Specialinlägg: Thanksgiving och "Black Friday".


Advertisement
United States' flag
North America » United States » Oregon
November 23rd 2011
Published: November 23rd 2011
Edit Blog Post

Här va' re' tänt! Eller nej, det blev inte helt rätt.

I Sverige tänder ni snart det första ljuset i adventsljusstaken och i USA äter vi snart kalkon och shoppar på den fullkomligt galna 'Svarta Fredagen' (som absolut är ett kommersiellt jippo och den är mycket stolt över det!).

Imorgon är det Thanksgiving så ikväll åker vi upp till Portland, till Marks föräldrar, för att fira med dem och hans syster. Hon anländer inte förrän imorgon, men jag tycker att det ska bli riktigt kul! Inte för att jag är speciellt frälst vad gäller kalkon men det är ju ett fenomen man har stött på i böcker, tidningar, filmer och på TV sedan 'urminnes tider' och nu får jag delta i, kanske, att få säga vad jag är tacksam för och äta urtidsfågel med tranbärssylt 😊

Det kommer självfallet komma bilder från tillställningen, nu när jag äntligen har någonting som är mer intressant att dela med mig av än "Jag satt i biblioteket och skrev översättningar åt Global Voices igen medan Mark var på lektion" vilket är precis så mina vardagar ser ut, och helgerna har mestadels spenderats med mys och TV-spel.

Då vi fick ett paket med tacokryddor, ferarribilar, en paradisask, lökdipp, dumleklubbor, polkagrisar och lakritsbåtar har jag kunnat dela allt detta med mina kära amerikaner 😊 Jag har lagat svenska tacos åt mig och Mark (alltså tacos med Santa Marias tacokryddmix) och delat med mig av 'Halloween på svenska' (alltså, jag gav Mark och hans föräldrar ett par dumleklubbor var och några polkagrisar), frälst Mark på lökdipp samt att jag har delat med mig till honom av svensk högtidskultur (alltså har jag lärt honom att man absolut inte rör det andra lagret i paradisasken om det finns så mycket som en enda pralin kvar på det första lagret. Alltså lämnade han ett romrussin för att jag inte skulle gå och nalla).

Alltså är det Thanksgiving imorgon. Vad är jag tacksam för i år? Jag är tacksam för att jag fick bo i min lägenhet i ett halvår och ha den vackraste utsikten i världen, jag är tacksam för all hjälp och kärlek jag har fått från vänner och familj, jag är tacksam för frilansjobbet från WildTV som fortfarande pågår.. typ.. och jag är extremt tacksam till allt som gjort att jag har kunnat vara i USA och uppleva allt här, samt självklart ha fått vara med Mark

Vad är sedan "Black Friday"?

Det är ett kommersiellt jippo som startar den amerikanska julshoppingsäsongen, under vilket affärer har extrema rabatter på extremt många varor under den 'Svarta Fredagen'. Splitternya varor, äldre varor, paket med flera varor i, allt har extremt förmånliga priser... förutsatt att du lyckas nå dem innan någon annan gör det. Flera affärer, bl.a. Wal-mart och Kohl's (Som har använt Rebecka Black's hemska låt "Friday" i sin reklam, "It's black friday") öppnar vid midnatt. Vid vissa av dessa affärer har folk tältat i flera dagar för att hamna först i kön vilket, med det pissväder som vi har haft (tänk: hällregn), jag tycker att de borde få applåder för. Om vi bestämmer oss för att närvara vid någon affärs öppning kommer vi mest troligt att vara på plats tre till fem timmar innan öppning. Namnet ska ha uppkommit i Philadelphia för över femtio år sedan och hänvisar till trafikstockningarna som jippot gav upphov till.

Jag förväntar mig en amerikansk (alltså minst hundra gånger mer galen) version av nyöppningen av Mariebergs Köpcentrum.

Mer insiderinformation kommer efter att kalkonen har kacklat och fredagen sålt slut!



Kramar

G

Advertisement



Tot: 0.118s; Tpl: 0.008s; cc: 9; qc: 55; dbt: 0.0624s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb