Niagara vandfaldene

Published: July 15th 2011

Så nærmer vi os det store vandfald. Som altid lidt shopping undervejs og mens vi spiser frokost på Subway med de lækre selvkomponerede sandwich booker Hanne lige hotel over det trådløse net. Så er der igen fundet et omkring 100 dollars med morgenmad for alle 4. Mon ikke det holder herude vestpå? Når vi når Manhattan bliver det nok noget dyrere :-).
Efter indtjekning, sodavandene i køleskabet og kameraerne opladet er det afsted de 5 km til Niagara vandfaldene. Vi parkerer tæt på og bliver straks "overfaldet" med tilbud på 1200 kr for guidet tur rundt i hele området. Men vi kan nu godt gå selv, os "fra Jylland", og vi får faktisk set rigtig meget.
Først alle billederne fra "de amerikanske vandfald". Det er imponerende, hvor meget vand der ryger ud over kanten og de ca. 60 m ned. Det hele burde nu, ifølge en energiingeniør, proppes igennem nogle vandturbiner, men det ville nok ødelægge lidt af kulturarven :-).
Vi gik bagefter over Rainbow Bridge for at se vandfaldene fra den canadiske side. Grænsen går lige midt på broen og der er næsten den samme stempling og kontrol for at komme ind og ud af landene som i lufthavnen. Men sikke en flot tur fra den canadiske side. At kigge over på de amerikanske vandfald og Horseshoe (Hestesko) faldene herfra er noget at det mest imponerende, vi har set.
Alle 4 vil rigtig gerne prøve at sejle ind i vandskyerne og mærke bruset og suset. Det krævede de blå regnfrakker og hold da op, hvor vi var blevet våde, hvis ikke man havde haft dem på. Men det var en oplevelse.
Oppe igen gik vi lige nogle kilometer mere for at komme hen og næste røre ved vandet, som kom væltende ud over kanten. Dette område er altså fantastisk. Nikolaj fik helt lyst til at købe et stort billede til at hænge op på værelset, men vi har vist taget billeder nok.
Nu var der bare det, at vi også skulle tilbage igen - og der er faktisk lige så langt på "returbilletten". Godt at turen var lige så flot på tilbagevejen, for jeg tror vi fik vandret en del kilometer.
For komme ud af Canada skal man huske, at man skal have en halv dollar med pr. person, for ellers kan man ikke komme retur igennem tolden. Den havde vi ikke prøvet før :-).
Tilbage på den amerikanske side var det tid for aftensmad, mens vi ventede på, at det skulle blive mørkt. Vi havde nemlig set flotte billeder af farvelagt belysning af vandfaldene, og det måtte vi opleve. Nu er der vedhæftet et billede af os med det fantastiske syn, men det skal selv opleves for rigtig at fornemme det.
Efter alle de kilometer vandring på "jyske skosåler" og med en fantastisk oplevelse rigere tog det ikke mange minutter at falde i søvn for alle 4, da vi nåede hotellet. Det var en rigtig superspændende feriedag....

Tot: 0.045s; Tpl: 0.015s; cc: 11; qc: 25; dbt: 0.0211s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb