke pub een biertje gedronken.
Wat wel op viel is dat de bewoners $1 betalen voor hun bier en wij $1,50.
Het is nog niet duur voor een groot glas maar ik zag het toevallig.
De tent staat op een camping vlak bij het strand en we
lopen natuurlijk over de beach.
Twee vissers zijn met een net aan het vissen en twee zeearenden houden dit nauwlettend in de gaten.
Jan maakt hier foto’s van, hij wil zo graag een mooie foto van een zeearend of een adelaar.

20 november 1996.
De vogels zijn hier schitterend, de papegaaien en parkieten vliegen af en aan maar ze maken ‘s—nachts wel een hoop herrie.
Toch lekker geslapen.
De tent staat in de schaduw onder een boom, een ficus, deze ficus is zo groot dat de auto er ook nog onderstaat.
Om 8.10 uur worden we door een bus opgepikt vanaf de camping en dan begint het avontuur.
De bus is op tijd en we moeten nog 2 mensen ophalen.
De boot is een kruising tussen een hoovercraft en een catamaran.
Hij vaart snel en al gauw zijn er mensen zeeziek, ik ook een beetje.
Na een 1/2 uur varen stoppen we bij Magnetic Island en er gaan mensen vanaf voor een picknick.
Wij varen door naar Kelso Reef.
Hier snorkelen we en dit is één van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb.
Het koraal, de vissen, zo kleurrijk en zo dichtbij. Zelfs Jan snorkelt. Hij houdt hier niet zo van maar vindt het ook heel mooi.
Na het snorkelen gaan we met een glasbodemboot over het rif.
Dit haalt het niet bij het snorkelen.
De mooie grote vissen zie je niet, ik denk dat ze weggaan voor de boot.
Na een uur of 3 op het rif te hebben gehangen varen we
weer 2 1/2 uur terug en weer misselijk.
Op het rif hebben we een fantastische lunch gehad op een drijvend vlot met tafeltjes erop.
De bemanning was great.

21 november 1994.
Na een uurtje rijden stoppen we bij een strandje in Cardwell.
Een oud mannetje is aan het vissen in een overall met gympies en een hoed op.
Hij vangt (met een net) 2 visjes en roept: Kom Charley”, en gooit één van de twee visjes naar Charley de zeemeeuw en hij vist op z’n gemak verder.
Ik zit lekker in de schaduw van een notenboom, links staat een mangoboom en rechts kokospalmen.
Ik zit hier wel lekker.
We gaan verder naar Mission Beach.
we zetten de tent op, de eigenares heeft ons eerst het terrein laten zien in zo’n golfcoursewagentje. Prachtige camping met zwembad.
Na de rainforestwalk, we zagen vissen en garnalen, vlin— ders en een hoop herrie in de bossen en we zagen ook een cassawary (een soort struisvogel met een blauwe kop) met jonge kuikens.
Ze stonden in Lacycreek water te drinken maar namen snel de benen toen ze ons zagen.
Een dorp verderop is weer een leuke kroeg, El Arish, hier is de tijd stil blijven staan.
Nu nog lekker zwemmen op de camping, eten in het dorp en morgen gaan we naar Dunk Island.
We drinken aan een tentje nog koffie en ik wil de suiker pakken en denk nog, goh wat een klein lepeltje is dat en ik wil het pakken en het schiet weg.
Een baby salamander.
Kortom een Hoogtepuntje.
s-Avonds zijn we naar het casino geweest maar daar ben ik uitgezet omdat mijn kleding niet gekleed genoeg was. Belachelijk, het was het beste wat ik bij me had.

22 november 1994.
9.00 uur we worden met een watertaxi, een soort speedboot naar Dunk Island gebracht.
10 minuten duurt de overtocht.
Daar worden we opgewacht door een hostess, met een wel— komsdrankje en een heel verhaal wat er allemaal te doen
is.
Ze laat ons het complex zien, geeft ons nog iets te drinken met broodjes erbij en de mededeling dat we om 12. 00 uur op de kamer kunnen.
Tijd genoeg dus.
We gaan eerst golfen, mij lukt het niet dus ik speel voor caddy en Jan speelt golf.
Het is zeer heet.
We zijn al gauw 1 1/2 uur verder en kunnen bijna de sleutel halen.
De kamer is heerlijk koud met airco.
We besluiten een wandeling naar de top van de berg te maken. Het was erg zwaar (ik zie er niet meer uit) maar het is zeker de moeite waard.
Prachtig uitzicht.
Er is geen draad meer droog aan mij.
Onderweg zien we veel kleine hagedisjes voor je voeten wegschieten en een vreemd soort kip kwamen we ook tegen.
Terug bij de kamer doen we de zwemkleding aan en gaan
naar het zwembad en daarna naar het strand om te snorke— len.
Het snorkelen is niet veel.
We luieren de rest van de middag onder de palmbomen.
Volleyballen en tennissen konden we toch niet laten.
In de avond hebben we geBBQD en nog wat aan het strand

Heerlijk relaxed en zeer luxe allemaal.

23 november 1994.
Verschrikkelijk luxe ontbijt op met uitzicht op wuivende palmen en het strand.
Om 10.30 uur worden we met de watertaxi teruggebracht naar het vaste land.
Op weg naar Cairns hebben we een suikermuseum bezocht.
Veel materiaal hebben ze hier ‘of the beginning days’.
We zitten in het suikergebied.
Het is iets bewolkt, heerlijk.
De tent staat voor 4 dagen op een mooie camping onder een man goboom.
We boeken voor zaterdag een tocht naar Green Island om te snorkelen en op het station kopen we kaartjes voor de trein naar Kuranda.
Cairns is een leuke stad waar je je niet hoeft te verve— 1 en.
Het stadsgedeelte is leuk, de haven is leuk, de pier is
leuk en je kan overal lekker eten en winkelen.

24 november 1994
Met de trein naar Kuranda.
De trein schommelt en kraakt aan alle kanten en rijdt over bruggetjes dat je denkt; Hier kom ik niet levend vanaf.
1 1/2 uur later.
Kuranda is een dorpje dat voor 90% bestaat uit markt- kraampjes.
Er is een vlinderbezichti ging, een dierentuin en een aborigenal danstheater.
We lopen tot 12.30 uur door het dorp, kijken nog naar bungy jumping en gaan terug naar de trein om de prachtige rit vanaf de andere kant te bekijken.
We stoppen onderweg bij het lie flijke station van Freshwater.
Terug in Cairns brengen we een bezoek aan de Flying Doctors.
We kregen een film te zien en een uitleg over het ontstaan en wat ze allemaal doen.
Er zijn 14 RFDS in Australï, alleen Melbourne - Sydney en Darwin hebben geen dienst want hier kan je binnen 2 uur bij een dokter zijn.
We mochten nog een vliegtuig in en een museum bekijken. We waren met 5 mensen waarvan 1 RFDS zuster die eens kwam kijken in het bezoekerscentrum.
Zij vertelde ook nog wat voorvallen.
17.00 uur even een duik in het zwembad en om 18.00 uur zitten we in Jan’s favoriete bar.
Ik heb een telefoonkaart gekocht en ga later proberen naar huis te bellen.
Het is bij ons 18.00 uur en in nederland in het 8.00 uur ‘s—morgens.
We eten in een pub, er stond een vriendelijk meisje achter de kassa die ons een bon gaf voor 1/2 price meal en free beer.
Goed gegeten, Jan kipschnitzel met friet en saladebar en ik lasagna + idem en bier en wijn voor maar f1. 12,50.
Toen naar huis gebeld, mijn ouders lopen te kwakkelen en bij Jan thuis is alles goed en bij ons thuis gaat het met de beestjes ook goed.
Rest van de avond rond gelopen, gedronken n naar bed.

25 november 1994.
Het heeft vannacht heel hard geregend. Heerlijk!!!! We gaan naar het noorden via Mossman naar de regenwou— den.
Bij Mossman Gorge door het regenwoud naar de gorge gelopen.
Het is niet diep en er staat niet veel water in. Bij Daintree een riviercruise gemaakt maar we hebben
geen krokodillen gezien, de gids vertelde dat ze pas op het land komen om te zonnebaden als het water kouder is. Ze blijven nu in het warme water.
In Daintree village houdt zo’n beetje de weg op.
Op de weg terug naar Cairns stoppen we in Port Douglas.
Een schitterende strandplaats.
Onderweg hebben we veel kangoeroes gezien.
Een film over ontginnen in een opaalmijn in een winkeltje gezien.
Terug in Cairns hebben we de avond er voor herhaald.

26 november 1994.
6.00 uur, het is alweer snik heet en na de douche zweet je alweer.
We gaan vandaag een excursie naar Green island maken. Op Green island heb je 6 uur de tijd om te snorkelen, te duiken, te zonnen en/of in het regenwoud te wandelen.
We worden om 7.15 uur vanaf de camping met een luxe aircobus opgehaald en naar de boot gebracht.
We zijn 1 uur te vroeg en Jan leert (probeert) didgeridoo te spelen.
Om 9.00 uur vertrekt een snelle boot naar Green island. Deze overtocht was ik niet ziek.
Het eiland is klein en we kunnen het rondlopen in een half uurtje.
We zwemmen en vinden een goede plek om te snorkelen. Het blijft fascinerend, het koraal, de vissen, de kleuren alles beweegt onderwater.
In een souvenirswinkel koop ik een duikershorloge met op de wijzerplaat australi, great adventure’, een mooi horloge met felle kleuren.
Om 18.30 uur zijn we terug bij de tent en we gaan de stad weer in.
Heerlijke dag geweest.

27 november 1994.
Het is moeilijk om alle rotzooi weer in de koffers te krijgen maar het lukt toch.
We vliegen om 10.45 uur naar Ayers Rock.
Vanuit het vliegtuig zien we Ayers Rock prachtig liggen.
De huur auto is niet zo best maar het is toch maar voor 1 dag.
We rijden bijna tot Ayers Rock, maken foto’s en rijden naar Alice Springs via een alternatieve route. Voordat we de alternatieve route opgaan hebben we nog 1 mogelijkheid om te tanken.
Bij een soort cafe staat een pomp en de sleutel moet je binnen halen.
Er komt een hoop herrie uit het cafe maar we moeten toch naar binnen.
Het zit er vol met aboriginals die roken en drinken en stinken.
Het is een lelijk volk, grof van bouw.
De man en vrouw achter de bar waren de enige blanken in het over volle cafe.
Naar goed, het is uiteindelijk gelukt om te tanken.
Voor deze route hebben we de 4WD nodig want het is een gravel, zand en blubberig wegdek.
We zien weinig dieren.
Wel rijden we bijna een kangaroe aan, maar toen was het al donker en dan gaan die sukkels op de weg zitten.
In Alice Springs vinden we een hotel en eten een pizza. Het was 40 graden vandaag. puf, puf.

28 november 1994.
Alice Springs bekeken, leuke stad verder weinig te beleven.
We hebben we auto op het vliegveld ingeleverd en wachten op het vertrek naar Darwin.
We staan in de vertrekhal en het brandalarm gaat af en op schermen van de aankomst- en vertrektijden verschijnt de boodschap, please leave the building”.
Iedereen het gebouw uit.
Wij stonden vlakbij een gate en liepen daar naar buiten.
We kwamen op de landingsbaan.
Het bleek vals alarm en na een tijdje mochten we weer
naar binnen. (lekker koel).
Wel zagen we politie en brandweerauto’s rijden.
We zijn toch opgestegen na bijna 2 uur vliegen landen we in Darwin.
We hebben nu weer en goede auto en gaan gelijk op weg naar Katherine.
Het is hier groen en er staan bomen langs de weg.
We krijgen een gigantische stortbui en onweer over ons heen.
De bliksem zien we tegen de zwarte lucht mooi flitsen. Het blijft warm 33 graden.
In Katherine boeken we een cruise voor morgen van 2 uur door de gorge.
De tent zetten we niet op en slapen in een motel. Je weet nooit of er niet weer een tropische storm komt.

