Van reiziger tot burger (Sydney #2)


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » New South Wales » Sydney » Marrickville
December 8th 2007
Published: December 8th 2007
Edit Blog Post

Dag trouwe travelblog lezers!

Uiteraard komt ook deze update weer uit Sydney, voorlopig zitten we hier namelijk nog wel even. De laatste 10 dagen waren zeker bijzonder, en waren zeker ook de moeite waard! Voor degenen die het gemist hebben: ik heb een dikke week alleen in Sydney gezeten, in afwachting van Robbert en Ton. Alhoewel, alleen is maar relatief in een miljoenenstad met ook duizenden backpackers!

Alleen reizen is toch iets heel anders dan met zijn drieën. Niet alleen in de absolute zin van het woord, maar vooral ook omdat je zelf ook anders gaat opstellen. Eerst kon ik altijd terugvallen op Ton en Robbert, eenmaal alleen moest ik het echter allemaal zelf uitzoeken. Het voelde erg raar in eerste instantie en ik vond het ook niet heel prettig, ik miste toch mijn vaste aanspreekpunten en vertrouwdheid van mijn vrienden.

Maar gaandeweg toen ik wat meer aan het idee gewend raakte ging ik het eigenlijk steeds leuker vinden. Alleen zijn heeft als voordeel dat je echt alle vrijheid hebt omdat je met niemand rekening hoeft te houden. En er zijn natuurlijk ook heel veel andere mensen die ook alleen reizen, waardoor je toch redelijk rap weer in contact komt met andere mensen, als je je er maar een beetje voor opensteld! Het leuke vond ik dat het echt van de dag afhing wat er ging gebeuren, afhankelijk van de mensen die je tegenkomt. Zo ben ik op een Canadees filmfestival beland, heb cultureel verantwoord het museum voor moderne kunst bezocht en ben wezen stappen met iemand die ik net een paar uur kende. En dat allemaal omdat ik toevallig met iemand in gesprek raakte.

Terwijl Robbert en Ton zich een slag in de rondte feesten in de Goldcoast en omstreken, stond mijn week vooral in het teken van het zoeken van een baan en het zoeken van accommodatie voor langere tijd. Maar toen kwam ik toch al gauw tot de conclusie dat dat makkelijker gezegd dan gedaan was. In eerste instantie ben ik op zoek gegaan naar een baantje wat nog een beetje in de lijn van mijn studie lag, maar die banen zijn over het algemeen toch voor langere tijd dan de geplande 6 weken, en ook geven de mensen toch de voorkeur aan een Australier voor de baan of in ieder geval een "native speaker" van het Engels. Het enige wat daarin beschikbaar was voor mij was Fundraising en dat soort dingen. Maar ik heb zelf ook een schurfthekel als mensen mij op straat aanspreken, dus dat is niet echt iets voor mij!

Na verloop van tijd ben ik dan ook maar wat breder gaan zoeken, aangezien ik niet de tijd heb om 3 weken te gaan zoeken! Helaas zijn de banen niet echt ruim voorradig hier, maar toevalligerwijs zag ik in de Nederlandse snackbar in Sydney (jaja...die is er, compleet met frikandellen, kroketten, kruidnoten, chocoladeletters, stroopwafels en al dat soort meuk) een advertentie hangen dat ze iemand zochten voor achter de counter. Daar vervolgens op gesolliciteerd en inmiddels heb ik ook daadwerkelijk mee proefgedraaid. Beetje poffertjes bakken, broodjes frikandel afrekenen en kroketten uitserveren. Ondertussen een babbeltje maken met de klanten (meestal Ozzies, waardoor ik de meest bizarre uitspraken van het woord poffertje heb gehoord 😊. Ik vermaakte me wel goed, al is horeca voor mij natuurlijk echt iets nieuws en was het wel wennen! Ik kan op dit moment nog niet zeggen of ik ook daadwerkelijk aangenomen ben, maar ik hoop het natuurlijk wel!

Tegelijkertijd ben ik ook op zoek gegaan naar accommodatie voor ons drieen. Ten eerste is het voor langere tijd toch wel lekker om je eigen plekje te hebben, en het is ook iets goedkoper. Maar de huizenmarkt is hier net zo krap als de banenmarkt, waardoor dit ook een hele worsteling was. Uiteindelijk ben ik meer dan geslaagd, en hebben we vanaf zondag de beschikking over 3 kamers in een huis wat we verder nog delen met een Chinees stel. Niet verkeerd, want we hebben zelfs nog wat bedden over dus we gaan nog wat mensen vragen of ze bij ons in willen wonen, zodat we meer gezelligheid, afwisseling en ook lagere kosten hebben!

Inmiddels zijn we ook weer reunited met zijn drieen. Net voor sinterklaas (hierover zo meer) zijn Robbert en Ton hier ook aangekomen, en hebben we een aantal dagen in een hostel in King's Cross gezeten. Echt een levensgevaarlijke buurt................in die zin dat het een cluster is van backpackers hostels en dat er echt elke avond wel ergens een feest is en je gauw geneigd bent om "eventjes te gaan kijken, en dan, vooruit, 1 biertje te doen". Iets wat uiteraard altijd uitloopt op een gigantische stapavond. Klinkt goed en is ook goed, maar we zijn eigenlijk in Sydney om wat geld te gaan verdienen, en niet om het 2x zo hard weer uit te gaan geven 😊

5 December was het sinterklaas, en ook aan het andere eind van de wereld wist de goede sint ons te vinden. Zelfs de kruidnoten ontbraken niet, dankzij de Dutchies Delight in Darling Harbour! Maar op het heerlijk avondje "vonden" we opeens een stapel cadeautjes, maar er stonden geen namen op. Daarom hadden we bedacht dat er maar om gedobbeld moest worden, om te bepalen wie wat mocht hebben. Wat je ook gooide, het was altijd wat. Een 1 was bijvoorbeeld een cadeautje pakken, 2 was er één stelen van iemand anders en 4 was al jouw cadeaus ruilen met iemand anders. Uiteraard trokken we hiermee veel bekijks in het hostel, iedereen vroeg zich af wat die maffe Hollanders nou weer aan het doen waren. En vanaf deze avond hebben ook diverse mensen kennis gemaakt met de oer-Hollandse kruidnoten! Het was een gezellig avondje in ieder geval, wat vooral eindigde in een enorme puinzooi van chocolademuntenpapiertjes (mooi scrabbelwoord) en papier!

Dus het gaat weer buitengewoon goed hier...we zijn weer verenigd, we hebben een huis en ik heb (hopelijk) ook een baantje. Robbert en Ton zijn nog wel op zoek, maar met goede moed dat het hun ook wel gaat lukken op de een of andere manier.

En de foto's dan? Die volgen nog!

Ciao!
-Rick

Advertisement



9th December 2007

Hoi Rick
Jullie gaan dus even rustig aan doen en wat geld verdienen!! Lekker op een normaal bed slapen, even niet in het krappe, muffe karretje liggen. Wat zat er in dat Sintpakket uit Holland?? Succes met je superbaan! Groetjes uit ,vaak nat en grijs, Linschoten,Ton en Peta

Tot: 0.09s; Tpl: 0.014s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0517s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb