Groveland, lørdag den 10. september 2016.

North America » United States » California
September 11th 2016
Published: September 11th 2016

2016-09-10a-Yosemite12016-09-10a-Yosemite12016-09-10a-Yosemite1

P-pladsen, hvor der allerede var fyldt godt op med biler.
Efter endnu en nat uden alt for meget søvn stod vi op ved halv otte tien, Karen havde heller ikke sovet for godt, mens Kurt havde sovet nogenlunde, han var dog blevet bidt af et eller andet. Vi fik spist morgenmad, bestilte endnu en overnatning her på stedet og drog mod Yosemite i bragende flot solskin. Det gik fint med at komme ind på årskortet og efter en ret lang tur havnede vi på en P-plads, hvorfra den videre transport foregik i gratis bus-shuttles, der kørte ca. hver tyvende minut. Kurt havde efterhånden konstateret at det var væggelus han var angrebet af, det har han prøvet to gange før og var slet ikke i tvivl. Det gav jo anledning til visse grublerier over hvad der skulle gøres. Karen – der jo lå i den anden halvdel af sengen – havde ingen bid og jeg jeg er tilsyneladende også sluppet. Vi besluttede at nyde turen og tage stilling til foranstaltninger, når vi om tilbage.

Vi gik først en mindre tur op til det nederste af to vandfald – dog helt uden vand på denne årstid. Undervejs så vi bl.a. purpurhovedet stærling, fyrreskade, agernspætte, 2 slags egern (californisk jordegern og
2016-09-10c-Yosemite32016-09-10c-Yosemite32016-09-10c-Yosemite3

Ja, man undrer sig jo over at det skal være nødvendigt!
vestlig gråegern) og en hjort (storøret hjort). Bagefter gik vi en meget flot men stjel og hård tur op til Vernal Bridge. Karen var ved at blive dehydreret, så vandflaskerne blev fyldt op i vandløbet, og det varede ikke længe før hun var frisk igen. Et opslag på min telefon viste 32˚C, og det var virkelig varmt. Der var utrolig mange mennesker, men vi havde jo også valgt en lørdag til at besøge dette sted (både Karen og jeg lå i nat og fandt ud af, at vi havde planlagt forkert), men selv om der var trængsel visse steder, var det en meget flot tur. Vi tog bussen ud til P-pladsen igen og efter at have spist en pose gulerødder og drukket en del vand mens vi så på en hvidhovedet spætte, vendte vi næsen mod Groveland igen, lidt nervøse for, om vi ville løbe tør for benzin. Vi blev reddet på styregen ved Yosemite Lakes Country Store, hvor jeg – da vi kørte forbi – spottede en Texaco-tank. Puha, jeg tror ikke vi havde nået Groveland uden at tanke. Vel hjemme i vores egen by handlede vi og det lykkedes Kurt at finde et middel til at sprøjte for
2016-09-10d-Yosemite-CalliforniskJordegern2016-09-10d-Yosemite-CalliforniskJordegern2016-09-10d-Yosemite-CalliforniskJordegern

Et californisk jordegern kigger efter noget godt i tasken og det lykkedes den at løbe med skorpen til en skive brød
væggelus (seng og tøj) og så fik værelset ellers en ordentlig omgang. Han var oppe og side det til receptionisten, men hun var da nærmest ligeglad. Vi delte en flaske rødvin (Napa) og summede lidt over dagens hændelser inden vi gik op på den mexikanske restaurant og spiste en dejlig middag endnu engang, Herefter gik vi på ”Iron Door Saloon”, hvor der var levende musik og fik en Glenlivet inden vi drog hjem. Udenfor er det dejlig lunt, frøerne og cikaderne synger om kap og månen skinne gennem et tyndt skydække. Med al den traven op og ned, mon så ikke jeg kan sove i nat.

Søren Peter

2016-09-10e-Yosemite4-CaliforniskJordegern22016-09-10e-Yosemite4-CaliforniskJordegern2
2016-09-10e-Yosemite4-CaliforniskJordegern2

Den satte sig frejdigt lige bag os og spiste rovet. Men de var nu meget søde.
2016-09-10-Screendump2016-09-10-Screendump
2016-09-10-Screendump

Det var ikke uden grund vi havde det varmt.
2016-09-10g-Yosemite5-Fyrreskade2016-09-10g-Yosemite5-Fyrreskade
2016-09-10g-Yosemite5-Fyrreskade

Vi så adskillige fyrreskader, de var meget tillidsfulde.
2016-09-10b-Yosemite22016-09-10b-Yosemite2
2016-09-10b-Yosemite2

The Half Dome i baggrunden.
2016-09-10f-Yosimite2a2016-09-10f-Yosimite2a
2016-09-10f-Yosimite2a

På vej op til Vernal Bridge var der en del smukke udsigter.
2016-09-10h-Forest2016-09-10h-Forest
2016-09-10h-Forest

Udsigtspunkt i Stanislaw's State Forrest, hvor en pæn del af skoven var brændt af.
2016-09-10i-Iron-Door-Saloon2016-09-10i-Iron-Door-Saloon
2016-09-10i-Iron-Door-Saloon

Aftenen sluttede på Iron Door Saloon med levende musik. Fed stemning, der gav lidt mindelser om Tønder Festival.

Tot: 0.144s; Tpl: 0.011s; cc: 5; qc: 50; dbt: 0.0517s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.4mb