RFDS och Cradle Mountain


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Tasmania » Cradle Mountain
November 15th 2010
Published: November 16th 2010
Edit Blog Post

Jag och RFDS-planetJag och RFDS-planetJag och RFDS-planet

Beechcraft Super King Air 200
Hej allihopa!

Hoppas ni haft en bra helg hemma!
Jag har haft en mycket bra vecka. 3 dagars psyk och i torsdags o fredags var jag och Carro pa studiebesok pa Ambulans-verksamheten pa Tasmanien. Pa torsdagen var jag pa flyget och Carro i bil och sen bytte vi pa fredagen. Fick ju inte akutkursen termin 6 sa var intressant och larorikt att fa folja med i ambulansen. Fick se en misstankt hjartinfarkt och en misstankt stroke/TIA. Var valdigt roligt att fa folja med upp i planet, dock inte sa akuta fall, mest transport, men fick flyga till Melbourne och over hela tasmanien, riktigt coolt! Fick aven sitta framme hos piloten 2 resor=) verkar roligt att jobba som paramedic (akutsjukvardare) men pilot verkar inte sa dumt det heller...David, killen jag gick med var jatteschysst. Han fixade sa jag fick se nagra av helikopterna de anvander i Melbourne + lite andra plan, bla ett privatflyg som var riktigt lyxigt. Flyga i planet var skoj, men tror helikoptern hade varit snappet vassare, kanske kan bli en annan gang! jag o Carro pratade om att kanske kunde fa till nat sant i samband med fordjupningsarbete eller liknande, hade vatt toppen!

Sen i helgen sa akte jag, Stellan, Carro och tyska Carolin till Cradle Mountain, som ar en av tasmaniens mest kanda nationalparker. Vi fick hyra bil denna gangen, och det var inte billigt, haft otrolig tur som fatt lana sa mycket bilar innan, annars hade vi aldrig kunnat gora sa mycket utflykter som vi gjort..
vi akte hyfsat tidigt pa lordagen, men var anda inte framme och klara for att borja vandra forran vid 12-tiden. vaderprognosen hade sagt att det skulle regna hela helgen, men hade turen att det iaf var klart vader sa vi kunde se toppen! och da vi visste att det skulle borja regna pa sondagen gjorde vi ett forsok att ta oss upp pa toppen. Det blev ca 6 h vandring, med en del klattrande sista biten, riktigt skoj=) var an en gang glad for mina vandringskangor! stellan hade denna helg fatt lana ett par=) daremot motte vi en 75-arig dam uppe pa berget som gick i seglarskor, imponerande..
sen hade vi hyrt en liten stuga mitt i nationalparken, dar vi lagade mat pa kvallen, valdigt mysigt!
fick aven se ett par wallabies(sma kangurus), pademelons(annan typ av sma kangurus) och wombats!
dagen efter regnade det, sag inte ens toppen.. vi gick en runda runt Dove Lake, fint med vattenfall och regnskog bitvis.
Darefter akte vi till Cradle Mountain Lodge, som var ett dyrare boendealternativ, och satt vid brasan och drack varm choklad, mysigt!

Det var denna helgen...nu ar man tillbaka i skolan och borjar fa lite tentapluggangest.. inte manga veckor kvar har nu, mindre an 4 till tentan, huh! nasta helg blir det forhoppningsvis Fraycinet NP och Wineglass bay som ar ett maste att se, och veckan darefter aker jag och Carro till Melbourne for att fa ihop vart projekt. och daremellan borde jag lasa en hel del...tillbaka till plugget!

kramar Malena





Additional photos below
Photos: 28, Displayed: 24


Advertisement

Mt RolandMt Roland
Mt Roland

Pa vag mot Cradle Mountain.
berg och lite sno!berg och lite sno!
berg och lite sno!

molnen kom..


Tot: 0.061s; Tpl: 0.012s; cc: 10; qc: 45; dbt: 0.0371s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb