Quebec – Tadoussac – Quebec 30 Mei – 10 Juni 2017


Advertisement
North America
June 23rd 2017
Published: June 23rd 2017
Edit Blog Post

Ik kan Quebec verlaten over een Route Verte dus dat zit wel goed. Tegen de middag ben ik aan de Montmorency watervallen. Wat een knap spektakel. Ondertussen regent ook een beetje dat je niet meer het verschil kan maken of je nu nat wordt van de waterval of de neerslag. Gelukkig is er een tentje waar ik droog kan lunchen. Een eindje verderop kom ik aan de basiliek Sainte Anne de Beaupre, een knap stukje architectuur wat je hier niet zou verwachten. Vlakbij is er ook de Cyclorama van Jeruzalem oftewel een groot indoor cirkelvormig schilderij ten tijde van de kruisiging van Jezus. Ik vind niet echt een camping maar wel een kamer in Saint-Tite-des-Caps, gelukkig want het weer laat ook maar te wensen over. Het laatste stuk mocht ik nog tot 400m klimmen. Het platte gebied heb ik duidelijk achter me gelaten.



De dag erop volg ik de hoofdweg met best wel wat verkeer. Ik klim tot 740m en na een korte rit van 44km kom ik aan in Baie St Paul waar ik halt hou in een motel voor een goede prijs.



Vandaag klim en daal ik verder tot Malbaie. Op sommige stukken is het zeer dichte mist dat het akelig wordt. Ik logeer bij warmshowers Brigitte en haar man (waarvan me de naam ontglipt). Ik kampeer in de tuin, het weer is redelijk. Na het avondmaal neemt de man van Brigitte me mee op een autoritje. We gaan naar een uitkijkpunt waar je langs één zijde de wildernis ziet en aan de andere kant het dorp. Vervolgens rijden we nog langs een mansion waar binnenkort een G7-top plaatsvind.



Vandaag heb ik een stuk met best veel heuvels vertellen men hosts. Al bij al valt het goed mee en had ik erger verwacht. De rit schiet goed om en ik slaag erin om nog de ferry te nemen tot Tadoussac waar een jeugdherberg is. Daar aangekomen lijk ik aan het verkeerde adres. Er loopt een massa volk rond en er speelt muziek. Er is een festival aan de gang. Zoals verwacht is de jeugdherberg volzet maar er is nog wel plaats voor een tentje in het festivalbos. Na veel geklauter en gesleur kan ik me installeren. Het belooft geen rustige tijd hier te worden.



Vandaag ga ik op walvissafari, oorspronkelijk ik een klein speedbootje maar dat boek ik toch maar om naar een groter schip om al teveel zeeziekte vermijden. We varen 3u en het is ogen openhouden.

De gids geeft regelmatig aanwijzingen. Uiteindelijk zien we enkele Minke walvissen, Beluga's en een zeehond. Grote spectaculaire vissen die in het rond springen en met het staart zwaaien blijven uit.



Na nog een nachtje in het festivalbos maak ik vandaag een kort ritje naar camping Paradis Marin. Deze werd me getipt door men vorige warmshowershosts. De camping ligt vlak aan het water en ook hier kan je walvissen spotten. Ik leg eerst alles te drogen na de 2d in het vochtige bos. De zon schijnt en er is een windje dus ideaal. 's avonds kleed ik me warm aan en ga met men stoeltje op een rots zitten vlakbij het water. Ik zie nog meerdere Minke walvissen passeren. Het ruisen van de wind en het water zorgt voor een meditatieve toestand.



Vandaag fiets ik weer niet zoveel maar overbrug ik toch wel wat afstand want ik ga opnieuw





varen over de Fleuve. De overtocht duurt 2u en begint rustig maar het schip begint al snel over en weer te tollen in het midden van het water.. Daarom wilden ze men fiets dus goed vastmaken. Met men antizeeziektabletje en men strategische positie boven op het dek met het zicht op de horizon doen me goed. Ik kom nog een koppel tegen uit Toronto dat me een lift aanbied maar ik weiger toch vriendelijk zodat ik de overkant ook nog kan verkennen. We komen aan in Trois Pistols en na een nieuw gaspatroon en proviand gekocht te hebben, installeer ik me op de camping.



Aan deze oever van de Fleuve zijn er terug Routes Vertes wat zich onmiddellijk vertaald in mooi, rustig en afgezonderd fietsen. In Riviere-du-Loup strand ik in de jeugdherberg.



De dagen die volgen kan ik nog verder op de route verte. Ik ga langs kleine weggetjes en landbouwgebied. Ergens aan een boerderij loopt een wolfsachtige hond los en die heeft het op me gemunt. Stil komt hij op me afgelopen om even uit te halen en me vervolgens nog een uur met een overdosis adrenaline op te zadelen. De laatste dagen is de wind ook sterk aangetrokken en is het echt ploeteren om vooruit te geraken. Voor het eerst kom ik campings tegen met een aangepast tarief voor solo fietsreizigers, meer van dat!



Ik ben nog een dag van Quebec verwijderd en hou halt in het dorppje, Saint-Vallier. Ik ga er naar de kapper voor een korte coupe. Met zicht op de fleuve word ik kortgewiekt. Vervolgens logeer ik bij warmshowershost Michel & Claude. Ik kampeer in de tuin maar wordt uitgenodigd voor het avondmaal, vers gevangen forel. Hierna ga ik nog met Michel naar de zonsonsondergang aan de Fleuve zien, prachtig. Michel nodigt me nog uit om 's morgens te gaan kayakken maar vreest dat het water toch iets te wild is voor deze onervaren waterrat.





Na nog een goed ontbijtje doe ik de laatste 45km naar Quebec. Nadat ik in het begin nog op de hoofdweg zat, kan ik het laatste stuk over een mooi fietspad doen. Aangekomen in Levis neem ik de ferry naar Quebec. Van hieruit volg ik het reeds gekende fietspad uit het centrum naar men warmshowers Peggy & Stephane. Peggy plant binnenkort een tocht in Cuba en is volop met de voorbereidingen bezig. Ik ben hun eerste gast.


Additional photos below
Photos: 14, Displayed: 14


Advertisement



Tot: 0.232s; Tpl: 0.017s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0882s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb