Roadtrip til Ayers Rock

Oceania » Australia » Northern Territory » Uluru
May 9th 2007
Published: May 9th 2007

One down...One down...One down...

Gaet hvem der koerte, da vi ramte kaenguruen...
Neil og jeg besluttede os til at tage en roadtrip fra Cairns til Ayers Rock/Uluru og til Alice Springs i midten af Australien: 4100 km. Vi fik en god deal, som kostede os omkring 120 kr. per dag med 1500 kr. i lommepenge til benzin, vi skulle nemlig flytte en lejebil (2-seng campervan) fra Cairns til Alice Springs.

Den foerste dag formaaede vi desvaerre at ramme en kaenguru med 110 km. i timen. Den sprange lige ud foran os, ingen chance for at undvige. Min Lonely Planet Guide kalder dem "kamikaze-kaenguruer", idet de rent faktisk venter til bilen kommer, foer de springer ud. Vi fik en lille bule, da det heldigvis ikke var en stor kaenguru, som ramte os. Af andre maerkelig forhindringer, som stod paa vejen, kan naevnes massevis af koeer, vilde kameler, heste og andre biler, som havde ramt nogle koeer. Lidt farligt.

Vi koerte det meste af dagen og ofte til sent om aftenen. Naar vi blev traette, stoppede vi bare i siden af vejen og sov. Lidt maerkeligt at sove i en bil, alene, hundrede af kilometer fra naermeste by (og bil).

Paa andendagen stoppede vi ved Walkabout Creek Hotel, kendt fra startscenen
Et sigende billedeEt sigende billedeEt sigende billede

Koeerne var overalt.
fra Crocodile Dundee I. Tilfaeldigvis, samme sted og tid, var an amerikaner, Bo, som havde vaeret med os paa dykkerkursus. Det er et lille land.

Paa vej ned til Uluru/Ayers Rock og the Olgas (monolit-sten i midten af Australien), stoppede vi ved Devil's Marbels (kuglerunde sten i midten af oerkenen) og King Canyon (mini-version af Grand Canyon), som var virkelig flot ved solopgang.

Uluru og the Olgas var ret spektakulaert, men desvaerre regnede det, da vi kom, saa man kunne ikke klatre op paa Uluru. Vi sluttede af naeste dag med aflever bilen og betale for bulen, foer vi floej til Darwin oppe nordpaa.

Morgenmad i outback'enMorgenmad i outback'en
Morgenmad i outback'en

Omgivet af fluer og myg.
RendezvousRendezvous
Rendezvous

Her moedte vi amerikaneren Bo fra vores dykkerkursus.
Devil's MarbelsDevil's Marbels
Devil's Marbels

Maerkeligt med "marmorkugler" i midten af oerkenen.
King's CanyonKing's Canyon
King's Canyon

En tidlig morgen...
KlippeformationerKlippeformationer
Klippeformationer

En af de mange maerkelige klippeformationer i King's Canyon.
The OlgasThe Olgas
The Olgas

Massive monolitter i midten af oerkenen.
Valley of the WindsValley of the Winds
Valley of the Winds

I midten af the Olgas, som navnet antyder blaeste det en del derinde.
Et almindeligt skiltEt almindeligt skilt
Et almindeligt skilt

Lige saa almindeligt som "Parkering forbudt" paa Oesterbro.
Ingen klatringIngen klatring
Ingen klatring

Det havde desvaerre regnet. De lokale aboriginees bryder sig vist heller ikke om, at man klatrer paa Uluru, da den er hellig for dem. De sammenligner det med at klatre paa Notre Dame i Paris.
En billig guidet tur :-)En billig guidet tur :-)
En billig guidet tur :-)

Metode: Foelg efter en tilfaeldig anden turgruppe og stil mange spoergsmaal til guiden.
Aboriginalsk kunstAboriginalsk kunst
Aboriginalsk kunst

Jeg kunne ikke lade vaere med at koebe lidt lokal kunst. Temaet er noget med nogle spyd og en kaenguru.

Tot: 0.064s; Tpl: 0.012s; cc: 8; qc: 51; dbt: 0.0389s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb