Australia: NSW - Sydney

Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
December 7th 2002
Published: December 7th 2002

Zaterdag
Een paar bewoners, ja, bewoners, want sommige zitten al maanden in dit hostel, gingen indoor wandklimmen. Freek had weliswaar nog spierpijn in z'n armen van het abseilen en canyoningen, maar had er desondanks ook wel weer zin in. Dus is hij het maar weer een beetje hogerop gaan zoeken. Je moet er maar zin in hebben.
Rene en Jos gaan weer even het centrum in. Jos wil een nieuwe broek. Na een uur zijn ze een beetje vertwijfeld... kopen mannen geen kleren in deze stad? Er zijn alleen maar vrouwenkleding winkels! Lang, lang zoeken levert bewijs van het tegendeel. Jos een mooie broek gevonden. En nog geen twee minuten later op straat komt er een onfris mannetje met een pakketje onder zijn arm: "Wil je een broek kopen" Juiste maat, 2 voor de helft van de prijs wat de andere broek kostte. Wat een toeval.
Na al deze vermoeiende activiteiten was het de hoogste tijd voor de zaterdagse 'punch night' in het hostel. Na een kleine collecte onder de liefhebbers, werden de nodige ingrediënten gehaald (wijn, rum, fruit) en samen met een gratis 1.5 liter fles wodka van een plaatselijke kroeg, werd dit een heerlijk mengsel. De avond begon dus goed.'s Avonds werd er in het hostel ff punch geklust. Een van de barren sponsorde een fles vodka, plus wat extra drank.... mooi begin van de avond.
Aansluitend zijn we met een groepje uit het hostel de kroeg ingegaan. Na een biertje zijn Rene en Freek een andere kroeg op gaan zoeken om eindelijk weer eens een voetbalwedstrijd te zien. We begonnen al bijna ontwenningsverschijnselen te krijgen. We kwamen echter al gelijk in gesprek met een Tasmanier die inmiddels sinds een paar jaar in Sydney woont. Aangezien Rene druk in de weer is zijn trip naar Tasmanie te plannen, was dit een uiterst nuttige gesprekspartner. Rene heeft dan ook geen voetbal gezien die avond, maar is wel alles te weten gekomen over Tasmanie.
Jos zag een mooie kans eens kennis te maken met Robin, een Iranese Zweed, Scott, Canadees en Stan, Engels. Het bleek een gezellige groep. Om een uur of 5 had eenieder zich genoeg vol gegoten met exotische mixen om niet allen meer te kunnen herinneren. Maar gezellig was het. En dit bleken ook net de mensen te zijn met wie we vanaf dat moment veel om zouden gaan. Zij het met sommige maar voor korte tijd.

Zondag
Zondag, een prima dag voor een partijtje voetbal natuurlijk, dus zijn Rene en Freek met een aantal medebewoners een potje gaan ballen. Dat viel niet mee na een aantal onsportieve weken en de brandende zon. Maar leuk was het wel. Jos ging in de tussentijd even een ommetje maken door de stad en kwam daarbij Javier tegen, onze Spaanse amigo van Fraser Island.
Eenmaal terug in het hostel nog een beetje zitten ouwehoeren met een van onze mede-voetballers, een japaner met de omvang van een sumo-worstelaar. Hij was de enige die het positiespel echt onder controle had tijdens de wedstrijd, want hij is bijna niet van z'n plaats geweest. Hij bleek echter niet in ons hostel te verblijven, maar gewoon vaak langs te komen. Hij vond het hier namelijk wel leuk. Reden dat hij in een ander hostel verbleef: hij was er hier inmiddels uitgewerkt (en tevens uit een aantal andere hostels) omdat hij zo verschrikkelijk snurkt, dat hij de helft van de bewoners wakker hield. Mooie boel.

Maandag
Het weekend voorbij, dus weer eens tijd voor wat actiefs. Freek had de moed nog niet opgeven voor het vinden van een baan en ging vandaag de laatste poging doen: een aantal bedrijven langs om zich te verkopen als landmeter, een van zijn weinige kwaliteiten. Helaas, in de zomerperiode had men zelfs niet genoeg werk voor de eigen werknemers, dus voor Freek geen baan.
Rene ging vandaag verder op zoek naar nuttige informatie over Tasmanie, terwijl Jos zijn reis naar het verre Azië ging regelen. Al met al een nuttig dagje dus.

Dinsdag
Regen, regen en nog eens regen. Wat een drama. Maar wel goed tegen de vele bosbranden die inmiddels rond Sydney ontbrand waren. Met het oog hierop konden we een beetje regen wel verdragen. De hele dag maar een beetje lezen en rondhangen dus. Rond 5 uur moesten we er echter toch wel even uit, op naar de kroeg dan maar. Helaas kwamen we nat aan, maar je moet wat voor je biertje overhebben.
Het hostel waar we verblijven is verreweg het beste tot nu toe, maar wat vooral geweldig is, is dat er een Risk spel is, waarvan wij natuurlijk erg fan zijn. Het was lang geleden. Vandaag moest het daarom maar eens gebeuren. Onze Zweedse vriend Robin bleek er ook erg fan van te zijn, dus de basis was er. Andy en zijn reisgenoot Martin wilden het wel leren, dus we hadden een volle tafel. Rond 3.00 uur was het pleit beslecht en kwam onze viking als winnaar uit de bus. We waren getergd. Een revanche was onvermijdelijk.

Woensdag
Jos z'n reis naar Azië blijkt aardig ingewikkeld te zijn, dus hij moest opnieuw naar het reisbureau. Nu is het inderdaad niet zo makkelijk om allerlei tickets in elkaar te vlechten, maar ze snapten er wel erg weinig van. Gelukkig lukte het Jos om de wachtwoorden voor de boekingssite van de reisbureauwereld bemachtigen, dus nu kan hij zelf aan het werk. Stukken beter.
Natuurlijk moest vandaag weer geriskt worden, want verslagen worden door een zweed kan natuurlijk niet. Vandaag weer zes spelers, waaronder een duo, Robin en Scott, die het samen op gingen nemen tegen de Nederlandse armada. Verder een Ierse en een Engelse medestrijder, dus weer een internationaal gezelschap. Vooral het duo maakte er een mooi schouwspel van, met geweldige discussies (onder invloed van wat alcohol en het nodige gras). Die Scott was überhaupt wel een rare kerel, want hij is de eerste en enige die we ontmoeten die blij was dat hij, na twee weken Australië, bijna naar huis ging. En dat terwijl het in data Canada zo'n 20 graden onder nul was! Maar goed, een mooie pot Risk dus en Freek won op uiterst slinkse wijze, dus de Nederlandse eer was voorlopig gered.

Donderdag
Na het ontbijt was het weer de hoogste tijd voor een potje voetbal. Dus Freek en Rene zijn weer ter strijde getrokken. Helaas vergde de strijd wel wat blessures, dus strompelend gingen we 2 uur later het veld weer af, maar we hebben wel weer genoten. In de tussentijd is Jos samen met Andy naar het meest bekende strand van Sydney geweest: Bondi beach, waar we ook naar alle waarschijnlijkheid onze kerst door gaan brengen. 's Avonds was het weer eens de hoogste tijd voor een biertje en gingen we met een hele groep vanuit het hostel het nachtleven in Kings Cross in (de buurt waar we zitten). Het werd weer een uiterst geslaagde avond.

Vrijdag
Jos had de dag ervoor de weg naar het strand ontdekt, dus moesten we allemaal maar eens. Ook Robin en Andy gingen mee. Helaas heerst er op Bondi beach een alcoholverbod, iets wat wij in Scheveningen natuurlijk niet gewend zijn. Maar goed, daar heeft men het volgende op gevonden: een papieren zak om de fles. Lang leve het gedoogbeleid. De golven hier waren overigens geweldig hoog, dus de ware surfer kan hier z'n hart ophalen. Wellicht dat wij onze stoute schoenen ook maar eens aan gaan trekken.
Eenmaal terug bleek onze omvangrijke Japanner ook weer eens van de partij te zijn. Nu hadden we al eerder gehoord over zijn gokverslaving, maar nu hoorden we van hem zelf over zijn bezigheden. Hij had 14 loten gekocht (14 is z'n geluksgetal) voor de loterij, waarbij de hoofdprijs 25 miljoen A$ (is 15 miljoen euro) bedraagt. Hij had inmiddels al hele plannen met het geld, onder andere 14 auto's etc. Ook zou iedereen in het hostel een ton krijgen als hij zou winnen, dus we moesten hem maar een beetje te vriend houden! Gekke kerel dus. 's Avonds maar weer eens de kroeg in geweest, voor het laatst met Andy, Martin en Smiley, want die zouden de volgende dag vertrekken richting Melbourne. Het was weer erg gezellig.

Zaterdag
Het was de bedoeling deze dag iets eerder op te staan maar dit lukte ons ook dit keer niet. Dus na het gehele ochtendritueel inclusief ontbijt was het alweer een uurtje of twee in de middag. De hoogste tijd om maar eens iets actiefs te doen. We hadden alle drie wel zin in iets cultureels en zijn naar het Australisch museum gesjokt. Onze Zweedse vriend Robin vergezelde ons en door ons voor te doen als echte studenten kwamen we goedkoop binnen. Na een kleine 2 uur hadden we het wel weer gezien en zijn maar weer eens aan de terugreis begonnen.
Het avondmaal was door ons gemaakte pasta en onze Zweedse vriend was erg onder de indruk van onze kookkunsten. Later deze avond hebben we Robin en een Duits meisje Katja het spel "Machiavelli" uitgelegd. Blijkbaar iets te goed, want Katja won. Beetje jammer! Daarna was deze korte dag voorbij en zijn we weer te bed gegaan.

Zondag
Het vroege opstaan zit ons niet in het bloed en ook deze ochtend was alweer voorbij toen wij ontwaakten. Snel douchen en ontbijten, want een bezoek aan het Olympisch park stond op het programma. We hebben een kleine 2 uur rondgelopen en veel foto's gemaakt. Helaas was het niet mogelijk om de verschillende stadions in te gaan! Dus een beetje teleurgesteld keerden wij terug naar het hostel. Teruggekomen in het hostel had het kerstgevoel ook ons hostel bereikt en werd de kerstboom opgetuigd en andere versiering opgehangen. De rest van de avond bestond uit wat internetactiviteiten en een biertje.

Maandag
Na een dagje sportcultuur was het weer eens de hoogste tijd voor een dagje strand. Dit keer werd het Manly Beach, bereikbaar vanuit hartje Sydney met de ferry. Dus kregen wij vandaag tevens een pittoresk boottochtje voorgeschoteld, wat weer de nodige leuke plaatjes heeft opgeleverd. Ook onze Zweedse vriend Robin was vandaag van de partij.
Eenmaal neergestreken op het strand, kwam een oude bekende langs, Javier, onze Spaanse amigo van Fraser Island. We hadden weliswaar wat vaag email-contact gehad, maar of we hem nog tegen zouden komen was zeer de vraag. Maar uiteindelijk was het dan toch gelukt om elkaar te treffen. Erg leuk, vooral omdat hij twee dagen later weer richting Spanje zou gaan.

Dinsdag
's Morgens is Freek voor een keer vroeg opgestaan en is er op uit getrokken. Doel: het observatorium van Sydney, ergens uit de negentiende eeuw. Voor degene die ooit een keer in Greenwich (London) zijn geweest: dit observatorium had vergelijkbare doelen, namelijk het bijhouden van de tijd en het observeren van het heelal. Erg interessant allemaal. De rest deed het die dag rustig aan, al hoewel Jos er nog op uit moest om z'n reis naar Indonesië te regelen en de brug te beklimmen met Duits gezelschap uit het hostel.
Tegen het eind van de middag, toen Jos nog niet terug was, vonden een aantal mensen in het hostel het tijd voor een potje pool in de kroeg. Rene en Freek vonden dit ook wel een idee, en hebben ook weer eens een keu ter hand genomen. Maar vooral het bier smaakte goed.
Terug in het hostel bleek dat er weer een aantal liefhebbers waren voor een potje Risk. En natuurlijk zijn wij ook de beroerdste niet, dus hebben wij ons weer van onze beste kant laten zien. Uiteindelijk kwam Freek als winnaar uit de bus.

Woensdag
Jos en Rene hadden geen zin om de hele dag in het hostel rond te hangen, dus gingen de stad weer eens in. Dit resulteerde uiteindelijk in een wandeling door China Town en de havens. Freek had een luie dag en heeft die besteed aan het lezen van z'n boek.
's Avonds is Freek naar de film geweest, 'Bend it like Beckham', met een delegatie uit het hostel, inclusief een vegetarisch maal. Wegens enige allergie ten opzichte van het vegetarisme zijn Rene en Jos niet meegegaan.

Donderdag
Freek heeft zin zichzelf eens in het nieuw te steken. Daarom gaat hij op pad richting het centrum. Rene en Jos geloven het wel en gaan niet mee. Rene besluit weer eens een pot voetbal te gaan spelen. Wederom met de vaste groep voetballers uit het hostel. Ook daar heeft Jos geen zin in. Hij besluit maar eens wat aan die bos haar op zijn hoofd te laten doen en gaat bij de kapper langs. Daarna nog een wandeling langs Centennial Park en Paddington. En om een uur of 7 zijn we allemaal weer hongerig aan een pot eten begonnen.
Na de nodige biertjes vertrekt het hele gezelschap uit het hostel richting Kings X Hotel. Rene gaat internetten. Freek en Jos gaan maar weer eens mee naar de kroeg. Na een Zweeds/Nederlands vs. Manchester potje pool, waarvan de uitslag er echt niet toe doet, is de World Bar nog even bezocht. Maar dit duurde niet lang meer, niet veel later zaten we nog even wat na te drinken in het hostel.

Vrijdag
Jaloers geworden op het mooie kapsel van Jos, besluiten ook Rene en Freek nu maar eens de kapper op te zoeken. Dat was dan ook meteen dé activiteit van de dag.
Daniel weet dan Rene en Freek te strikken om een belangrijke taak op zich te nemen: het vlees braden tijdens de gezamenlijke BBQ. Deze taak hebben ze met enige trots op zich genomen en vervolgens feilloos uitgevoerd. Het gevolg was dat veel mensen met een gevuld maagje The Old Fitzroy in konden. Deze kroeg had namelijk de BBQ betaald. Als tegenprestatie moet eenieder die mee eet dan een gratis biertje gaan drinken in diezelfde kroeg. Zonder veel gemopper heeft iedereen hier gehoor aan gegeven. Gezien de nogal inspannende donderdagavond stoppen de activiteiten vandaag al op tijd.

Zaterdag
Het is weer eens zo'n hete dag in Sydney. De mussen vallen uit de bomen. Elke activiteit is eigenlijk al teveel. Rene en Jos laten zich toch overhalen om een stuk te gaan wandelen met een aantal mensen uit het hostel. Naar het zwembad. Een erg mooi zwembad zelfs, gebouwd boven een haven van Sydney met een prettig uitzicht over de omgeving. Enig nadeel is dat meer mensen op het idee zijn gekomen om hier verkoeling te zoeken.
De avond gaat voorbij met de nodige biertjes en wijntjes.

Zondag
Na een aantal dagen van relatieve inactiviteit is het nu weer eens tijd wat te ondernemen. Het is warm en zonnig. Dus het strand komt wel in aanmerking. De keuze valt al snel op Bondi Beach. tegen het einde van de middag drijven er wat donkere wolken richting het strand. Tijd om in te pakken.
Niet veel later vallen er dan weer wat spetters. Niet leuk, maar Freek weet zich te vermaken met Lord of the Rings 1, welke wordt vertoont. En Rene en Jos vermaken zich met de mensen die niet geïnteresseerd zijn in deze film.

Maandag
Zo twee dagen voor de kerst leek ons een uitstekend moment om eens een bezoekje te brengen aan Hunter Valley. Lekker ff een daagje wijnproeven bij een aantal verschillende boerderijen en lekker niets kopen. De planning om deze dag vroeg te verstrekken........ Is zowaar een keertje gehaald!!! Ware het niet dat Jos en René zowat geen oog dicht hadden gedaan deze nacht vanwege het vreselijke gesnurk van een Zwitser! 10.00 uur waren we onderweg. Onze Zweedse vriend ging ook mee en mocht als eerste passagier in onze limo mee! Toen we eenmaal Sydney uitreden verliep de reis vlotjes en in Hunter Valley aangekomen hebben we bij het Amerikaanse restaurant met de M maar eens een goede bodem gelegd.
In Hunter Valley was het motto heel simpel: oprit van boerderij op rijden, parkeren, aanbellen, veel proeven en daarna weglopen. Nou, dat leek ons wel wat en niet al te ingewikkeld. In het begin hebben we geprobeerd een fatsoenlijk gesprek met de diverse wijnboeren te voeren maar naarmate de dag vorderde werd het toch meer wijn proeven dan babbelen. Freek en Robin hebben nog kaas geproefd en René later nog wat chocolade. Echt een zeer geslaagde dag en we hebben veel foto's gemaakt. Zo tegen een uurtje of vijf gingen de meeste boerderijen dicht maar wij wilden erg toch nog wel ff eentje langsgaan. Hier aangekomen waren wij zijn laatste "klanten" van de dag en hij begon een normaal gesprek met ons aangaande onze reis en verdere plannen. Vlak voordat wij weer wilden opstappen kwam de eigenaresse nog ff langs en die had er naar onze mening al een aantal teveel op. Het bleek echter een aardige vrouw en ze was erg onder de indruk van de vlam op de deur van onze auto! Jeugdherinneringen kwamen weer boven en ze begon voluit te vertellen over haar vroegere avonturen met het oude, beschilderde Volkwagen busje.
Hoe weten wij niet meer precies maar op een gegeven moment bracht René de website ter sprake en dat vond men daar wel interessant. Het adres werd overhandigd en René bood aan een link te plaatsen op de website naar deze wijnboerderij. Immers, we hadden het er goed en het is zeker een bezoek waardig. Toen wij zelf foto's van de boerderij wilde maken was onze eigenaresse zelfs nog bereid zichzelf van wat kleren te ontdoen; dit was nadat wij haar verteld hadden dat er vast ook veel vrijgezellen mannen van een jaar of 50 onze website bekijken. Kortom erg gelachen en bij de belofte een link op onze website te plaatsen, werd ons een fles dure Shiraz ($50) in de handen gedrukt en ons een fijne kerst gewenst.
www.saddlerscreekwines.com.au
Weer terug in Sydney zijn we ff ergens een pasta wezen eten en 's avonds hebben we een wazige film met Jim Carey gekeken. Toen maar weer eens te bed.

Dinsdag
De ochtend zullen we maar weer eens laten voor wat hij was en rond een uurtje of 13.30 waren we gereed het programma van deze dag af te werken. het programma bestond uit het doen van inkopen voor secret Santa. Na een middagje met z'n vieren (Robin was ook mee) door de stad geslenterd te hebben of zoek naar prullaria, kwamen we toch met een mooie verzameling thuis.
Een kleine samenvatting: Teddybeer, Boxer met wiet opdruk, lange rizzla, aanstekers, fout dagboek, klerenhanger met kangoeroe kop, pen met boxende kangoeroe en een reisversie van het schaakspel.
's Avonds zijn we uiteten geweest bij een wat duurder restaurant met onze eigen fles wijn natuurlijk! (zie foto's). Robin vergezelde ons en het was een goed begin van avond. Later zijn we verder gaan drinken in het hostel en de avond werd afgesloten in het Empire Hotel. Dit is een dansgelegenheid waar je 24 uur per dag terecht kunt. Het duurde tot in de kleine uurtjes.

Kerst in Sydney!
BBQ op strand stond er groot op het bord midden in de woonkamer van het hostel. Vertrek tussen 10.00 uur en 11.00 uur. We hebben het gelezen maar het mocht niet baten. We waren wederom weer eens een keer te laat wakker. Desalniettemin zijn we later die middag toch maar afgereisd naar het strand. Daar hebben we toen maar een biertje genuttigd, want voor de BBQ waren we toch echt te laat. Helaas! Na wat langs het strand gelopen te hebben zijn we maar weer eens huiswaarts gegaan waar alle cadeautjes op ons lagen te wachten.
Robin werd verwend met o.a. een waterpistool, flashlite en een zakmes. Freek kreeg een grote fles Victoria Bitter (bier). Jos kreeg een lopende sushi en een opblaasbare scheetzak! René werd blij gemaakt met verschillende soorten chocolade. Wat zijn wij verwend!
Later deze avond hebben we nog 2 potten Risk gespeeld. 3 Zweden tegen de drie Nederlanders. Een overwinning van zowel Robin als Jos hield de strijd in evenwicht.

Donderdag
Er stond weinig op het programma deze dag. Een lekke band van de manager van ons hostel, die was gaan surfen, gaf invulling aan onze dag. Hij vroeg of wij hem wilde komen ophalen. Jos en René zijn in de auto gesprongen samen met een Schotse jongen (Chris); hij had de routebeschrijving en wist ongeveer waar het was. Eenmaal aangekomen hebben we onze reserve band maar onder zijn auto geklust, want zijn reserve band was ook lek! Later deze middag zijn Jos en Freek naar de première van de film "Lord Of The Rings - The Two Towers" geweest.

Tot: 0.179s; Tpl: 0.025s; cc: 12; qc: 71; dbt: 0.0488s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb