Ensam i New York.


Advertisement
United States' flag
North America » United States » New York
August 17th 2014
Published: August 17th 2014
Edit Blog Post

Så var man ensam i New York. Lämnade de övriga igår vid fem tiden vid Trek Americas hotell i New Jersey. Delade en taxi in till manhattan med Joslynne som oxå hade hotell här, dock på 23rd street. Bor på 51st street jag så fick testa på busstrafiken här i stan oxå. Att åka taxi i rusningstrafik var en upplevelse för sig det också.....

Blev en lugn kväll igår för att vakna upp tidigt i morse och spana in stan. Hunnit med att: Ta hissen upp till toppen av Rockafella center, vandra i Central Park, kolla in times square, gå in i både Madison Square Garden och Empire state building samt sett broadway showen Lion King.

Började med att gå till Rockafella center då det låg närmast hotellet av dom grejer jag planerat in å göra. Hade hört att det va bästa utsiktsplatsen för att se New York, och så var det nog minsann. 70 våningar upp såg man allt i 360 grader. Riiktigt fränt. Var svårt att se ner till marken dock. Så mycket höga skyskrapor.

Vandrade sen i Central Park. Riktigt fint och rofyllt. Fränt med en sån grön oas mitt i stan.

Näst på tur var att kolla in Times Square. Fränt med skyltarna, men ska nog gå dit igen då mörkret fallit. När jag lix va där tänkte jag kolla om det fanns nå biljetter till broadway showen Lion King till rimliga priser. Så gick in och märkte att en show skulle börja på 45 min... så köpte biljetter till den.. i mitten på sjunde raden på undre våningen till vrakpriset av 130 dollar (kollade på internet och dom låg på över 200 dollar om man bokade där). Var andra musikalen jag såg i mitt liv. Den första på Strömbäck folkhögskola av musikalakademien där. Kan säga att den här var snäppet vassare. Dock kan hända att dom har en liten annan budget.... Visste inte vad jag hade att förvänta mig, och hade inte hunnit förbereda mig... så var mest mållös hur fränt det var, och hur duktiga alla var, och påkostat, och kostymer och musiken och hur dom fick allt att funka. Helt klart värt det! Blev rent av sugen på att se en till när man lix är här. 😉

Hittade dessutom den här videon:

http://www.expressen.se/omtalat/plotsligt-forvandlas-den-vardagliga-trakiga-tunnelbaneresan-till-nagot-valdigt-s/

Ensemblen av dom i Lion King sjunger på en tunnelbanevagn.

Gick sen till Madison Square Guarden, New York Rangers hemmaarena. Hade få hoppats på att få se i arenan, men var tyvärr stängd. Träffade dock några andra svenskar som stod och fotograferade sig och Henke Lundkvist. Skönt att surra svenska för första gången på fyra veckor. Lite ovant bara... Var ett äldre par som hade varit på sin dotters bröllop.

Gick in i foajen till Empire state building också. Kändes onödigt att betala för att åka hela vägen upp då jag redan varit på rockafella center. Men nu har jag varit där iaf. Försökte ta en vettig bild på bygnaden, men ryms inte i en bild. Hade problem att hitta dit också, då den inte syntes på grund avalla skyskrapor. ;O

Imorn bär det av ner "Down Town" å kolla på Ground Zero och Wall Street. Så får man se sen vad man hittar på. Riktigt kul att bara vandra också. Hittar alla möjliga saker man inte visste om. Idag gick jag förbi nå svensk smörgås restaurang. Va tvungen att gå in. Hade både smörgåsbord och swedish meatballs på menyn... och glögg. :D

Nu ska jag försöka få tag på dom andra i gruppen för å ta några öl på stan. Lördagkväll i New York!

Advertisement



Tot: 0.276s; Tpl: 0.009s; cc: 10; qc: 48; dbt: 0.0589s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb