Lufthavns Chaos


Advertisement
United States' flag
North America » United States
August 4th 2008
Published: August 14th 2008
Edit Blog Post


Så er jeg kommet til New York, og har lige et par timer at slå i hjel indne jeg skal fange mit næste fly.

Turen herover gik meget glat. Der var mini-fjernsyn i sædet foran, hvor man ku vælge mellem en masse film, tv-programmer, sange mm.
så jeg mærkede næsten ikke der var gået 7 timer før vi pludselig landede i New York JFK. Det var jo skønt. Til gengæld sover mine baller stadig en smule efter 7 timer uden blodtilførsel :-)

Efter med stor beundring at have oplevet den meget hurtige og glatte check-in og sequrity kontrol i Kastrup var jeg spændt på om det kunne gøres bedre. Hvis det skulle være noget sted, så skulle det vel være i guds eget højteknologiske USA tænkte jeg. Men der blev jeg svært skuffet.
Følgende scenarie fulgte: 3 boing 747 med ca. 3-400 passegerer i hver lander inden for 20 min. Alle passagerer skal igennem den amerikanske told der hedder noget så fint som Customs and border protection.I immigration skal alle vise en lille grøn seddel, der skal rives over, stemples og klipses fast i passet. har man visum skal man ha lavet finger aftryk, taget billede mm. Ikke noget man klarer på blot 2 sek... Så langt så skidt. positivt overrasket blev jeg dog da jeg opdagede at der var hele 30 toldskranker og 30 mennesker på arbejde. Skulle JFK lufthavnen virkelig overraske positivt. Nej..Igen blev jeg skuffet. Af de 30 mennesker der var på arbejde sad kun 4 (selv om de fyldte for 8) bag skrankerne, resten løb rundt og dirrigere og satte folk i rækker og bad folk om at slukke deres mobiltelefon. Jeg har Ikke oplevet et større menneksepress siden jeg lå i kø for at sætte telt op på roskilde festivallten. Mest provokerende var det at en blid amerikansk stemme i højtaleren sagde "vær venlig at skyde dem at hente baggage fra båndet".

Endelig (1 illustreret videnskab og ca. 3½ sodukuer senere) blev det min tur. Minsanten om ikke jeg så havde taget det forkerte visum-dokument med, hvor der manglede et stempel. heldigvis kunne de lyse lokker overbevise den store mexikanske tolder om at jeg blot skulle studere og hverken lave sort arbejde eller andre ulovligheder, så jeg fik lov at komme ind.

Da jeg først kom ud så jeg virkelig hvorfor de siger at det er "american size". Den lufthavn er enorm. 9 terminaler, med en metro på størrelse med hele det københavnske netværk til at forbinde dem. Der var oven i købet 2 toge, et i hver retning, til gengæld var der ikke noget der havde tænkt på at skilte med hvilken retning togene kørt. Og så kan i jo gætte selv. Jeg tog den forkerte retning :-), men så fik jeg set noget af new york. Alt i alt tog det over 3 timer fra jeg landende kl. 11.50 til jeg stod ved den terminal hvor min næste flyver går. Der kan vi godt klappe os selv på skulderen af situationen i kastrup. Dertil skal også sige at meget af JFK er snavset og mest ligner noget fra albanien.

Nu sidder jeg og venter på brormand Jacob. Efter planen skal vi mødes og flyve til Atlanta, hvor vores lejede bil står parrat.
Han har lige ringet og sagt at hans bus til new york er brudt sammen... det tager jo nok et par timer. Så lad os se om vi kommer derned i dag. jeg krydser fingre.

Nu glæder jeg mig til et par spændende dage.
Stor hilsen til alle. Savner jer sku allerede :-)


Advertisement



Tot: 0.099s; Tpl: 0.008s; cc: 5; qc: 44; dbt: 0.0277s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb