What a week!!


Advertisement
Australia's flag
Oceania » Australia » New South Wales » Broken Hill
September 10th 2007
Published: September 10th 2007
Edit Blog Post

G'day friends!

What a week! Chronologisch werkt het best, dus ik zal beginnen waar ik de vorige keer ben geeindigd.. na een weekend reizen en een avontuurlijke bikeride (and still no sign of my jetlag) ging maandagochtend mijn wekkertje al vroeg! Mijn eerste week hier stond in het teken van orientation.. en dan in de letterlijke zin van het woord, want maandag begon met een tour around Broken Hill.. Steve (die meteen ook de 'manager' van ons appartement is) nam ons nieuwe studenten mee in zijn auto langs alle hotspots van Broken Hill.. and there are quite a few.. wat ik niet had verwacht. Broken Hill staat naast de mijnen, die we de vorige keer helaas aan ons voorbij hebben moeten laten gaan, bekend om zijn 'art', het barst hier dus van de artgalleries. Naast dit artistieke gebeuren is Broken Hill uiteraard home of the Royal Flying Docters! Die maandag zijn we dan ook naar de RFDS base geweest om aldaar een kijkje achter de schermen te nemen.. Een beetje geschiedenis, wat ik hier maar even oversla om maar meteen met het echte werk te beginnen... the Flying Docters in actie! We hebben de vliegtuigen gezien waar ze hun patienten mee ophalen, helaas was er op dat moment geen actie in de taxi, dus moesten we de rest er maar zelf bij bedenken. Broken Hill is de basis van de RFDS en van daaruit vliegen ze naar elk afgelegen dorp in far western New South Wales, om daar zieke mensen op te halen en die vervolgens of naar Broken Hill of Adelaide te vliegen. Niet alleen spelen ze voor air ambulance, ook hebben zij hun eigen clinics in enkele van die dorpjes en verzorgen ze een speciale doe-het-zelf geneeskunde service over de telefoon. Wat je je hierbij moet voorstellen is dat de RFDS in sommige dorpjes 'medicine chests' hebben neergezet met daarin allerlei medicijnen, spuiten, verbanden etc, elk met hun eigen nummertje zodat als er daar iemand ziek is de Flying Docters via de telefoon kunnen uitleggen welk nummertje ze moeten innemen of waar ze het in moeten spuiten! Handig he!
Hopelijk blijft het voor mij niet bij deze ene ervaring met de RFDS, want ik heb deze week hier en daar een beetje geinformeerd en waarschijnlijk zal er voor mijn begin oktober een mogelijkheid zijn om daarwerkelijk met de Flying docters mee te vliegen... ik heb me er nog niet al te veel op ingesteld, maar je moet toegeven.. flying kiem-kiem, sounds nice!

Een van de meest indrukwekkende dingen tijdens orientation vond ik persoonlijk de cross cultural awareness course (dinsdag). Deze course is bedoeld om studenten, health workers etc een beter begrip van rural en remote medicine te geven en daarnaast ook inzicht te krijgen in de aboriginal cultuur. Broken Hill is een relatief grote stad met zo'n 20.000 inwoners, en vanuit Broken Hill worden feitelijk alle medische voorzieningen geregeld voor de outine districts. Hierbij moet je niet denken aan een aantal buitenwijken van Broken Hill, want de outline districs omvatten alle plaatsen in far western NSW.. en dan praten we over een regio van enkele honderden km waarin verpreid enkele dorpjes liggen. Deze dorpjes zijn zowel voor de basale voorzieningen zoals voedsel en vooral voor wat betreft medische hulp afhankelijk van Broken Hill. Ook het krijgen van een fatsoenlijke opleiding is lastig in dergelijke geisoleerde dorpen, zelfs basisschool is vaak een probleem, maar ook hierin zijn ze creatief en hebben ze de zogenaamde school of air bedacht, waardoor kinderen dmv radiocontact les krijgen! Wat betreft voedsel kunnen jullie je vast wel een voorstelling maken wat voor problemen dat oplevert: het is gewoon ontzettend duur om vers fruit en verse groente naar zulke plekken te verschepen en daarom zijn de prijzen ook belachelijk hoog. Wat ik me daarbij niet eerder heb gerealiseerd is dat dit ook gevolgen heeft voor de gezondheid van die mensen. Zo is diabetes een groot probleem, want als 1 appel dezelfde prijs is als een zak friet waar je je hele gezin mee kan voeden is het wel bergrijpelijk dat het deze tweede optie is waar de mensen voor kiezen... helaas is de consequentie dat met elke dag frieten als avondeten de kilo's eraan vliegen waardoor zelfs kinderen van 4 al diabetes krijgen! Naast het feit dat er dus een hele andere gezondheidsproblematiek heerst is er natuurlijk ook het probleem van: 'waar vind je de dichtsbijzijnde dokter??' Het antwoord: rij 500 km naar Broken Hill! Vaak is er terplekke wel een nurse aanwezig maar voor het serieuze werk zullen ze toch naar Broken Hill moeten komen.. En dat is nu juist waar de Flying docters om de hoek komen kijken. Zij maken het mogelijk om deze mensen naar 'de gote stad' te vervoeren. Bij de Flying Docters denk ik persoonlijk: wat een geweldig concept dat er een manier is om mensenlevens te redden die anders verloren zouden gaan, alleen vanwege het feit dat deze mensen simpelweg te geisoleerd wonen om snel medische hulp te krijgen.. fantastisch is het inderdaad, maar voor sommige aboriginals hebben de flying docters een hele andere betekenis. Voor hen betekenen de flying docters namelijk dat ze naar een ziekenhuis worden gevlogen, ver weg van hun familieleden (die geen geld hebben om mee te gaan), weg van hun dorp (dat ze in geen 30 jaar hebben verlaten).. en dat vinden ze niet fijn! Een goede illustratie hiervan is het verhaal dat een van de nurses tijdens orientation vertelde: een aboriginal jongen van een jaar of 16 die een paar weken geleden naar Broken Hill werd gebracht... Per toeval ontdekte de local nurse van zijn dorp dat hij nogal mank liep.. wat was er aan de hand? TWEE dagen geleden had hij per ongeluk zijn eigen voet met een hooivork doorboord, maar de RFDS bellen, ho maar!

In vogelvlucht hebben ze ook geprobeerd de geschiedenis van de aboriginals te vertellen.. net als ik, weet iedereen denk ik wel dat de aboriginals de oorspronkelijke bewoners van Australie zijn.. dat zij van generatie op generatie al duizende jaren lang tradities hebben opgebouwd en dat het hun land was waarvan de Britten in de 18de eeuw claimden dat zij het waren die Australie ontdekt hadden.. Maar wat ik niet wist is dat de Britse regering het nodig vond om de aboriginals uit te roeien.. feitelijk hadden zij dezelde ideeen als de Nazi's met de joden hadden, alleen kozen de Britten voor een minder bloederige (of vergassende) manier van aanpak. Zij dachten namelijk dat ze het aboriginal gen in 9 generaties konden uitroeien en daarom werden alle aboriginal kinderen bij hun ouders weggehaald om op te groeien in mission houses of te worden geadopteerd door de blanken.. zodat de vrouwen kinderen zouden krijgen van blanke mannen..mixing of the races dus.. De aboriginals noemen dit: the history of their stolen children. Dit is vandaag de dag nog steeds van invloed op hoe sommige aboriginals naar blanken kijken: vol verwijten en wantrouwen..
Al met al... food for thought.. dat was het tenminste voor mij..

Nu maar weer even terug naar de rest van de week. Ik heb mijn programma voor de komende 6 weken gegkregen: Maandag begin ik met 2 weken chirurgie, dan een week general medicine gevolgd door en week in Wilcannia en mijn laatste week sluit ik af in de emegency department. Over Wilcannia trouwens.. nog een mooi verhaal! Toen ik deze week tijdens orientation enthousiast vertelde dat ik ook een weekje in Wilcannia zou doorbrengen, werd de groep ineens akelig stil en ik meende dat er hier en daar zelfs 'oh.. that poor girl'..gefluisterd werd... Mijn niet begrijpende blik was al snel reden genoeg voor wat uitleg. Wilcannia is namelijk niet bepaald 'a nice place to be'.. waarom werd mij helaas al snel duidelijk. Wilcannia is een klein dorp en het ziekenhuis daar wordt gerund door de Flying Docters. In Wilcannia wonen praktisch alleen maar aboriginals.. is dat nou zou erg hoor ik jullie denken? Wel als 90% van de mensen werkloos is, leeft van governement pays en de hele dag niets anders doet dan in pubs rondhangen en bier drinken. Alcohol misrbuik en geweld zijn dan ook de twee grootste problemen in Wilcannia... dus kom maar op met die steekwonden! Het spannendste (voor mij althans) is dat er in het ziekenhuis slechts 3 dagen per week een flying docter aanwezig is. De rest van de dagen mag ik de dokter spelen (gelukkig samen met een andere geneeskunde student en heel goed getrainde nurses).. maar je wordt hier dus wel even in het diepe gegooid!
oja.. nog een klein weetje: heb dit weekend van Kath (meisje in mijn appartement) gehoord dat Wilcannia in de volksmond ook wel: We'll kill ya genoemd wordt.. (vrees niet lieve vrienden en familie.. dezelfde Kath is zelf in wilcannia geweest.. en zij is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, dus no worries!)

Op mijn laatste dagje orientation mocht ik een dag met de ambulance mee... heel gaaf: met gillende sirenes met 120km/h door de stad crossen, langs rotondes en kruispunten als er van links en rechts grote trucks aankomen rijden.. wat een kick! Waar moesten we zo snel naar toe? er kwam een belletje van een oud vrouwtje (93) met pijn op de borst.. dus een hartaanval was het eerste waar we aan dachten.. en dan moet je snel zijn! Toen wij echter bij haar huisje aankwamen troffen wij haar aan in de keuken, ons aankijkend met een lieve glimlach.. of we niet een kopje thee wilden? Dus met die emergency en haar hartaanval viel het gelukkkig wel mee! Het was wel een fantastisch oud vrouwtje.. en zij vond mij ook erg lief: want nadat ik in de rit naar het ziekenhuis lekker met haar heb zitten klesten (levensgeschiedenis, aantal kinderen en hoe fantastisch ze het wel niet vond dat ik uit nederland kom) kreeg ik zowaar spontaan een knuffel en een hele dikke kus op mijn wang! geweldig toch!

Natuurlijk was er deze week ook nog wel meer dan alleen geneeskunde dat het vertellen waard is!
Donderdag avond ben ik met Gemma en Alex naar de sculptures geweest.. 7 km buiten broken Hill staan 12 uit steen gehakte beelden op een berg. Deze sculptures zijn door kunstenaars van over de hele wereld gemaakt en bij zonsondergang is het daar ongelofelijk mooi! (zie foto's). De avond hebben we afgesloten met een filmpje: MAD MAX.. deze film is in Silverton opgenomen (waar we met onze mountainbikes naartoe zijn gefietst).. maar verder was het een superbizare film.. kwam er bovendien na een half uur pas achter dat de hoofdpersoon eigenlijk Mel Gibson was (in zijn jongere jaren).. wist ik veel dat die kerel uit Australie kwam?!

De afgelopen week hebben we ook de plannen voor het weekend verder uitgewerkt. Eerst moest natuurlijk de kwestie uitgevochten worden wat het nu zou worden: the foottie final of White Cliffs.. met een meerderheid van de stemmen is het uiteindelijk White Cliffs geworden.. maar niet nadat ik eerst Alex plechtig heb moeten beloven dat volgend weekend het mannelijk schoon van Broken Hill uitgechecked gaat worden.. dus volgend weekend gaan we een drankje en een dansje doen in 'the Demo'.. hipste club van Broken Hill (weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen, maar wordt vast lachen!)
White Cliffs dus: hotelletje geboekt en auto gehuurd.. and off we were! White Cliffs is 3 uur rijden van Broken Hill.. op de heenweg werden we meteen al geconfronteerd met een aantal dode/onthoofde kangeroes.. en net nadat ik een beetje was weggedoezeld, schrok ik wakker omdat er plots een grote emoe (australische versie van de struisvogel) midden op de weg stond. Blijkbaar was deze emoe totaal niet onder de indruk van onze 4-wheel-drive, want het beest bleef gewoon staan.. te bizar, maar heb wel mooie foto's kunnen maken!
Eenmaal in White Cliffs aangekomen hebben we onze spullen gedropt in het underground motel dat we geboekt hadden.. Underground?? Jaja.. White Cliffs is namelijk de plek waar je opal (opaal) kunt vinden.. dus er zijn heel veel mijnen uitgegraven die de mensen later omgetoverd hebben tot huizen en motels.. Dus ik heb de nacht doorgebracht in een mijn.. heel bijzonder!
Verder het stadje een beetje verkend.. doordat er zoveel mijnen uitgegraven zijn en de grond wit is heeft white Cliffs nog het meeste weg van een maanlandschap met overal kraters! Om een indruk te krijgen hoe opaal er nu eigenlijk uitziet zijn we langs wat opal galleries geweest.. eentje was mijn favoriet: Jock's place. Dit is niet alleen een opal gallary, maar tegelijkertijd ook het huis waar Jock met zijn vrouw woont! Als je het mij vraagt heeft die kerel een steekje los zitten, maar hij was wel entertaining met zijn mooie verhalen!
Die avond onder het genot van een paar biertjes (en champagne) weer een prachtige zonsondergang gezien, daarna heerlijk genoten van een 3-gangen diner en 's avonds naar de sterren gekeken.. omdat je hier niet het probleem van vals licht hebt, kun je hier zelfs de melkweg zien.. ongelofelijk vond ik dat.. als klap op de vuurpijl toen nog wat vallende sterren en dat maakte de avond perfect voor goede gesprekken en gewoonweg genieten van what mother nature has to offer!

Helaas zitten er maar 2 dagen in het weekend, dus vandaag was het alweer tijd om te beginnen met mijn eerste week Chirurgie, onder toeziend oog van dr. Ron Wilkinson! Drukke dag, die begon met een kerel van 22 die het topje van zijn vinger had geplet toen hij met metalen palen allerlei dingen aan het doen was.. het topje hing er praktisch af, dus nadat dr. wilkinson en ik een kleine inspectie hadden gedaan.. werd de jongeman al snel medegedeeld dat hij het voortaan moest doen zonder het topje van zijn vinger.. We hebben hem vanmiddag meteen geopereerd.. dus heb mijn eerste dag in theatre (zo noemen ze de OK hier) er al opzitten... I loved it!!

Lieverds, ik heb genoeg getyped voor vandaag!
more next time!

dikke knuffel!!

ps1: zodat jullie me niet alleen op mijn woord hoeven te geloven dat ik hier daadwerkelijk in luxe leef.. foto's van ons appartement komen eraan.. moet alleen eerst ff uitvinden hoe ik mijn foto's sneller kan uploaden op deze site.. want dat duurt echt eeuwen!
ps2: femmes: goeie KMB's gehad hoorde ik! succes met stemmen dinsdag!!






Additional photos below
Photos: 14, Displayed: 14


Advertisement



10th September 2007

Lekker kort samengevat Kiem!!! hihi! Maar wel mooie verhalen! En de foto's zijn ook echt fantastisch! We skypen snel! xx
12th September 2007

Hey Kimmie! Fantastisch! Flying doctors, emoe's, OK, mijnen, aboriginals en dat allemaal in 1 week!! Mail je heel snel!! Heel veel plezier daar en doe voorzichtig in will kill ya! kus, Gitte.
17th September 2007

Kiem! Fantastisch verhaal!! Hoorde al van Maike dat ik hier even de tijd voor moest nemen, dus heb net mijn ontbijtje verorberd voor de computer.. Ben ik in ieder geval up to date voor onze Skypedate morgen! ;) Heb ik zin in, krijg je ook een mooi verslag van het zeilweekend!! Dikke kus!
17th September 2007

Lastig hoor, zo'n blog.. Waar is mijn berichtje gebleven?
18th September 2007

Wiehoe!
Ha kiemkime, Wat super allemaal zeg, heb t beetje "globaal" doorgenomen! ;o) Ook de foto's zien er super uit, geniet maar lekker! En wat gaaf zeg met de flying doctors mee! Ben nu al benieuwd naar de verhalen. Uberhaupt super ervaring lijkt me, heel Australie dan he! Heel erg veel plezier, dikke kus Caro
18th September 2007

hee kim!!! had je verhalen allemaal nog niet gelezen, maar het klintk super vet!! ook zeker leuk dat je daar zoveel mag doen met de co-schappen, super veel plezier!! x hanne
18th September 2007

Hi Kimmie, Wat super tof dat je mee mag met de Flying doctors!!!! Heel veel plezier de 27ste! Geniet van je tijd daar, Liefs Yvette
19th September 2007

Ziet er allemaal helemaal top uit! Ruilen? Meissie, have fun en geniet ervan! Liefs Dunja

Tot: 0.095s; Tpl: 0.023s; cc: 5; qc: 46; dbt: 0.0624s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb