Deel 2: Collarenebri en Moree


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » New South Wales
October 26th 2007
Published: October 25th 2007
Edit Blog Post

G’day Holland, India, Damongo, Wollongong and New York! (vergeet ik nu mensen??)

Tijd voor wat nieuwe verhalen, aangezien ik Broken Hill inmiddels al 2 weken geleden gedag heb gezegd en nu ook bijna deel 2 van mijn reis erop zit!
Dat afscheid nemen niet fijn is, werd mij 2 weken geleden onverwacht duidelijk toen ik met traantjes in mijn ogen afscheid heb genomen van mijn vriendjes en vriendinnetjes in Broken Hill.. ze waren zo lief om mij, na een avondje doortrekken, in het holst van de nacht naar de bushalte te brengen en mij uit te zwaaien! (aangezien mijn bus naar Collarenebri op het zeer christelijke 3.45am. vertrok!?)
Na mijn 15 uur durende busreis bijna volledig in dromenland te hebben doorgebracht (ik ben geen gezellige reispartner..:-)) werd ik in Walgett opgehaald door Christel. Zij en haar man Jolmer zijn de twee artsen uit Nederland die sinds 1 ½ jaar in Colli wonen en daar als GP’s werken in het ziekenhuis. Ze hebben twee schatten van kids: Laura (3 ½) en Jaap (bijna 2) die me de eerste dag in Colli al een trampolinespring cursus hebben gegeven (mam, pap.. waarom hadden wij zo’n ding vroeger niet? schande!).
Collarenebri is een dorpje in NSW dat zo’n kleine 500 man telt. Om jullie een indruk te geven wat je je daar bij voor moet stellen: colli heef 7 winkels (waarvan uiteraard 1 pub.. ), iedereen kent elkaar dan ook bij voornaam en tijdens een avondje bowlen (de australische versie van wat feitelijk hetzelfde is als koersbal, maar dan niet voor bejaarde oma's en opa'tjes, want hier is 'bowls' een extreem hippe sport onder jongeren.. vraag me niet waarom..), maar goed, tijdens my first game of bowls besefte ik me dat ik me in een gezelschap bevond van wie ik de helft die week al gezien had op het spreekuur.. bij de een hadden we een huisdkankertje weggesneden, andere vrouw die zelfde middag haar oren uitgespoten etc.. en nu gezelling bowlen! Het gezegde 'iedereen kent iedereen' is hier dus een understatement en dat geldt al helemaal als je de dokter bent die er ook nog eens ieders medische geschiedenis kent!
Mijn twee weken in het ziekenhuis zijn eigenlijk voorbijgevlogen, heb het naar mijn zin, mensen hier zijn ontzettend vriendelijk, mijn dagen zijn gevuld met een afwisseling van patiënten op het spreekuur (sommige hebben echt iets, anderen komen gewoon voor een praatje), het zien van patiënten op de eerste hulp, en af en toe wat kleine ingreepjes.. met name huidafwijkingen wegvriezen/wegbranden of wegsnijden (take your pick).. het record van deze week: 20 huidlesies bij 1 patiënt!
Ondanks dat ik toch liever in een 'stad' met iets meer mensen woon, heb ik me hier in Colli zeker niet verveeld. Enerzijds door de geweldige gastvrijheid van Jolmer en Christel die me echt een gevoel van ‘thuis’ hebben gegeven en me in twee weken tijd een goede colli experience’ hebben gegeven (en dit zeg ik niet alleen omdat ik weet dat ze dit ook lezen;-)) Volgens jolmer zijn houdt deze colliexperience onder andere in: 1. jabbies vangen (check) 2. bowlen (checkerdecheck) 3. rooshooting (deze staat nog open). En anderzijds leer ik de 'way of life' hier steeds meer te waarderen.. er is geen haast, mensen begroeten elkaar als ze langs lopen, zijn absoluut niet te beroerd om zonder eigenbelang of tegenverwachtingen iets voor je te doen en als je vraagt hoe het met ze gaat krijg je ook werkelijk antwoord op je vraag in plaats van het welbekende 'ik heb het zooo druk' dat mensen er als 'autoreply' uitfloepen! (met dank aan een mooie verwoording van Christel..)

Tussen mijn twee weken Collarenebri heb ik in het weekend ook niet stil gezeten: het afgelopen weekend heb ik namelijk doorgebracht in Moree, aangezien Aimee (meisje van mijn site die ik tegen gekomen was in Menindee) mij had uitgenodigd voor een weekendje bush.. Karel, die in Wollongong bezig is met zijn masterthesis had ook wel zin in een weekendje outback.. dus zo gezegd zo gedaan! Donderdagavond al naar Moree vertrokken omdat er die avond toevallig een praatje was voor de huisatsengroep waar Jolmer en Christel (en ik dus ook) voor uitgenodigd waren.. dus kon ik net zo goed daar blijven, niet? Toen Aimee me na afloop kwam ophalen, waarschuwde ze me nog net voordat we haar huis binnen stapten dat zij en haar huisgenootje Jade (die van kilometers afstand te herkennen is al uber Gay) zo af en toe 'the bong' rookten... No worries hier.. I’m from Holland: we love drugs!? Het eerste wat ik zag was dus idd Jade (homo huisgenoot) die al waterpijprokend languit op de bank lag, kreeg een hele hartelijke begroeting, waarna hij mij al snel uitgebreid aan het vertellen was over hoe zijn droomman eruit ziet en waar en met wie hij allemaal wel niet sex had gehad.. erg gelachen dus (zonder zelf die waterpijp te hebben aangeraakt trouwens ;-))!
Vrijdag lekker gerelaxed in the hot springs van Moree. Moree staat bekend om haar hete ondergrondse waterbronnen waardoor er midden in de stad gote Spa's zijn gebouwd waarin je heerlijk kan genieten van een 40+ graden pool! 's avonds Karel opgehaald, waarna de papa van Aimee ons getrakteerd heeft op een lekker etentje.. ontzettend lief!
Natuurlijk moesten Karel en ik die avond wel even laten zien dat wij als echte dutchies wel weten wat drinken is.. nou.. ik ben ergerns halverwege afgehaakt hoor.. die outback Aussie's kunnen zuipen.. de ene bundaberg rum/coke na de ander! Wat een zoet spul is dat zeg.. moest ik even aan wennen.. Zaterdag dan ook met een klein beetje hoofdpijn opgestaan.. en iets later dan gepland aan onze bushtrip begonnen. De aftrap was wakeboarden! Toen Karel na tientalle pogingen het nog steeds niet voor elkaar kreeg om daarwerkelijk langer dan 1 seconde op zo’n wakeboard achter de boot te staan, besloot ik het wakeboarden te latenvoor wat het was en maar een poging te doen te kneeboarden.. wat al moeilijk genoeg is kan ik vertellen! Maar ik kan tenminste wel zeggen dat ik ook echt de hele boottrip achter de boot heb gehangen, haha! (no offence Karel!). Na dit wateravontuur zijn we verder gereden naar onze campingspot aan de rivier waar wat vrienden van Aimee (Timmy, Pete en Daz) al een goed plekje hadden uitgezocht .. spullen uit de jute, kampvuurtje aan, vlees op de BBQ en zelfs live gitaar muziek (met dank aan Timmy en Daz’ vocals).. geweldig: gewoon in je slaapzakje onder de sterren bij een kampvuurtje (niks geen tent).. midden in de nacht nog gaan vissen waarna Timmy besloot dat het tijd was om te gaan goat chasen! Dus wij met z'n allen in zijn 4-WD, grote schijnwerper mee.. op zoek naar geiten (echt bizar).. na een tijdje spotten we de eerste kudde geiten, dus Timmy, Pete en Karel als een dolle achter die beesten aan.. ik had helaas mijn slippers (perongelukexpres) aangelaten, dus kon daarom echt niet de bosjes in gaan rennen (en iemand moest natuurlijk de schijnwerper vasthouden) haha.. En jahoor, ze hadden er eentje te pakken hoor.. best een grote! Tot mijn opluchting hadden geen van allen de intentie om dat arme beestje af te maken.. het ging gewoon om de kick er eentje te pakken te krijgen!
Zondag het overgrote deel van de dag op de rivier doorgebracht.. bootje, vissen en lekker in onze stoeltjes chillen in de rivier met een blikje bundaberg rum! Nog ff flink geschrokken toen een van de jongens ineens vanuit zijn stoel opsprong en naar de oever begon te rennen! SNAKE!!! Kroop daar ineens een grote king brown.. schrok me kapot.. als deze lieverds je bijten kan het namelijk zomaar zijn dat je dat niet meer na kunt vertellen.. was ik even blij toen ik zag dat Timmy met een grote schop dat beest onthoofde! BAH, maar voelde me daarna wel een stukje prettiger!

Vandaag mijn laatste dag in het ziekenhuis hier. Zaterdag begin ik dan eindelijk aan mijn reisavontuur! Heb er ontzettend veel zin in! Waar gaat kiemkiem allemaal heen? Om te beginnen Sydney, waar ik een paar vrienden uit BH en ook Irma (meisje uit mijn jaar dat in Sydney haar WESP doet) ga opzoeken. Vervolgens samen met Alex en Gemma (ook BH) naar New Castle voor en zeiltripje en een dagje wijngaarden. Hierna zal ik mijn inmiddels vertouwde vrienden achterlaten en alleen verder gaan richting Coffs Harbour, waar volgens mijn trouwe vriend de Lonley Planet een van de meest prachtige rainforests van Australië ligt! Van Coffs Harbour naar het idyllische Byron Bay en dan hoop ik nog een paar dagen in Brisbane door te brengen om vandaar naar Cairns te vliegen. In Cairns gaat er gedoken worden in the Great Barrier Reef (hopelijk gelijk nog een advanced duikdiplomaatje in te koppen) en als afsluiter de Whitsunday Islands!
Een drukke planning dus en dan heb ik al zoveel dingen van mijn lijstje geschrapt die ik ook nog wilde doen.. 5 weken is veeeeeeeeeeeeeel te kort! Moet denk ik nog maar een keertje terug komen..

Aangezien ik vanaf morgen officieel op reis ben zullen mijn volgende updates zowel in frequentie als in lengte wat afnemen (voor sommigen misschien een opluchting ;-), ook msnnen en skypen zal lastig worden.. maar geen paniek: omdat ik me vanaf nu wel meer richting de bewoonde wereld ga begeven heb ik gewoon weer bereik.. dus kan er weer fijn gesmst worden!!

xo, oftewel: hugs and kisses,

ps: Broertje, GEFELICIFLAPSTAART!!! Op je kadootje moet je nog ff wachten ;-) Probeer vanavond ff naar huis te bellen!

Kim






Additional photos below
Photos: 22, Displayed: 22


Advertisement



26th October 2007

hee kim! leuk weer wat van je te horen!! grappig dat karel daar tegen kwam :) veel plezier met de reizen en stuur nog maar meer foto's en verhalen door! x hanne
26th October 2007

Hey zussie...hier mijn eerste echte post, niet dat ik je de afgelopen tijd niet gevolgd hoor, kijk bijna dagelijks!! op de site (met een paar dagen/weken schippering natuurlijk). Maar bedankt nog voor je telefoontje, was blij verrast. Maar zo te zien/lezen en horen weer een aantal leuke weken achter de rug, dus ga gewoon door met wat je doet. En ben benieuwd naar je volgende levenstekens:P x je nu al 20 jarige broertje
27th October 2007

damnit! ik had ook gewoon op dat kneeboard moeten gaan liggen... nog bedankt voor het super weekend! als je wilt komen surfen, je bent natuurlijk welkom! mocht je tijd hebben wat foto's te sturen, graag, en anders kom ik ze wel een keertje oppikken in maastricht! x karel
27th October 2007

Hee reizigster, Zo te horen en zien bevalt het je daar nog steeds goed down under! Grappig dat je Karel tegen kwam idd, wat is de wereld dan toch klein!! Geniet nog even van je reis, maar dat zal zeker lukken! x Martine
27th October 2007

verjaardag lief broertje
Hallo Kim, ik heb net al je berichtjes gelezen en vind het echt fantastisch wat je allemaal meemaakt en moet doen!!! Je hebt maar geluk dat je zoiets moois mag meemaken, ik ben er jaloers op! Ik wens je nog een hele fijne maand en zal je blijven volgen. Nog gefeliciteerd met je broertje (je weet wel die kleine) en HEEEEEEEEEEL veel liefs Oma xxx.
29th October 2007

Hey Kimmie! Klinkt weer super zeg!! Leuk dat je Karel daar zag!En super dat t je daar ook weer bevalt!! Vet wist niet dat er kneeboards bestaan! Wakeboarden lukte mij nl ook niet helemaal..Nog heel veel plezier daar en tot nog niet meer zo lang ;) !! Kus, Gitte
29th October 2007

Mooie verhalen weer! Klinkt goed! En als je niet alles in die 5 weken gedaan krijgt: misschien een goed excuus om mij op te komen zoeken als ik daar heen ga.... Heb je net ook gemaild! xx
29th October 2007

Nice story!!
Hey N'tery (nu vraagt iedereen zich tenminste af wat dat betekent:P). Super leuke avonturen weer! Heb er weer van genoten.....zelfs in de binnenlanden van Ghana kan ik om je verhaaltjes lachen! Je reisplannen de komende weken worden vast ook heel leuk, ben benieuwd wat je allemaal voor moois gaat zien en meemaken. Knuffels uit Damongo!
29th October 2007

Kiem! Heb ik je net gemist na m'n Rome tripje.. Balen! Maar wel weer een goed verhaal zeg! Leuk om te lezen ook hoor, helemaaal niet te lang! ;) Geniet van je 5 weken travelling, wordt vast ook fantastisch! Tot snel alweer, dikke kus!!

Tot: 0.091s; Tpl: 0.016s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0553s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb