Fresno, søndag den 11. september 2016.

North America » United States » California
September 11th 2016
Published: September 12th 2016

2016-09-11-12016-09-11-12016-09-11-1

Der var rigtig mange flotte udsigter på vej fra Groveland til Mariposa. Her et over en makiagtig vegetation.
Jeg har fået sovet det meste af natten, men Kurt hat stort set ikke lukket et øje på grund af det voldsomme væggelus-angreb han har været ude for. På trods af en gennemgribende omgang sprøjtning i går fandt vi ret hurtigt 5-6 levende væggelus i deres seng. Kurt havde store røde pletter over stort set hele kroppen og mange af dem var blevet til 1-2 kroner store væskefyldte blærer, som Karen efterhånden fik drænet. Ret hurtigt blev vi enige om at droppe turen til den nordlige del af Yosemite Nationalparken og så se om vi kunne finde et apotek eller hellere et sygehus eller lignende, så Kurt kunne få et eller andet medicin. Så efter morgenmaden og pakning af bilen drog vi afsted mod Fresno, hvor vi kunne se der var et sygehus. Det var en fantastisk flot køretur fra Groveland over Moccasin til Mariposa. Vi gjorde mange stop undervejs og skiftedes til at køre, Kurt var dog fritaget på grund af sin tilstand. I Mariposa opdagede vi et skilt, der viste til et hospital, men det var nu nærmere et stort lægehus, men det var søndag og der var ikke åbent. Da vi skuffede kørte igen så vi et skilt
2016-09-11-22016-09-11-22016-09-11-2

- og et med store visne græsområder.
med ”Emergency”, der pegede om på bagsiden af bygningen. Der var åbent, men der ville nok gå nogen tid. Så mens de var hos lægen – der aldrig havde set noget lignende – og fik ordnet det med forsikringen, gik jeg udenfor i 30˚ varme og så på kolibrier, vilde kalkuner, grå topmejse med mere indtil der kom en helikopter og jeg blev jaget indenfor. Jeg sad så i et dejlig køligt venteværelse i 3 kvarter indtil helikopteren var væk igen. Alt i alt var Karen og Kurt væk i ca. 1½ time, men de kom glade og tilfredse ud med recepter på tre slags medicin, som kunne købes nede på det lokale apotek, der oven i købet havde åben sådan en søndag. Vi fandt det hurtigt fik det købt og drog så videre gennem Mariposa.

Det er jo 15-års dagen for 11. september, så mange af de amerikanske flag vi så var på halv stang, Da vi kørte igennem selve byen, der var indbegrebet af en mindre amerikansk by, blev vi nødt til at gå en tur i byen. Vi nåede ned til en lille park, hvor vi ville spise frokost; Karen og jeg hentede maden
2016-09-11-32016-09-11-32016-09-11-3

En del af vejen op over et højderyg.
mens Kurt slappede af. På vej tilbage til bilen så vi et optog til minde om faldne soldater og det viste sig at de holdt 9/11 og mindedag for faldne soldater i den lille park, hvor vi ville spise frokost. Der var en hel del mennesker – masser af politifolk og militærfælk og også en del veteraner - og der blev holdt taler mens vi sad diskret i baggrunden og spiste vores mad. I morgen skal vi i Kings Canyon og Sequoia National Park så vi var nødt til at skulle igennem Fresno. Vi ringede derfor til Motel6 og bestilte en overnatning. Det var også en rigtig flot tur fra Mariposa til Fresno, i begyndelsen med en del bjergkørsel, men efterhånden kom vi ned til det flade igen og de sidste 20-30 km kørte vi gennem knastør græssteppe med enkelte spredte klippeformationer og ikke ét grønt græsstrå – med undtagelse af en golfbane. Vi var fremme ved halv femtiden og startede med at gå på møntvask for at vaske al Kurts tøj. Temperaturen lå på 34˚C, dejlig varmt, men det betyder samtidig, at aircondition-anlægget kører det meste af tiden, så det bliver en nat, hvor man ikke får meget søvn,
2016-09-11-42016-09-11-42016-09-11-4

Mariposa var et spændende sted, det kunne næsten ikke blive mere amerikansk - og så på den 11. september.
enten på grund af varme eller på grund af støj. Men det tager nu ikke humøret, nu håber vi på at medicinen hjælper Kurt, så han også kan nyde resten af turen. Aftensmaden blev indtaget på en Cajun restaurant, hvor vi spiste flodkrebs i lemmon sauce med øl og vand til. Her ved halv ellevetiden er temperaturen kom ned på 26˚C, men aircondition-anlægget kører stadig 7 minutter for hver ti minutter der går.

2016-09-11-52016-09-11-5
2016-09-11-5

Denne sommerfugl har vi set rigtig mange af, eksemplaret her var næsten dødt.
2016-09-11-72016-09-11-7
2016-09-11-7

Mindehøjtidelighed i Maripose for ofrene på 9/11.
2016-09-11-92016-09-11-9
2016-09-11-9

Og dagen sluttedes af med en omgang cajun food, flodkrebs i citron- og hvidløgssauuce.

Tot: 0.148s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 50; dbt: 0.052s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb