Road to Sydney & meeting old friends (Sydney #1)


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » New South Wales » Sydney
November 27th 2007
Published: November 27th 2007
Edit Blog Post

Goofing aroundGoofing aroundGoofing around

@ Opera House
Dag lieve mensen!

Welkom terug bij de volgende aflevering van Rick's reisverhalen. Ik heb weer een hoop te melden, dus ik ben bang dat het weer een flinke update gaat worden. Als eerste als antwoord op de vraag die natuurlijk op ieders lippen brand: hoe is het met je hand? En het antwoord daarop is dat het gelukkig goed aan het genezen is. De hechtingen zijn er afg. maandag uitgegaan, en vanaf nu mag ik gelukkig weer normaal douchen!

Vervolgens maar weer over op de orde van de dag: mijn Australië avonturen. De vorige update kwam uit Hervey Bay, momenteel zit ik echter al weer een aantal dagen in Sydney.Dat is snel inderdaad, en dat komt vooral doordat ik "wegens omstandigheden" het stuk Brisbane-Sydney heb overgeslagen. Hier is even wat achtergrondinformatie voor nodig, maar first things first... de route Hervey Bay - Brisbane.

Maandag 19 november lieten we Hervey Bay weer achter ons. Het was daar toch aan het regenen, dus het werd tijd om maar weer eens een stukje zuidelijker te kijken. Het volgende tussenstation was Noosa, een lieflijk, relatief klein plaatsje aan de Sunshine Coast, grofweg de kust tussen Brisbane en Noosa. Inmiddels konden we merken dat we toch in een wat dichter bevolkt en drukker gedeelte van Australie kwamen. Voorheen was de snelweg namelijk enkelbaans zonder rijwegscheiding, en we kwamen hier zowaar een snelweg tegen naar Nederlands model, dus met meerdere rijbanen en gescheiden rijwegen.

In Noosa verbleven in het Koala's hostel, een hostel waar we 2 gratis nachten mochten blijven, iets wat we gekregen hadden bij het boeken van onze tours naar Fraser Island en de Whitsundays. Noosa zelf is een klein lieflijk plaatsje, wat vooral bekend staat om het golfsurfen. Golfsurfen is een van de vele outdooractiviteiten waar de Ozzies zo dol op zijn. Tot voor kort lag echter het Great Barrier Reef voor de kust, iets wat bijna alle golven al breekt voordat ze het vasteland bereiken. Inmiddels zaten we echter dusdanig ver zuidelijk dat het Great Barrier Reef ophoudt en de oceaangolven vrij spel hebben en met volle kracht op de kust beuken. Alhoewel dat laatste wel meeviel, aangezien het weer eens prachtig weer was (he...vervelend toch). Bij het hostel kon je gratis bodyboards lenen en ook voor een klein bedrag een surfplank huren. Helaas helaas kon ik hier zelf niet aan deelnemen, aangezien ik mijn hand een week lang
Ton aan het bodyboardenTon aan het bodyboardenTon aan het bodyboarden

of is het meer verzuipen?
droog moest houden. Ton en Robbert hebben zich in ieder geval goed vermaakt, terwijl ik zelf vooral aan het Japanneren ben geweest (foto's maken in normaal Nederlands).

De 2e avond hebben we de lokale kroeg met een bezoekje vereerd. Veel hostels hebben een eigen tapvergunning, waardoor je gewoon op het terrein zelf een bar kan bezoeken, scheelt weer 20 minuten lopen in dit geval. De dinsdagavond is hier altijd een thema-avond, en dit keer was het een "garbage bag party". Met andere woorden: doe eens creatief met een vuilniszak. Op zich hebben wij het nog redelijk normaal gehouden, maar er liepen ook types rond die er wel erg bonte creaties van gemaakt hadden. Vanuit het oogpunt van censuur zal ik die foto's maar niet op mijn log zetten 😉

Woensdag zijn we voor een keer van ons geloof afgestapt. Normaal gesproken proberen we altijd om dieren in het wild te spotten, maar als je langs de dierentuin van Australië's volksheld nummer één komt, dan moet je daar natuurlijk heen. Steve Irwin (beter bekend als de Crocodile Hunter) is echt waanzinnig populair hier, en iedereen spreekt altijd met veel respect en enthousiasme over hem. Iedereen was ook in tranen toen hij zo'n 2 jaar geleden overleed door een steek van een rog. The Australia Zoo is niet zo maar een dierentuin, maar het is er een zoals ik er nog nooit heb meegemaakt. In plaats van dat je alleen kijkt naar de dieren is het steekwoord hier vooral "interactie". En bijna alle werknemers (of althans diegenen die participeren in de shows) kennen het zelfde aanstekelijke enthousiasme als de Crocodile Hunter zelf.

Het is bijna te veel om op te noemen, maar ik zal een kleine omschrijving proberen te geven van de activiteiten die je zoal kunt doen daar. En dit zijn activiteiten die je echt ZELF kunt doen! Olifanten voeren, kangaroo's voeren, koala's aaien, wombats aaien en persoonlijke tours met dingo's, schildpadden en nog een x aantal beesten. De meeste dieren zijn van Australische makelij, op de Indische olifanten en Bengaalse tijgers na. Het leukste was vooral de show in het "Crocoseum", waarbij in een soort stadion een optreden gegeven met slangen, vogels en uiteraard als hoogtepunt de gigantische zoutwaterkrokodillen.

De donderdag hebben we nog de Glasshouse Mountains beklommen. Kas-bergen???? Tja, ik zag de overeenkomst ook niet, maar Captain Cook, die heel veel benoemd heeft in Queensland, vond ze op de kassen lijken uit zijn thuisland. In werkelijkheid zijn het de lavapluggen uit oude vulkanen. De vulkanen zelf en het land eromheen zijn weggeërodeerd, maar het binnenste lava is blijven staan. Vandaar de specifieke vormen met een aantal loodrechte wanden. Bovenop was het uitzicht weer Australisch mooi...

Inmiddels waren we in Brisbane aangekomen, noodzakelijk omdat ik mijn vlucht naar Sydney moest halen. Brisbane is namelijk de plek waarop ik mezelf even tijdelijk afsplitste van Robbert en Ton. Nee we hebben geen ruzie, nee er is niets schokkends gebeurd en ja we gaan straks weer gewoon verder reizen en dingen bekijken. De reden van dit alles ligt bij mij. Reeds vrij snel toen ik in Ozzie aankwam ben ik weer aan de vrouw geraakt. En ja, dat is voor deze jongen vrij uniek. Maar goed, de vrouw in kwestie is Yunhee...een Koreaanse schone waar ik een hele leuke tijd mee heb beleefd in Cairns. Ik heb geloof ik wel een keer een foto op mijn blog geplaatst, echter zonder achtergrondinfo. Het was toch vooral een soort van verlengde vakantierelatie 😊

Helaas kwam daar het afscheid...ik ging naar het zuiden reizen en zij vloog rechtstreeks naar Sydney om daar te studeren. Het contact is echter wel gebleven, en ik liep al langer met het idee in mijn hoofd om haar in Sydney op te zoeken. Juist ook omdat ik toch moest gaan werken en ik dat geval het nuttige met het aangename kon verenigen. Helaas veranderden haar plannen en zou ze op 1 december al naar Korea teruggaan. Dus toen ik mijn hand vorige week openhaalde en dus voorlopig ben uitgeschakeld van het golfsurfen, windsurfen of zelfs zwemmen in zee (m.a.w.: daar gaan de belangrijkste activiteiten die je kan doen tussen Brisbane en Sydney) was het voor mij wel snel duidelijk dat ik haar nog even wilde zien en heb ik een vlucht naar Sydney geboekt. Dus vaarwel Ton en Robbert...tot over een dag of 10 / 2 weken. Zij zouden onze campervan een opknapbeurt geven en vervolgens ook redelijk rap naar het zuiden trekken.

Uiteraard heb ik een heel hartelijk welkom gekregen in Sydney...want we waren ook echt blij elkaar weer te zien!!! De eerste avond hebben we verder niet heel veel meer gedaan, vooral veel bijgepraat en een beetje rondgeslenterd in Darling Harbour, een perfect geschikte locatie voor een avondwandeling en een biertje op een van de vele terrassen.

Zondag zijn we op pad gegaan naar Bondi Beach, zo ongeveer Australië's meest bekende beach. Het bijzondere aan Sydney is toch vooral dat de stranden en de zee letterlijk deel uit maken van de stad. Bondi Beach is DE plek waar de beachcultuur het duidelijkst merkbaar is, met veel surfers, een breed strand, boulevard met eet- en drinktentjes en uiteraard de lifeguards. Het water is alleen wel een stuk koeler dan in Tropical Queensland natuurlijk, maar alsnog ongeveer vergelijkbaar met de maximale watertemperatuur in Nederland in de zomer. Dus niet ijskoud, maar vooral verfrissend 😊

's Avonds zijn we met een tweetal van haar vriendinnen uit eten gegaan bij de Koreaan. Het kan ook bijna niet anders natuurlijk 😊 Sydney barst van de Koreanen, en dus ook van de Koreaanse shops en restaurants in alle soorten en maten. Superlekker...maar wel heel, heel spicy. Ik kreeg de soep zelfs niet weg, en gezien mijn voorliefde voor spicy eten...dan hoeft de gemiddelde Hollander het eten daar geeneens te proberen 😉 Voor de rest was het weer vooral relaxen, beetje poolbiljarten met een biertje erbij. Voorwaar geen straf om hier te zijn!

Maar helaas verschenen er maandag (de 26e hebben we het over) wat wolken voor de zon. 's ochtends moest ik eerst mijn hechtingen eruit halen en het sinterklaaspakket ophalen wat ik van mijn lieve zus gehad heb 😊. Pas 's middags zijn we echt wat gaan doen, eerst een lunch bij de Vietnamees (ik word zo langzamerhand een koning met het stokjes eten) en daarna naar de 2 grootste landmarks van Sydney...de Harbour Bridge en het Opera House. En ja...ik kan bevestigen dat ze inderdaad indrukwekkend zijn om te zien! 's Avonds schijnt het nog indrukwekkender te zijn, maar dat bewaren we maar voor nieuwjaarsavond! Daarna kwamen we toevalligerwijs langs de rode loper voor een cocktailparty voor het goede doel. Veel bekijks voor alle Australische sterren en het was vooral erg druk. Over het algemeen zeiden ze me niets, op Ian Thorpe na dan. Maar de meeste kwamen toch vooral voor 1 persoon... Onderdeel van het benefiet was namelijk de voetbalwedstrijd FC Sydney tegen LA Galaxy. En wie LA Galaxy zegt, zegt David Beckham. Op zich heb ik niet heel veel op met deze verwijfde modepop, maar ik vind het wel indrukwekkend wat een enkel persoon teweeg kan brengen. Zelfs in het toch
TigerwrestlingTigerwrestlingTigerwrestling

ieder zn meug natuurlijk
absoluut niet voetbalgekke Australie!

Helaas kwam hierna (eigenlijk 4 dagen te vroeg) het moment waarop mijn vakantieliefde eindigde. De precieze achtergrond is voor mijzelf, maar het komt er op neer dat het voorbij is. Jammmer, maar vooral many happy memories...

De komende tijd gaat het leven wat minder interessant worden. We (alvast vooruitlopend op de aankomst van Robbert en Ton) gaan hier werk zoeken en ook woonruimte voor wat langere tijd. We plannen in eerste instantie om zo'n 6 weken hier te blijven en vooral ook kerst en oud en nieuw hier te vieren. Er zullen nog wel updates komen, al zijn ze alleen wel wat schaarser en wat minder vol avonturen dan de vorige 😊

ciao mensen, ik mis jullie...

Rick


Additional photos below
Photos: 20, Displayed: 20


Advertisement

Koala's aaienKoala's aaien
Koala's aaien

het blijven fantastische beesten. Alleen maar eten en slapen!
X-mas paradeX-mas parade
X-mas parade

kerststal :)
X-mas paradeX-mas parade
X-mas parade

blijft toch vreemd met 30 graden
Me & YunheeMe & Yunhee
Me & Yunhee

Dit is ze dus...of liever gezegd: was ze dus.
David BeckhamDavid Beckham
David Beckham

Het was hem echt.


27th November 2007

ooooh rick wat staat die bril je toch goed ;-) david beckam is er niks bij. zijn je ogen weer op orde ? groetjes suzanne

Tot: 0.206s; Tpl: 0.018s; cc: 13; qc: 50; dbt: 0.0491s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 7; ; mem: 1.2mb