29 november 1994.
Katherine Park, of fici1e aboriginals naam - NITMILUK, de staat least het park van de aboriginals.
Op naar Katherine gorge voor een cruise op de Katherine River.
We zijn op tijd bij de gorge en maken nog een wandeling, het valt niet mee om in de hitte een berg te beklimmen tegen de tijd dat we boven zijn, zijn we nat.
We zien een grote leguaan en veel mooie vogels. Er zitten veel vieze vliegen boven op berg.
Jan staat (natuurlijk) op het uiterste punt boven de afgrond een foto te maken en word gepest door de vliegen.
Jan denkt de vlieg weg te meppen maar mept zijn bril van z’n neus.
Gelukkig blijft hij 1 meter lager op een richel liggen zodat we de bril konden pakken.
De gids van onze cruise is een aboriginal. Hij vertelt onderweg over de gorge.
Het water is vrij laag en daarom moeten we, waar we niet verder kunnen varen, een paar honderd meter lopen over rotsen naar een volgende boot.
In het regenseizoen wat nu begint stijgt het water soms 30 meter.
We zien geen krokodillen maar we zien wel vissen en een schildpad.
Ook zien we een hagedis zwemmen.
Het is zo ontzettend heet dat we na de cuise van 2 uur de auto in vluchten en de airco aanzetten.
We gaan naar Pine Creek, een goudzoekers stadje waar nog steeds een mijn in werking is.
Hier drinken we in een hard Rock Cafe (iets anders was er niet) een cappuccino.
Het is erg warm 35 graden, erg vochtig, je zweet je rot.
We gaan verder naar Kakadu National Park.
In het park rijden we het eerste stuk over een gravel
weg en het begint te regenen.
Net zoals gisteren rond een uur of vijf.
Opeens zie ik een boom vol zwarte kaketoes. Prachtig!
We rijden in het park tot het plaatsje Cooinda.
Je kunt kiezen uit een motel $120 per nacht of een soort cabin (hierin staan 2 bedden een kast en een airco) $30 per nacht.
Niet zo’n moeilijke keus omdat we morgen om 6.00 uur op moeten om weer een cruise te maken.
Aan de buiten bar zitten we wat te drinken en dan breekt een stortbui los.
Het is heerlijk.
De druppels zijn zo groot dat als je 1 stap naar buiten doet je doornat bent.
Het regenseizoen is begonnen.
Jan (Wil ook) worden stapelgek van de prikvliegen. ‘s-Avonds na de buien zijn ze gelukkig weg. We nemen een saladebar en drinken nog wat.

30 november 1994.
6. 00 uur loopt de wekker af.
We gaan een cruise maken in Yellow Water, om 6.45 uur vertrekt de boot.
Het wildleven is hier fantastisch.
Veel vogels, adelaren, ganzen en eenden, jezusbird
(loopt over het water) en we zien hier de grote yaburi.
(zeer grote vogel).
Verder wemel t het hier van de krokodillen.
Er zijn mooie waterlelie’s en begroeiingen langs de
oever.
De kingfisher probeert vis te vangen.
En natuurlijk die rot vliegen.
De boot is aardig met toeristen gevuld.
Prachtige tocht geweest.
Bij Mirrai lopen we naar een uitkijkpunt. Waarom is dit altijd op een heuvel?
Het is verschrikkelijk heet en het stikt hier van de steekvlie gen.
Het uitzicht is prachtig maar ik weet niet hoe snel ik weer in de auto moet komen.
Ik ben compleet kapot en doornat van het zweet.
Onze volgende stop is Noulangie Rock.
Hier zijn in de rotsen oude aboriginal tekeningen met veel uitbeeldingen en betekenissen.
We vervolgen de weg naar Jaburi en nemen twee bedden in een vier persoons kamer, ook hier is de keuze $129 of
$30.
Hierna bezoeken we het hoofdkwartier van Kakadu National
Park.
Hier hebben we zeker 2 uur doorgebracht met het kijken naar een schitterende video over de laatste 2 traditionele aboriginals en het wildlife.
Omdat we al veel wildlife gezien hebben spreekt het nog meer aan.
Verder de tentoonstelling bekeken en info gevraagd.
Om 16.00 uur begint het weer te waaien en te regenen. Dit is hier iedere dag hetzelfde patroon alleen begint het steeds een uurtje eerder.
We slapen in de Kakadu Frontier Lodge.
Er zitten veel kikkers en hagedisjes.
Er is een mooi zwembad met glijbaan.
Hier eten we een broodjes en drinken een biertje.

1 december 1994.
Ik heb niet lekker geslapen.
Om 7.00 uur lagen we in het zwembad.
Daarna gaan we naar Obirr Rock voor tekeningen.
Daar aangekomen blijkt dat dit op 1 december pas om 14.00 open te gaan.
Pech gehad. Het is vandaag 1 december. Verder naar Darwin.
Mooi uitkijkpunt bij het visitor centre en daarna hebben we een rainforestwalk gedaan bij een damwal (wetland). Schitterende vogels allemaal hier.
Gisteren op de film zagen we 2 lizzards, dit zijn een soort hagedissen die op hun achterpoten lopen en zich 1 meter groot kunnen maken en een soort kap achter de oren hebben.
Nou, zo’n beest zagen we onderweg 2x.
In Darwin aangekomen hebben we een backpacker hostell geboekt, 2 persoonskamer $35 en zijn Darwin gaan verkennen.
Ik lees in een folder nog iets over schïldpadden en Jan rijdt 35 km terug voor mij om die schildpadden te zien. Ik kon er tussen zwemmen maar ik zag ook nog grote (1 meter) Barramundi vissen zwemmen, dus ik ben er niet tussen gedoken.
Het was leuk om die kleine koppetjes van de schildpadden boven het water te zien.
Er lag ook een grote vieze zwarte leguaan aan de kant naar ons te gluren.
Terug in Darwin rijden we naar East End, hier zijn stranden, rotsen en een meer. Alexander meer. We zitten heerlijk op een rots ca 10 meter boven de oceaan van de rust te genieten.
Tegen zonsondergang moeten de wallibies te voorschijn
komen. Wij wachten af!
Nou en of we ze gezien hebben, wel een stuk of 100. Het blijft schattig om ze te zien, die kleine koppies. Onze laatste avond in Australï brengen we in de stad door.
De winkels zijn open en er speelt een live band op straat.
Het heeft niet geregend, de mussen vallen dood van het dak. Wij ook!
Gelukkig heeft de slaapkamer een airco.

2 december 1994.
Jan wilde gaan zwemmen om 7.00 uur maar het zwembad was nog dicht.
We hebben tot 10.30 uur gewinkeld in de kleine mail bij ons hotel en hebben een boemerang, t—shirt en een cd gekocht.
Langs de kust, waar we nog even langs het strand wilden lopen, was een schitterend museum waar we meer dan een uur hebben rond gekeken.
Het vertelde over de aboriginals, het wildieven, de scheepvaart en over de cycloon Tracy die Darwin in 1974 heeft verwoest.
Daarna hebben we toch even over het strand gelopen maar het was veel te heet.
Richting vliegveld hebben we in een grote mail gelopen en vandaar uit zijn we naar het vliegveld gegaan.
We waren er veel te vroeg maar we moesten de auto inleveren.
En ons omkleden.
Jaap Hoddejongen hebben we nog even gebeld en verteld dat alles goed gegaan is.
Om 18.15 uur zitten we in de lucht en de vlucht verloopt voorspoedig.

3 december 1994.
Om 9.00 uur geland op Schiphol.
In Singapore hebben we 2 uur moeten wachten en in Londen ruim 1 uur.

Het is 5 graden en we vertrokken uit Darwin met 35 graden.
Zo, weer veilig thuis.

Wilma.

Aantal kilometers gereden:

Melbourne / Cairns 5610 1cm
Ayers Rock/Alice Springs 480 1cm
Darwin/Darwin 1200 1cm
totaal 7900 1cm
Op de heenreis 24 uur gevlogen en op de terugreis 23 uur.

November 4, 1994.
We are taken away by Peter Scholtes to the station in Rijswijk.
We rode the train right steps and are on their way to Australia.
At the HS we have to change with a delay of 10 minutes so John thinks he still has time to buy a newspaper.
Unfortunately, the train still on time in January but has not returned.
Another 1 / 2 hour wait.
Ultimately, we're (I mean we) in the train to Schiphol.
It's rush hour (around 18:00).
The plane leaves on time and we get in London.
Again we leave on time.

November 5
These days we spend in the plane with eating, sleeping, hanging and video.
We refuel in Singapore and with 1 1 / 2 hours verrtaging we leave here.
Fortunately we could stretch your legs at the airport.

November 6, 1994.
At 6:00, but arrived in Melbourne in January called for the plane that he must report to ground staff.
What happened?
Two of our cases are still in Singapore.
This is very stupid because we are not moved.
There are other people got out.
The cases are early morning to the hotel. For tonight we got both a well-filled toilet bag.
The car pick up went smoothly, but we have scratches and a dent to register.
You never know afterwards.
We drive south-west sideways a bit along the coast.
It's raining and blowing terribly hard.
We will only find our hotel.
Too bad, but there are still many days.
In the evening we ate at an English pub. Very tasty and inexpensive.

November 7, 1994.
On TBE in the suitcases and wait.
Hurray, at 9.30 pm the suitcases.
What suitcases!!
A suitcase, the bag is not sleeping bags.
The receptionist of the hotel but call to Quantas
gets no answer.
On another extension Quantas calling itself the bag
sleeping bags still at the airport.
Within 20 minutes they would arrive.
We will now make a cup of coffee.
10.45 am to finally get the sleeping bags.
We go on the way to Phillip Island, it's pretty sunny but the storm continues.
Phillip Island seems to Sun
We see a dozen koalas.
They look adorable.
Koalas sleep about 20 hours a day.
We reserve a cabin and go to the Phillip Island wildlife park.
All possible species in Australia we see here. Kangaroos eat from your hand, emus pick out your hand, there are wombats, Dingos, snakes, walibis, koalas and lots of beautiful parrots, pelicans, cockatoos and birds.
After two frosts (we hide in an aviary), the sun shines again, but it's still blowing.
After the park we go to the coast.
The sea is too time and the boats do not sail.
We go to the penguin parade, we are asked and
drive to Nobbies.
This is a cliff. It is rough weather in this part of
Phillip Island breeding thousands of seagulls.
Brilliant.
At 18.30 hours we are back at the penguin parade. We have a nice spot up front.
I consider first the Penguins from the water but they are so small I had not thought of.
It is a game.
The whole family is from the water, but when a decline is also reflected throughout bups.
From time to make sure no one on and think we're all right out.
He looks around, sees everyone back into the water and almost breaks his neck in order to recover it.
Very cute.
After dark they pass the water.
We can clearly see the pictures but it's too dark.
We were thoroughly chilled but I would not have missed before.

November 8, 1994.
It is terrible tonight gehoosd and hail, really terrible.
Now it's raining but not hard, it's not cold. We drive along the coast towards Inverloch and then upstairs to Morwell and on to Dale Bain.
We drive past many pastures with cows, sheep and horses.
Several fields were full of white cockatoos.
We want them to capture a lot of noise but they fly away.
Also, we drive through many pretty villages, the people are nice.
However, these villages to America I think they are the same set.
Also shops and McDonalds are the same.
The weather is clearing up.
It is so beautiful that even the shirts off.
Along the kangaroos and parrots seen.
We are the major road and driving on a gra velweg.
Many hills with corn and sheep, and many people eucalyptusbo eaten bare all.
We drive Kosciusko National Park.
At our final destination in the Snowy Mountains Thredbo Village is snow.
Beyond this village we can not drive without snow chains.
But this was our destination for today anyway.
After a beautiful sunny afternoon in the park, we are high and cold in the mountains.
We sleep in the Candlelight Lodge which is on 1150 meters. January is a bit short of breath.
We eat in a bistro (Bistro for us a different meaning).
Anyway, it was nice.

November 9, 1994.
I close the curtains and look on the slopes where snow and the sun shines.
A brilliant start to the day.
There are at this altitude gorgeous red-purple parrots.
We wanted the chair (20 minutes) go up and then going down but could not because there was too much snow.
We did see skiers go up.
After a lovely walk in the valley 1 1 / 2 hours
along the river we go.
We take the car into the park.
At 13.00 hours we have the shorts need to do.
It is very hot.
It's a beautiful route and we see emus and kangaroos.
We just get the gas station.
On to Kiandra, we hit the road and encounter a herd of cows, there are many calves, a cowboy with his horse and a dog.
The road is closed not only the cows but we can not because of the snow.
Then it detours.
January asks the cowboy way.
We are finally getting the cockatoos well in the picture, they were down!!
We meander on through the mountains where occasional snow.
Cooma we stop at a craft store.
There is an old 'museum at, very nice.
Here I buy a wooden puzzle AUSTRALIA. "
The woman was very nice and tells us we can sleep in the caravan park.
For $ 20 we hire a caravan.
We get many tips from her, including Canberra and Sydney.
They have a kangaroo to them in the chair.
"SAMANTH] 1".
She also says that we are against the dark road to the golf course to take when all kangaroos get there.
We have to drive carefully because they are so for your car.
Meanwhile, while I write this, January burns his mouth on a pizza.
The pizza is not true and the rest we take them.
After dinner we drink cappuccino on a terrace to the first floor of a cafe.
We overlook the main street.
We are seeking the way to the golf course and see 15 kangaroos.
They are cute.
On the way to the caravan we have a café.
Austrian cafe and this is on top of the mountain.
Hup, up then.
It was closed but the owner was there and he said we could get something to drink.
Very nice man, got himself away from Austria.

November 10, 1994.
Another beautiful day, let's back the rest of the holidays to keep it.
Had breakfast in Canberra, the only major city in Aus TRALI not on the coast. Very clean.
What special review and we continue to Goul-burn.
In Goulburn we been inside a sheep BIG MARINO (wool museum).
The mountains we have behind us and we shoot faster.
The landscape becomes drier and its vast plains with mostly sheep and cows and the occasional house. The houses are cheap here.
Highway to Berrima, historic town, we have 1 1 / 2 hour run this town.
Many shops look, especially antique and patchwork, fine-tut stores.
So far, at all places where we've been seeing a lot of British influence.
At 15.00 pm we drive to Royal National Park.
It is 35 km from Sydney.
You'll see a lot of burned trees.
In GARIE BEACH we first beach in Australia and we paddle.
The Park is almost totally burned and it looks sad, so we decide to drive to Sydney.
We ask the way to the house of the family Muddy Boy.
We have another 1 1 / 2 hour drive, it lies in a bay.
The family was not home and I ask the neighbor if they know when they come back.
While I'm talking a man comes to January, this is Jack Muddy Boy.
Official Australian citizenship after John.
We have to come in and stay overnight.
They are very nice people and there are old wounds "removed.
The house is beautiful and has a large garden with beautiful plants, flowers, parrots and parakeets.
Jack and Joan are their beds for us (this is for their dad Pronk once done) and they go somewhere else to sleep.

November 11, 1994.
Jaap in a small Honda Civic fifty years to the Blue Mountains have been.
These are mountains with a blue haze. (Eucalyptus) The view is fantastic and you look a few hundred meters depth.
Jan and I go into a railway that goes down 45 degrees, we had to sit in the front because you can shoot better.
It was scary, not so much that it was steep, but it did not look well maintained. (Katoomba). Joan had given us a lunch box, this was too much.
Back to Sydney (100 km) and Jaap let us go see Nielson Park, near their home with a beautiful beach.
There is a net around it to sharks.
We look at the ferry times as we want tomorrow to the city.
On Saturday they go very late, and Jack wants us to do city driving, and then we take the ferry back. After we go to the Gap.
There are many suicides committed, it is a high cliff overlooking the ocean.
We blow out good because it was very hot today.
In the evening we would go to sucade's look, these are animals that are 14 years in the ground and then released.
But we have to Jennif there, their daughter drove to a lookout to view the city at night.
Many lights in the city, on the bridge and on the boats. Then we went to Bondi Beach.
This is a place where tourists come to look like
Scheveningen.
We drink a beer in a pub.

November 12, 1994.
Jaap brings us to the subway and says we have out there Nartin Place.
January is a stop early because we also wanted to see this neighborhood with the intention of the same metro ticket to get in again, but this is not because when leaving the subway station, the ticket being eaten by a machine.
But then walk to Martin Place.
We see a monorail, and thus we make a circle.
We shop a little and go to the harbor, Circular Harbour, the Opera House and Botanical Gardens.
We continue walking in a market at an observation point and we see too many to mention.
Wilma bought a kangoeroobedeltje and January 2, etc., and a t-shirt in January and bought a nice (specially knit) jacket. We walk all day through different neighborhoods and see everything.
We must hurry to get to the ferry to Rose Bay, this is a wonderful journey, you see the Opera House from the other side.
At the zoo we stop and steps on people.
In Rose Bay we walk another fifteen minutes to 11huist1.
We have not all seen so tomorrow we go again to the city.

November 13, 1994.
Jaap brings us to the city because we had the Queen Victoria Building view.
It is truly beautiful.
Old, royal and expensive shops.
The crown jewels are also, of course replicas.
Then we looked townhall and we shopped.
We still went back to On the Rocks, it is terribly fun.
The other tip for today was to go see the library.
On the floor in the hall of the library card is a country in the old Dutch tiles with lyrics about Abel Tasman and Heemskerck. Fantastic.
The library is high and the books are up to the ceiling.
We go back to the ferry back to Rose Bay.

November 14, 1994.
Hurrah birthday today!
I get a big koala bear of January
It's raining today but it's not cold.
We say goodbye to the family and drive north along the coast.
We visit a winery, taste some wine and buy a bottle.
It's not really sweet but I'm fine.
The last stretch to Port Macguarie we take the scenic route.
We pass through small villages on the coast villa. The pelicans are waiting to fish. Port Macquarie is a koala hospital.
There is one with an amputated leg, and forest fires have several rescued koalas.
When we were there was a baby on the back of a woman put, it was not the mother but look who's a bit difficult and hopes that the baby is accepted.
Several koalas are fed with an eyedropper.
Still other koalas coming into the hospital because they were hit.
Today we slept for the first time in the tent, $ 10. We are on the water, more like a ditch.
My birthday dinner was not as good as I thought.
The yogurt was really dirty.

November 15, 1994.
The ditch was dry yesterday and was full of dirty great big beetles, all the rain last night to stand out rather full.
Take a shower, I pull the shower curtain and the biggest spider I have ever seen came to the fore. Also there are roaches, but the shower is hot.
It stopped raining as hard as last night, it's almost
Dry and 20 degrees.
We drive a little back to the koala hospital. Wilma bought a nice t-shirt of the koala hospital. Fenech is an adult male and has his jaw broken by a crash, lost an eye and his other eye is blind.
He has months in intensive care area.
A koala is sitting in pathetic and the rest is nice in the trees.
We stop at a honey farm. You see more souvenirs than bees.
I buy a cute little bear that some honey to sweets
is.
The man of the farm where we came early and we were sorry that it was raining but the man said to be pleased because it was already dry months.
Then we are happy for the people here that it is raining and the temperature is good for us. 40 degrees is nothing.
Bellingen is an old town, if you drive it you will
welcomed by a hedge pink rhododendrons.
We also visit a butter factory.
The plant is nothing left, there are all made in art shops.
Coffs Harbour eat and run.
Nice place for boaters.
Along the way many banana plantations.
We shoot and eat good many miles.
The landscape changed from flat to hilly, dorrig
and sugar cane plantations.
Also, we drive through many freguenter villages.
Meanwhile the rietsuikerpantages replaced by pineapple plantations.
The famous Byron Bay (Crocodile Dundee lives here) has a beautiful beach and is a pleasant town with a bar at the station.
The time now is 18:00 but still very warm.
Occasionally, a few large drops down, this is just great.
Tweed Heads, Brisbane 100 km, we take a motel
overlooking the sea and for a reasonable price.
It is one hour earlier in Queensland than in New South
Wales, this afternoon we crossed the border.

November 16, 1994.
What is used is that most restaurants do not sell alcohol but what you can do is bring your own beer or wine.
The windows of the restaurant is BYO = bring your own.
At 7:00 am we walk though the beach.
It's cloudy but already 20 degrees.
We slept in the Aloha Beach Motel.
At 9.00 we walk through Olson's bird garden in Currumbin, nice park with beautiful birds and rainforest. There were also canary's, deer and emus.
This trip was a tip from Jack!
12.30, Brisbane, here it comes pouring down rain so.
We drive Brisbane but soon over.
We stop at a pineapple plantation but here is a commercial circus of it. Again soon.
On the road to Noosa Heads, the sun suddenly shining. Noosa Heads is a jet-set town, we drink coffee and look at the beach.
It is also tempting to lie on the beach but we decide to drive more time to devote to the barrier reefs.
In Hervey Bay near Fraser Island, we take a motel.
We book a picnic trip to Fraser Island. Fraser Island is the largest sand island in the world with a rainforest.

November 17, 1994.
Brilliant day and we are picked up at 9.10 to go to Fraser Island.
A bus takes us to the ferry (40 minutes) and on the other side we get into a big old 4wd bus.
It is a fairly large island, consisting of sand and rainforest.
We drive along the island zandwe gene and after half an hour we take a walk through the rainforest.
We continue by bus to Lake JYïckenzie. Brilliant white beach with blue green water and the water is warm.
I'm getting coffee in our directory, 100 meters away, and walk a path up and see several ladies at a picnic table, and I walk on my bare feet on until I see why they are on the table.
A large iguana.
I call to John that he must soon come up with his camera and jump on the table.
The iguana has a quarrel with kookaburras (woodpecker) on a piece of meat.
Opens the woodpecker attacking the iguana with a lot of noise and a pike dive.
The iguana curls its tail and tries to save the woodpecker.
And I went there on my bare feet!
After Lake (ideal for swimming) we take the bus back to the ferry and another bus back to the motel where our car is.
We decide to make some more kilometers and we get Gladstone, in a cabin where we sleep.

November 18, 1994.
7.15 am we drive north, the sunglasses should already. You see the country is getting drier and the bush fires are also considerable havoc.
There are fewer cows in the surrounding areas.
By air, the car is cool but it's hot outside around 40 degrees.
By Sarina Beach JYIcKay just before we make a beach in one hour.
We see three small fish and sea eagles.
More than one hour you can not walk because my neck and shoulders hurt from the burning.
Townsville direction, we get it today.
In the town of Bowen, 200 children in Townsville we put up our tent.
We have lunch in town and drink a pint in the local pub.
Nice typetjes.

November 19, 1994.
Last night I slept poorly it was very hot and my neck was burning.
We took about a lot of mango plantations and sugar mills seen, if you want work you can go and pick mangoes.
Billabong Sanctuary to spend the morning.
Here I can pet a koala.
The little koala Julian.
There were here crocodiles, birds and kangaroos.
We also stopped at the swimming pool.
It's called loci, or 40 degrees.
In Townsvjlle we book a trip by boat to
Kelso Reef.
Furthermore, Townsville a beautiful city with many old buildings.
There is of course again in the local pub drinking a beer.
What is noticed is that the residents pay for their $ 1 beer and $ 1.50 us.
It's not expensive for a large glass, but I saw it happen.
The tent at a campsite near the beach and we
walking on the beach of course.
Two fishermen were out fishing with a net and two eagles keep a close eye on it.
Jan makes some pictures of, he would love a picture of an eagle or an eagle.

November 20, 1996.
The birds are beautiful, the parrots and parakeets flying in and out but they make at night a lot of noise.
Still slept.
The tent stands in the shade under a tree, a ficus, ficus that is so great that the car is still submerged.
At 8:10 am we are picked up by a bus from the campsite and then the adventure begins.
The bus is on time and we have to pick two people.
The boat is a cross between a hovercraft and a catamaran.
He sails fast and soon there are people seasick, including me a little.
After a half hour cruise, we stop at Magnetic Island and there are people over for a picnic.
We sail on to Kelso Reef.
Here we will snorkel and this is one of the best things I've ever seen.
The coral, the fish, so colorful and so close. Even in January snorkel. He does not like this but it's also very beautiful.
After snorkeling we take a glass bottom boat over the reef.
This does not make it a snorkel.
The beautiful big fish can not see you, I think they leave for the boat.
After one hour or three to have hung on the reef we sail
another 2 1 / 2 hours back and sick again.
On the reef, we had a wonderful lunch on a floating raft with tables on it.
The crew was great.

November 21, 1994.
After an hour we stop at a beach in Cardwell.
An old man is fishing in a suit with sneakers and a hat.
He captures (with a net) 2 fish and shouts Come Charley ", and throws one of the two fish to the seagulls Charley and he fishes more at ease.
I sit comfortably in the shade of a walnut, left, a mango tree and coconut palms right.
I sit here nice and.
We continue to Mission Beach.
We put up the tent, the owner gave us the first area show in a golf course cart. Beautiful campsite with swimming pool.
After the rainforest walk, we saw fish and shrimp, butterfly managers and a lot of noise in the woods and we saw a cassawary (a kind of ostrich with a blue head) with young chicks.
They stood in Lacycreek of water but quickly took the legs when they saw us.
A nearby village is another nice pub, El Arish, here is the time to stand still.
Now we swim in the campsite, eat in town and tomorrow we go to Dunk Island.
We drink more coffee in a tent and I want to grab the sugar and still think, gee what a small spoon that and I want to catch and shoot away.
A baby newt.
Puntje a short height.
In the evening we went to the casino, but I have been turned off because my clothes are not wearing enough. Ridiculous, it was the best I had on me.

November 22, 1994.
We are 9.00 hours with a water taxi to Dunk Island a kind of speedboat charged.
10 minutes is the crossing.
Here we are greeted by a hostess, a well-komsdrankje a story and what to do
is.
She lets us see the complex, give us something to drink there with sandwiches and explain that we are at 12. 00 hours in the chamber.
Plenty of time.
First we play golf, I do not manage to play so I play golf caddy and January.
It's very hot.
We soon 1 1 / 2 hours away and can almost get the key.
The room is lovely with cold air.
We decide to walk to the top of the mountain making. It was very heavy (I'm not out) but it's worth.
Magnificent view.
No more wire dry to me.
We see many small lizards to shoot off your feet and a strange kind of chicken we were against.
Back at the room we put the swimsuit on and go
to the pool and then to the beach to snore-s.
The snorkeling is not much.
We relax the rest of the afternoon under the palm trees.
Volleyball and tennis, we could not resist.
In the evening we geBBQD and some on the beach

Wonderfully relaxed and luxurious all.

November 23, 1994.
Terribly gourmet breakfast overlooking swaying palms and the beach.
At 10.30 hours we took the water taxi back to the mainland.
On the way to Cairns, we visited a sugar museum.
Much of the material they are "days of the beginning '.
We are in the sugar region.
It is slightly cloudy, delicious.
The tent for four days at a beautiful campsite by a man goboom.
We booked for a Saturday trip to Green Island for snorkeling and we buy tickets at the station for the train to Kuranda.
Cairns is a nice city where you do not have to-1 and verve.
The town is nice, the harbor is nice, the pier is
all good fun and you can eat and shop.

November 24, 1994
By train to Kuranda.
The train rocks and cracks all around and drive over bridges that you think, here I come alive since.
1 1 / 2 hours later.
Kuranda is a village that is 90% from market stalls.
There is a vlinderbezichti went, a zoo and a dance theater aborigenal.
We walk through the village to 12.30, still looking for bungee jumping and go back to the train for the scenic drive from the other side.
We stop at the station lie flijke Freshwater.
Back in Cairns, we visited the Flying Doctors.
We got a movie and an explanation of the origins and what they do.
There are 14 RFDS in Australia, from Melbourne - Sydney and Darwin, because here you can not service within two hours of a doctor.
We were in a plane and a museum. There were five people including an RFDS nurse who once came to look at the visitor center.
She also mentioned some incidents.
17.00 hours as a dip in the pool and at 18.00 we are in Jan's favorite bar.
I bought a phone card and then later try to call home.
It is our 18.00 and 8.00 hours in the Netherlands in the morning.
We eat in a pub, there was a friendly girl behind the counter who gave us a voucher for half price meal and free beer.
Good eaten with fries and salad kipschnitzel January and I ditto + lasagna and beer and wine for only f1. 12.50.
Then called home, my parents are too sluggish in January and at home all is well at home and goes well with the animals.
Rest of the evening walking around, drinking one to bed.

November 25, 1994.
It rained hard last night. Delicious!! We go north through Mossman to regenwou-den.
At Mossman Gorge through the rainforest to the gorge walk.
It is not deep and there is not much water. In a Daintree river cruise but we have
no crocodiles seen, the guide told us that they only come on land to sunbathe when the water is colder. They will remain in the warm water.
Daintree Village is pretty much on the road.
On the way back to Cairns we stop at Port Douglas.
A stunning beach location.
Along the way we've seen a lot of kangaroos.
A film about mining in an opal mine in a shop seen.
Back in Cairns, we repeated the night before.

November 26, 1994.
6.00 pm, it's been hot and the shower after you sweat again.
We're going to make a trip to Green Island. Green Island on the 6 hours you have time for snorkeling, diving, sunbathing and / or hiking in the rainforest.
We are at 7.15 am from the camp with a luxurious aircobus and taken to the boat.
We are one hour in January and early learning (trying) to play didgeridoo.
Departs at 9.00 am a fast boat to Green Island. This crossing, I was not sick.
The island is small and we can walk around in half an hour.
We swim and find a good place to snorkel. It remains fascinating, coral, fish, colors, everything is moving under water.
In a souvenir shop to buy a divers watch with the dial in Australia, great adventure, a nice watch with bright colors.
At 18.30 hours we are back at the tent and we go into the city.
Lovely day.

November 27, 1994.
It is difficult for all the trash to get back into the suitcases, but it works anyway.
We fly at 10.45 hours to Ayers Rock.
From the plane we see Ayers Rock are great.
The rental car is not so good but it's only for one day.
We drive almost to Ayers Rock, take pictures and drive to Alice Springs via an alternative route. Before we go up the alternative route, we have an opportunity to refuel.
In a sort of cafe is a pump and you get the key.
There is a lot of noise from the cafe but we must still inside.
It's full of Aborigines who smoke and drink and stink.
It is an ugly people, coarse of construction.
The man and woman behind the bar were the only white people in the crowded cafe.
To good, it's finally succeeded to refuel.
For this route, we need the 4WD because it is a gravel, sand and muddy roads.
We see little animals.
Well, we drive almost a kangaroo, but then it was already dark and then those morons on the road.
In Alice Springs we find a hotel and eat a pizza. It was 40 degrees today. puff, puff.

November 28, 1994.
Alice Springs seen, much more pleasant city to live.
We have car at the airport we handed and waiting for departure to Darwin.
We are in the departure hall and the fire alarm goes off and on screens in the arrival and departure times the message, please leave the building ".
Everyone out of the building.
We were standing near a gate and went out there.
We arrived at the airstrip.
It proved a false alarm, and after a while we were again
inside. (Cool).
We did see police and fire engines driving.
We still took off after nearly two hours flight we land in Darwin.
We have again and good car and go right towards Katherine.
It is green and there are trees along the road.
We get a huge downpour and thunder over us.
The lightning we see against the black sky pretty flash. It remains warm 33 degrees.
Katherine we book a cruise for 2 hours tomorrow through the gorge.
The tent set up and we do not sleep in a motel. You never know if there is not another tropical storm.

November 29, 1994.
Katherine Park, or fici1e aboriginal name - Nitmiluk, the state leases the park from the aborigines.
On to Katherine Gorge for a cruise on the Katherine River.
We are on time and make the gorge a walk, it is difficult to heat in a mountain to climb by the time we reach the top, we're wet.
We see a large iguana, and many beautiful birds. There are a lot of dirty flying over the mountain.
Jan is (of course) on the very edge of the precipice above a picture and get teased by the flies.
January does the flight path to hit it knocks his glasses from his nose.
Fortunately he was 1 meter lower lying on a ledge so we could pick up the glasses.
The guide of our cruise is an aboriginal. He talks way over the gorge.
The water is quite low and therefore we, where we can go no further, a few hundred meters over cliffs to the next boat.
In the rainy season that now begins the water rises some 30 meters.
We see no crocodiles but we see fish and a turtle.
We also see a lizard swimming.
It is so hot that after two hours of the Cuise the car in flight and the air conditioning on.
We go to Pine Creek, a gold mining town that is still a mine in operation.
Here we drink in a Hard Rock Cafe (something else was not) a cappuccino.
It is very warm 35 degrees, very humid, you sweat Lame.
We continue to Kakadu National Park.
In the park we drive the first section on a gravel
away and it starts to rain.
Just like yesterday around five o'clock.
Suddenly I see a tree full of black cockatoos. Beautiful!
We ride in the park to the town of Cooinda.
You can choose from a motel $ 120 per night or a type of cabin (these contain two beds a wardrobe and air conditioning) $ 30 per night.
Not a tough choice because we have tomorrow at 6:00 on another cruise.
At the bar we sit outside for drinks and then a storm broke loose.
It's delicious.
The drops are so big that if you do a step outside you're soaked.
The rainy season has begun.
January (Will also) be crazy to fly the jab. In the evening after the rain, they happily away. We take a salad bar and drink some more.

November 30, 1994.
6. 00 hours is the alarm.
We're going on a cruise in Yellow Water, the boat departs at 6.45 am.
The wildlife here is fantastic.
Many birds, eagles, geese and ducks, bird jesus
(Runs on water) and we see the big yaburi.
(Very large bird).
In addition to the whirling of the crocodiles here.
There are beautiful water lilies and vegetation along the
shore.
The kingfisher is trying to catch fish.
And of course the rotten fly.
The boat is nicely filled with tourists.
Been wonderful trip.
At Mirrai we walk to a viewpoint. Why is it always on a hill?
It's terribly hot here and it chokes the steekvlie gene.
The view is beautiful but I do not know how fast I should come back into the car.
I'm completely broke and drenched with sweat.
Our next stop is Noulangie Rock.
Here are the ancient aboriginal rock drawings with many meanings and representations.
We follow the road to take Jaburi and two beds in a four bed room, here is the choice of $ 129
$ 30.
We visit the headquarters of Kakadu National
Park.
Here we have certainly spent two hours watching a wonderful video about the last two traditional Aboriginal and wildlife.
As we have seen a lot of wildlife speaks even more.
Further information requested and viewed the exhibition.
At 16.00 hours it starts to blow and rain. This is just the same pattern every day always starts an hour earlier.
We sleep in Kakadu Frontier Lodge.
There are a lot of frogs and lizards.
There is a swimming pool with waterslide.
Here we eat a sandwich and drink a beer.

December 1, 1994.
I have not slept.
At 7:00 am we were in the pool.
Then we go to Obirr Rock drawings.
Once there, it appears that on December 1 pass at 14.00 opening.
Too bad. Today is December 1st. In addition to Darwin.
Nice vantage point at the visitor center and then we did a rainforest walk at a damwal (wetland). Magnificent birds all here.
Yesterday we saw the movie 2 Lizzard, these are a kind of lizards that walk on their hind legs and is 1 meter wide and make a sort of hood behind the ears.
Well, we saw such a beast on the road 2x.
Darwin arrived, we booked a backpacker Hostell, 2 persons $ 35 and are exploring Darwin.
I read something in a folder on Jan. turtles and drive 35 km back to me to see the turtles. I could swim from but I saw too large (1 meter) Barramundi fish swim, so I'm not hiding from.
It was nice to the little clutch of little turtles can be seen above the water.
There was also a big dirty black iguana on the side to stare at us.
Back in Darwin Drive to East End, are its beaches, cliffs and a lake. Alexander more. We're great on a cliff about 10 meters above the ocean to enjoy the peace.
At sunset, the wallibies emerge
come. We wait!
You bet we have seen them, but a piece or 100. It remains cute to see them, those little faces. Our last night in Australia, we in the city.
The shops are open and a live band playing in the street.
It has not rained, the sparrows fall dead on the roof. We!
Fortunately, the room air conditioners.

December 2, 1994.
Jan wanted to go swimming at 7:00 am but the pool was still closed.
We shopped until 10:30 in the little mail at our hotel and have a boomerang, t-shirt and bought a CD.
Along the coast, where we just wanted to walk along the beach, was a magnificent museum where we have more than one hour did some research.
It talked about the aborigines, the wildlife tranquilizers, shipping and Cyclone Tracy which devastated Darwin in 1974.
Then we walked along the beach just yet, but it was too hot.
Directional airport we walked into a large mail and from there we went to the airport.
We were too early but we had to return the car.
And our clothes.
Jaap Hodde a little boy we called and told that everything went well.
At 18.15 we are in the air and the flight goes smoothly.

December 3, 1994.
Landed at Schiphol at 9.00.
In Singapore, we have to wait two hours in London over 1 hour.

It's 5 degrees and we left Darwin with 35 degrees.
So, back home safely.

Wilma.

Kilometers driven:

Melbourne / Cairns 5610 1cm
Ayers Rock / Alice Springs 480 1cm
Darwin / Darwin 1200 1cm
Total 7900 1cm
Flown 24 hours on the outward journey and return 23 hours. .

Tot: 0.086s; Tpl: 0.046s; cc: 9; qc: 23; dbt: 0.0251s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb