Paa fast grunn igjen


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » Queensland » Airlie Beach
March 14th 2006
Published: March 14th 2006
Edit Blog Post

I gaar ettermiddag kom vi tilbake fra vaar tre dager lange tur med Freight Train. Sitter naa paa en internett-cafe uten aircondition saa det spoers hvor bra hjernen min fungerer under kokt tilstand, kanskje dette bare blir tull..😊 Jeg er som regel ikke personen til aa klage paa varme, men det ER saa varmt naa, minst 35 grader maa det vaere..aah...
Men nok om det, naa skal jeg fortelle om seilturen vaar!😊
Paa mandags morgen moette vi opp paa en bussholdeplass. Der skulle vi bli hentet opp og fraktet til baathavna. Jeg og Elisabeth hadde lagt oss for aa sove kl 9 (!!) kvelden i forveien pga vi var rimelige uttmattet etter en lang busstur. Saa vi hadde kanskje ti timers soevn bak oss, friske aa opplagte med andre ord.
Paa havnen ble vi meott av Ferg, en av mannskapet paa baaten. Han skulle vise seg aa vaere en meget munter fyr med en rungende og smittende latter, han var ogsaa den som laget maten ombord. Vi ble litt overrasket da vi saa de andre passasjerene paa baaten: Matt, en crazy ung fyr fra California som vi hadde vaert sammen med under fraiser Island oppholdet, han var tilfeldigvis paa samme baat
så var det party igjenså var det party igjenså var det party igjen

et par dager siden sist;) Jim Beam!
som oss😊 Saerdeles bemerkelsesverdig fyr,utrolig morsom, tjue aar, laerer for sjuaaringer hjemme i California, sporty men hard paa flaska, tattovering og piercing i oeret og fryktelig sjarmerende. Henger ikke helt paa greip liksom, hele han, hehe. Saa var det de andre passasjerene ombord som vi ble kjent med etterhvert: - To jenter fra henholdsvis Sveits og Tyskland. Disse to ble egentlig ikke kjent med noen ombord, de var altfor sjenerte og kunne knapt engelsk. De var hyggelige da men, det var virkelig vanskelig aa faa noe ut av dem. - Andrew fra Florida som er en vanvittig koselig og morsom fyr, vi henger enda sammen med han og var faktisk og spiste frokost sammen for en halvtime siden😊 Han har en kjempefasinerende maate aa prate paa, ordene han bruker osv, vanskelig aa forklare. Han er antakeligvis homo ogsaa, saa vi kan liksom prate med han om alt, som en god god venninne:D Han er tjuefire aar og fotograf/webdesigner, faren hans er mangemillionaer og jobber paa Wall Street i NY. - Sophie fra London, skikkelig partyjente som tok helt av under festen andre dagen paa baaten. Hun tok helt av da vi satte paa System of a Down, hehe. - Jakob
Mari posererMari posererMari poserer

på Whitehaven Beach
fra Aalbord i Danmark, kleimen og ekkelfyr. Foerst da vi saa han tenkte vi "ohfor en hot fyr", men nei, ikke det nei:P Han har en playboykanin tatovert paa overarmen, piercing i brystvorten og gikk KONSTANT rundt i verdens trangeste og minste boxershorts:P:P OOOFF! Men han og Sophie ble et par, det var jo hyggelig for dem. - To fyrer fra London som ikke pratet saa mye med oss andre, litt for sjenerte antakeligvis. Men i gaar kveld fant jeg ut at dem begge var piloter, "hellooo"😊😊 - En fyr fra Tyskland, utrolig merkelig, laa bare for seg selv og leste i en bok under hele turen, pratet ikke med noen. For hvert maaltid som ble servert sa Ferg alltid "Ladies first!" Men denne fyren fra tyskland, han gikk foran alle jentene hver gang:D Haha..fyr..ikke helt paa stasjon. - Tre jenter fra Sverige, Beatrix, Romina og Malin. De var koselige jenter, ett aar eldre enn oss, var en del ilage dem. - Charlie fra England somvar kjaeresten til Malin. Ikke saa mye aa si om han, annet enn at jeg saa at han barberte brystkassen, hehe:P - Mai og Thalia fra Canada, ett aar yngre enn oss, veldig morsomme og hyggelige, var mye sammen med dem😊 - Saa var det kapteinen Justin, kjekk kar med kjaereste fra Stavanger faktisk. Han kunne si "tusen takk"😊 - Dykkerinstruktoeren og kapteinens hjelper Tom, fra New Zealand. Fikk sjokk da han sa at han var foedt bare tre dager foer meg, altsaa tjue aar, vi trudde han var 25 eller noe saant. Dette var ogsaa en kjekk kar, og veldig hyggelig.
Ja det skulle vel vaere alle😊
Jeg og Elisabeth hadde sett for oss en relativt rolig og bedagelig/behagelig seiltur, men den gang ei! Det var mye vind den dagen vi la ut, go saa snart Justin tok opp seilene fikk vi virkelig erfare hva seiling handlet om. Jeg var serioest redd for mitt eget liv, og klamret meg fast i det jeg kunne finne. Baaten gikk nesten vertikalt nedover saa alle oss passasjerene moette sitte helt oppe paa enden og klamre oss fast. Jeg spurte flere ganger "eeh,is this really safe?Is this normal??" osvosv, men Justin bare lo og lo og saa ut som han var i syvende himmel:p Etter et par timer med helt vill seiling begynte jeg aa faa troen paa livet tilbake, da vi enda ikke hadde rullet over. Vi dro til en eller annen oey der vi skulle faa snorkle. Paa forhaand hadde vi hoert at det var mulighet for dykking, og at man kunen faa det foerste dykket gratis. Men jeg hadde egentlig ikke tenkt noe saerlig over det, jeg har alltid syntes dt har sett fryktelig skummelt og klaustrofobisk ut aa dykke saa jeg har liksom ikke engang vurdert aa proeve det. Men saa kom dykkerinstruktoeren med det pene smilet sitt aa spurte om noen ville bli med aa dykke, og alle andre sa ja, saa da hoerte jeg plutselig meg selv ogsaa svare ja. Foer jeg visste ordet av det hadde jeg fylt ut et skjema og skrevet under paa papirer, saa naa skulle det dykkes! Jeg var paa siste gruppen, saa vi hadde en time eller to med snorkling foran oss foer vi skulle i ilden. Vi maatte alle ha paa oss en Stinger Suit, altsaa noe som ser ut som en heldekkende vaatdrakt, bare at den er mye lettere og tynnere i stoffet. Dette pga at akkurat naa er det sesong for smaa doedelige maneter som flyter rundt. De er bare en cm stor saa de er mao ikke lett aa faa oeye paa:P Om en slik liten manet stikker deg i naerheten av brystet kan du doe av det. Saa, det ble ikke mye klaging over at vi maatte ha de draktene paa oss!😉 Whitsunday Island, som vi seilet rundt, er omgitt av det verdenskjente korallrevet Great Barrier Reef, som vistnok skal vaere en av de beste plassene i verden aa snorkle og dykke. Oh yeah! Fy soeren saa vakkert det var! Med en gang vi saa ned i vannet, saa vi at vi var rett og slett omringet av fisk, overalt! Uansett hvor du snudde hodet var det alltid fisk i alle regnbuens farger aa beskue. Korallene var ogsaa utrolig varke, i mange mange farger. Vi kunne faktisk hoere lyden av fiskene som tygde paa korallene, og de var ikke redde for oss i det hele tatt saa man foelte seg rett og slett som fisken i vannet!😊 Og fiskene var saa vakre..aah..det var liksom ingen som ikke saa spesielle og varke ut.
Saa var det da tid for mitt dykk, og ja, man var nervoes!😊 Men Tom var veldig flink til aa forklare alt og fikk oss til aa foele oss saann nogenlunde trygge. Jeg hadde kanskje trodd at det aa puste under vann med dykkerutstryr ville foeles som aa puste i snorkelen, men nei. Det foeltes veldig rart og tok en stund aa venne seg til. Saa laerte vi to teknikker som man skulle gjoere hvis man plutselig mistet munnstykket under vann, hvordan du liksom skulle faa ut vannet. Da alle hadde klart det begynte vi aa bevege oss paa dypere vann. Det var kjemperart, med blybelte rundt magen saa vi skulle klare aa dykke nedover. Fikk litt saann klaustrofobiske tanker, hehe. Jeg fikk desverre plutselig vondt i ett oere, det var ganske ubehagelig saa jeg glemte i farta hvordan jeg skulle klare aa faa meg til overflaten😊 Saa jeg kjente liksom at "Oi, naa faar du kanskej snart panikk, ikke bra" Men jeg gjorde meg forstaatt til Tom, saa han bare tok tak i meg og dro meg opp, hehe. Kunne ikke dykke mer pga det oeret, han sa det kunne sprekke eller noe saant:P Men jeg foelte at det kanskje var like greit!😊 Naa hadde jeg liksom gjort det, og var veldig stolt av meg selv pga jeg hadde aldri trodd jeg ville toerre det😊 Meget tilfredstillende foelelse ja😊
Etter dette ble det en god del mere snorkling utenfor forskjellige oeyer, vi hadde drikkeleker om kveldene som var meget morsomme, vi var i land paa en oey og utforsket et par grotter hvor vi blant annet saa en del flaggermus, de flagret rett foran oeynene paa oss saa man fikk nesten hjerteinfarkt😊 Vi var paa en utkikkspost der man kunne se utover mange av oeyene der, fantastisk utsikt, vi var paa Whithaven Beach som ser ut som ett postkort rett og slett, jeg tenkte faktisk med meg selv at hvis paradis eksisterte ville det sett slik ut..😊
Nest siste dagen toppet det seg ogsaa med seilingen. Jeg sa at foerste dagen var jeg nesten redd for mitt eget liv; vel mamma, hadde du vaert der andre dagen hadde du rett og slett gitt opp aa leve, saa ille synes iallefall jeg det var😊 Det var nesten uvaer, skikkelig mye vind og den ene siden paa baaten laa nesten konstant nede i vannet, saa vi satt oppe paa andre kanten og haapte paa det beste😊 Jeg fatter ikke hvordan den baaten klarer aa unngaa aa velte seg rundt, men men. Det var tydeligvis trygt da, siden den aldri gjorde det,og kapteinen saa egentlig ikke nervoes ut heller. Saa det var sikkert ikke saa farlig egentlig, men det foeltes farlig aa ja!😊
Aa sove paa baaten var veldig fint, men varmt, aircondition fungerte ikke. Ikke kunne vi dusje heller, saa jeg hadde tilloep til afro da vi kom i land i gaar, saa ikke ut😊 Paa kveldene var det meget varmt, saa vi kunne ligge paa dekk aa se paa stjernene rett utenfor en vakker liten oey, utrolig fint😊 Helt moerkt ble det heller ikke, vi hadde fullmaane siste dagen, nyyydelig...😊

Da vi kom i land i gaar ettermiddag ble vi alle enige om aa moetes paa en uteplass senere. Der skulle det vaere gratis pizza og oel😊 Jeg, Elisabeth, Mai, Thalia og Andrew moettes enda tidligere, spleiset paa en karting vin og satte oss i en nydelig liten lagune. Der satt vi ikke mere enn en halvtime foer en vakt ba oss om aa gaa en annen plass pga det ikke var lov aa drikke der. Dette ante ikke vi, saa vi smilte soett og forklarte at vi var fra Norge, og gikk pent og pyntelig bort derfra og inn i parken😊 Vi hadde det veldig goey, utrolig morsomme folk. Saa moette vi de andre senere, baade passasjerer og mannskap, og fikk oel og pizza og hadde ellers en flott kveld ute paa byen😊 De fleste fra baatturen reiste videre idag, ganske trist aa moete saa mange flotte mennesker for saa aa aldri se dem mer. Men men, begynner aa bli vant til det naa. Skal iallefall ha mailadressen til Andrew, saa faar vi se om man klarer aa holde kontakt.
Vi vet ikke helt hva vi skal gjoere naa, vihar veldig lyst paa New Zealand, men kanskje vi maa droppe aa dra til Cairns da. Skal finne ut av det i ettermiddag. Saa enten drar vi videre i morgen tidlig, eller saa blir vi en natt til,faar se. Dette ble ett rimelig langt og kanskje ganske usammenhengende innlegg, hehe..Men som sagt, alt for varmt for at hjernen skal fungere optimalt! Holder paa aa fremkaller bilder paa en CD naa, saa blir kanskje aa legge ut senere i dag! 😊 Jeppjepp, ha en straalende dag!😊

Advertisement



14th March 2006

persons
Spennende persongalleri. Livfull beskrivelse. Tenker på deg. Hilsen pappa.
14th March 2006

.
Hei, artig aa hoere at du leser bloggen min:) klemklem

Tot: 0.081s; Tpl: 0.013s; cc: 7; qc: 46; dbt: 0.0579s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb