Hey there blokes and sheilas


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
July 20th 2008
Published: July 29th 2008
Edit Blog Post

Het leven hier in Sydney is erg goed. Er is ontzettend veel te zien, doen en beleven. Tot nu toe ben ik nog iedere dag uit eten geweest met de dames en gaan we minimaal 1 keer per dag naar de Starbucks. We hebben echt nog het vakantiegevoel.

Dit berichtje heeft lang op zich moeten laten wachten, omdat ik in het hostel en in mijn huisje geen toegang heb tot internet. Dit ga ik zo snel mogelijk proberen te regelen, zodat we snel eens kunnen skypen, mailen, msnen etc.

Het weer valt tot nu toe nog een beetje tegen. Het is hier vrij fris en zo nu en dan regent het vrij flink. Ik heb zelfs al een poncho en een warme trui moeten kopen. Het is hier nu winter, het kan dus alleen maar beter worden.

Mochten jullie geinteresseerd zijn in het wel en wee van mijn twee reisgenotes Anneke en Jeske, dan kunnen jullie op de volgende websites kijken:

http://annekekuiltjes.waarbenjij.nu en http://jeskevanboxtel.waarbenjij.nu

Nu volgt mijn verslag van wat ik de afgelopen tien dagen allemaal beleefd en gedaan heb. Ik heb zoveel mogelijk proberen te werken met kopjes zodat jullie de minder interessante dingen over kunnen slaan. Het is namelijk een vrij lang verhaal. Op de foto's moeten jullie helaas nog even wachten tot ik internetverbinding in mijn apartement heb. Het wachten zal zeker de moeite waard zijn.

Zaterdag 19 Juli

Door de stad slenteren
's Middags hebben Jeske, Anneke en ik over King's wharf en door Pitts street gelopen. King's wharf is een haven met allerlei restaurants en cafeetjes. Zo ook een Nederlands kraampje (er werkten alleen maar Nederlanders) waar we poffertjes gegeten hebben. Verder hebben we het Opera House en Harbor bridge gezien. Pitt's street is een erg lange winkelstraat die we vanaf nummer 1 tot en met 509 (ons hostel) door moesten lopen. Tot mijn verbazig wilden de dames niet in ieder winkeltje gaan kijken en konden we de straat in 35 minuten uitlopen.

De paus
's Avonds ben ik met de bus naar Randwick Race Course gegaan. Hier worden normaal paardenraces gehouden, maar nu was het het toneel van de Wereld Jongeren Dagen. Bij aankomst kreeg iedereen een tasje met eten dat volstond voor twee maal middag eten, avond eten en een ontbijt. Op het festivalterrein waren ongeveer 300 000 jongeren aan het luisteren naar live-muziek. Van half acht tot negen uur was er een viering, begeleid door de paus. Zo bedankte de jongeren in zeven verschillende talen en hield hij een toespraak over allerlei wereldproblemen. Dit was leuk om eens mee te maken.

Zondag 20 Juli

Australisch nationaal maritiem museum
Vandaag ben ik, na lang uitgeslapen te hebben, naar het maritiem museum geweest. Zonder de dames, want zij zijn nu druk aan het zoeken naar een kamer voor de komende maanden. Zo ben ik op HMS the vampire geweest, dit is een marineschip dat gebruikt werd tijdens de koude oorlog. Op het schip kregen we een rondleiding. Bijzonder is dat er een vereniging bestaat van mensen die vroeger op dit schip gediend hebben. Deze vereniging helpt mee met het onderhouden van het schip. Ook ben ik op een onderzeeboot geweest die in dezelfde periode gebruikt werd. Als laatste ben ik op een replica geweest van de Endeavour. Op dit schip vaarde James Cook van 1768 tot en met 1771 vanaf Engeland naar Tahiti, Nieuw Zeeland, de oostkust van Australie, Batavia en weer terug. Op dit schip stond in ieder kamertje iemand die wat wist te vertellen. Ik vond dit erg leuk, omdat al deze vrijwilligers erg enthiousiast vertelden en mij veel vragen lieten stellen. Ik heb 1 schip en het museum zelf nog niet gezien dus dat moet ik deze week nog doen.

3 wise monkeys
Tijdens hun zoektocht naar een kamer zijn de dames versierd door twee jongens uit Amerika. Zij gingen 's avonds met zijn vieren naar de bioscoop. Voor mij een mooie gelegenheid om op zoek te gaan naar een bar met livemuziek. Twee Duitse kamergenoten in het hostel vertelden dat de bar 3 wise monkeys zeven dagen per week live muziek heeft. Deze avond speelde de Wildcatz, een coverband. Een erg leuke avond.

Maandag 21 Juli

Citytrip
Vandaag ben ik op citytrip gegaan met de Sydney Express bus. Deze bus stopt op 27 plaatsen in Sydney en je kunt op en afstappen wanneer je zin hebt. Zelf ben ik op de volgende plaatsen uitgestapt:

The rocks: dit is het oudste gedeelte van Sydney, van hieruit is de stad ontstaan. Er was hier helaas niet veel te zien of te beleven.
Opera house: De trappen beklommen van 's werelds bekendste concertgebouw. Geen toer gedaan, wel een kaartje gekocht voor een pianoconcert van donderdag. Simon Trpcesky (met een v op de c) komt spelen op de piano.
House of parliament: helaas werden er vandaag geen bezoekers toegelaten.
Museum of Sydney
King's cross: een stukje Amsterdam in Sydney. Met veel drugs en striptenten. Van hieruit ben ik naar het joods museum gelopen. Deze was echter dicht wegens verbouwing. Pech.
Powerhouse museum: doordat het al half vijf was en het museum om vijf uur sluit mocht ik nog even gratis naar binnen. Doordat dit museum erg groot is was dit veel te kort.

Sushibar
's Avonds zijn de dames en ik uit eten gegaan naar een Sushibar. Je kon daar allerlei kleine gerechten van een lopende band pakken en met behulp van stokjes opeten. We kregen nog een kleine cursus om met stokjes te eten van de ober, maar echt lukken deed het niet. Geef mij maar mes en vork.

Dinsdag 22 Juli
Niet veel gedaan. Even naar de uni geweest om wat dingen te regelen. Vrijdag ga ik barbecueen op de campus. In het weekend ga ik op orientatiekamp naar de Blue Mountains.

De dames hebben ondertussen een kamer gevonden in het centrum van Sydney. Ze moeten 1 kamer delen met zijn 2, maar ze hebben wel twee zwembaden, een fitnessruimte en twee jacuzzi's tot hun beschikking.

Woensdag 23 Juli

Chinese garden
Nadat ik Anneke en Jeske om 12 uur in de middag uit hun bed had getrokken ben ik, samen met de dames, naar de Chinese garden gegaan. Dit was wel aardig om eens te zien. Dit heeft ook wel aardige plaatjes opgeleverd doordat er een kraampje was waar je jezelf kon laten kleden als Chinees keizer(in).

Aquarium
Na ons bezoekje aan de Chinese garden zijn we naar het aquarium van Sydney geweest. In dit aquarium kon je alle dieren zien die hier rond de kust van Australie zwemmen. Zo waren er vogelbekdieren, slangen, pinguins, haaien, zeehonden, etc. etc. Ook waren alle vissen uit de film ' finding nemo' te bezichtigen. De dames kregen bij het zien van al die beesten steeds minder zin in hun surfkamp van volgende week. Zelf ga ik niet mee op dat surfkamp, ik wacht wel tot het wat warmer is. Met het kaartje voor het aquarium kan ook naar het wildlife forum. Hier kan je alle beesten zien die op het land en in de lucht van van Australie leven. Doordat we vandaag wel even genoeg beesten hadden gezien besloten we dit te bewaren voor een andere keer.

Pizzahut
Geweldige tent. Je betaalt 18 dollar en je kunt zoveel eten en drinken als je maar wilt.

Donderdag 24 Juli

Thursday afternoon symphony

Vandaag naar een concert van Simon Trpcesky (Macedonie) gegaan in het beroemde Opera House van Sydney. Voor get concert begon kwam de directeur van het concertgebouw een praatje houden over het concert. Hij vertelde anekdotes over de componisten en gaf uitleg bij de stukken die we zouden gaan horen.

Het concert was als volgt ingedeeld. Eerst speelde het Sydney Symfonie Orkest Tijl Uilenspiegel van Richard Strauss. De directeur vertelde dat het een erg komisch stuk was en op een gegeven moment tijdens het concert gingen dan ook een aantal mensen lachen. Ik moet zeggen dat ik niet in de gates had waarom. In het tweede deel speelde Simon Trpcesky samen met het orkest het Piano Concerto No. 2 in G mineur van Camille Saint-Saens. Ik vond dit het mooiste deel van het concert. Simon was verdraaid behendig op zijn piano. Het derde deel van het concert werd verzorgd door het orkest en bestond uit het symfonie no. 2 in D van Jean Sibelius.

Ik vond het allemaal prachtig om te zien hoe strak iedereen speelt en hoe de dirigent druk bezig was zijn orkest in bedwang te houden. Ook de concertzaal van het Opera House is erg mooi van binnen. Ook al had ik niet de beste plaats (bijna helemaal bovenaan) het geluid was nog steeds erg mooi.

Vrijdag 25 Juli
Vandaag heeft het de hele ochtend pijpenstelen geregend. Uitgerekend vandaag moest ik verhuizen van het hostel naar mijn huisje op de campus. Toen ik aankwam op de campus was ik dan ook zeiknat.

Het huisje waar ik de komende vier maanden zal wonen heeft een hoog centerparks-gehalte. Het is dan ook moeilijk om het vakantiegevoel los te laten.

Rond 1 uur zijn Anneke, Jeske en ik naar de bbq voor internationale studenten gegaan. We zijn bij een groepje gaan zitten en dat klikte eigenlijk meteen goed. 's Avonds zijn we met zijn allen naar het cafe gegaan.

Blue mountains
In het afgelopen weekend ben ik op kamp gegaan naar de Blue Mountains met een bus vol net aangekomen studenten. De Blue Mountains is een groot natuurreservaat net buiten Sydney. We zijn naar een dierenpark geweest, hebben gewandeld, grotten bezocht, kangoeroes in het wild gezien (op 2 meter afstand) en 'geabseild'. Vooral het abseilen was erg leuk. Natuurlijk was het op zaterdag- en zondagavond flink feesten.

Het weer zat echter niet echt mee; in de bergen was het erg koud en soms regende het. Op een duur ging het zelfs sneeuwen. Volgens onze Australische gids is juli 2008 1 van de koudste wintermaanden sinds jaren geweest.

Het valt me op dat Australiers graag allerlei verhalen verzinnen waarin ze wat spelen met de waarheid. Vooral onze gids in de mijnen was hier erg goed in. Hij kon bij iedere kamer in de mijn een ander verhaal vertellen (bruiloft, dierentuin, Aboriginals, Ieren, etc.). Dit maakt het bezoeken van een mijn een stuk leuker.

Helaas heb ik niet erg veel foto's van deze trip. Ik was namelijk vergeten om de accu van mijn fotocamera op te laden.

Het huis is vol
Mijn huis is vol, iedereen is gearriveerd. Met de volgede personen woon ik de komende vier maanden samen: Richard, Becky, Eline, Ben (allen Maryland, V.S.) en Lija (meisje uit Letland). Ze lijken me allemaal erg leuk om mee om te gaan. De dames zijn helaas niet zo knap. Het is ook jammer dat mijn huisgenoten niet uit meer verschillende landen of streken komen. Richard en Lija waren ook mee naar de Blue Mountains, die ken ik dus al wat beter.

blokes and sheilas
Voor de liefhebber: blokes and sheilas zijn de Australische woorden voor jongens en meisjes.

Advertisement



1st August 2008

Hee vakantieganger!
Vincent, wat een leuke verhalen allemaal! Ben helemaal jaloers! Het klinkt of je een erg leuke tijd hebt en tegemoet gaat. Ik vind het erg jammer dat ik je eigenlijk niet meer gezien heb voordat bent vertrokken. Bij deze wil ik je nog een erg leuke tijd wensen! Ik hoop dat je het op de Uni ook naar je zin gaat hebben. Laat snel weer wat van je horen, ben beniewd naar alle verhalen :) x Madelon
1st August 2008

klinkt goed
Hey vincent, klinkt goed allemaal...mooie week indeling lijkt me zo! Ga lekker verder met genieten, genieten wij hier van het mooie-warme-zomer weer ;-) Groetjes!!
2nd August 2008

mazzelaar!
He! Klinkt super allemaal! je hebt het er wel naar je zin geloof ik! jammer van die dames, maar het is niet anders, je zit er nog even ;) ik had eigenlijk beloofd om ook mijn dagen bij te houden in Zeeland, maar het is iedere dag hetzelfde verhaal dus dat doe ik maar niet ;) nou heel veel plezier daar! en ik hou je blog in de gaten!! Groeten!
2nd August 2008

Klinkt goed
Hi Vincent, Er is dus zeker voldoende te beleven in de grote stad Sydney. Zo te lezen heb je het er goed naar je zin! Voor mij nog 2 weken, en dan komen wij ook richting Sydney! Momenteel wordt ik overspoeld door mails uit Ausi van mijn stagehuis en stagebegeleiders. Maar als ik jouw verhalen lees, krijg ik er alleen maar meer zin in! Wie weet tot over een tijdje! groetjes lindy

Tot: 0.046s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0212s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb