Universal Studios og Venice Beach

North America » United States » California » Universal City
September 3rd 2012
Published: September 4th 2012

Anja hadde veldig lyst til å besøke Universal Studios og se settet der de filmet "Frustrerte fruer". Som sagt så gjort.

Gaten heter egentlig "Colonial Street" og ligger inne på området til Universal. Det var endel folk denne dagen, så ved ankomst valgte vi "Preferred parking". Dette innebærer at man får parkert vesentlig nærmere inngangen enn dersom man velger "regular parking". De prøvde også å prakke på oss "Valet parking", men det dreit vi i.

Etter å ha parkert i det "lille" 8 etasjers parkeringshuset, var det bare å skaffe billetter. Vi valgte å kjøpe en kombobillett, som også gir oss tilgang til SeaWorld i San Diego. De har endel forskjellige kombobilletter, så det lønner seg å gjøre litt research før man drar dit. Man kan også kjøpe seg forbi køene. Det var faktisk overraskende lite folk i billettkø, vi ventet ikke mange minuttene før vi kom inn.

Parken er av typen der man betaler endel i inngangsbillet, men så er alt av attraksjoner inne inkludert. Foruten mat og drikke da, som er nokså kostbart. Vel inne stod det en og ropte at de fortsatt hadde ledige plasser på "Waterworld"-showet, så vi slengte oss med der med en gang. De forskjellige showene går til forskjellige tider, så det lurt å sjekke når de skal starte, slik at man kan komme seg i en eventuell kø litt på forhånd.

Vær obs på at flere av showene innebærer tildels mye vann, så man risikerer å bli våt 😊 Waterworld var helt kurant, dårlig skuespill, som definitivt bar preg av at dette var noe man gjorde 4 ganger per dag, men effektene var morsomme. Det var mye bensinbomber, for å si det slik.

Etter Waterworld, gikk vi rett til "Studio tour". Her er det tidvis LANGE køer. Vi ventet omtrent en halvtime. Pass på å få med godt med drikke før man stiller seg i køen her, for ikke bare er det fort en times kø, men selve turen tar to timer den også. Universal har utstrakt bruk av vifter med vanntåke-dyser over køene, noe som gjør det mindre brutalt å stå i kø. Jeg tror jeg må skaffe meg en slik til kontoret. Selve turen var så som så. Studioet var øde, men det kan ha med at vi var der på en offentlig fridag. Det var morsomt å se hvor lite som faktisk skal til før de greier å lure hjernen vår til å tro på triksene. Man forestiller seg gjerne gigantiske sett over svære arealer, men det er altså ikke tilfelle. Mange av dem er bare fronter, mens noen av dem også til en viss grad har interiør. Inkludert i turen var et besøk i en kinosal der de kjørte hele toget inn, satte det på en bevegelig plattform og viste en 3D film med slossing mellom King Kong og en Tyrannosaurus Rex. Det ble endel hyling på enkelte.

Anja sitt kamera gikk fullt akkurat i det vi kjørte inn i "Wisteria Lane", til hennes store fortvilelse, men hun fikk låne mitt og knipset i vei. Igjen var det overraskene hvor lite settet egentlig er. Det består rett og slett av en 100 meter lang blindgate, med hus på begge sider.

Etter turen valgte vi å gjennomføre noen såkalte "rides". Vi tok "Mumien" først. Anja var særdeles skeptisk, men lot seg overtale. Denne "riden" er en berg og dalbane som er svært rask og som sender deg rundt inne i et hus i stummende mørke, med mumier og skjeletter som faller ned fra taket osv. Turen var nokså kort, og var over på rundt 5 minutter.

Vi stilte oss deretter i kø på "Jurassic Park: River Adventure", som er en berg- og dalbane som går på en elv. OBS: Legg igjen kameraet, du blir VÅT. Det er oppbevaringsbokser til disposisjon, disse er gratis i inntil en time. Berg og dalbanen avsluttes med et nesten 30 meter dropp ned i et basseng, men kan anbefales for alle aldre.

Etter dette valgte vi å avslutte besøket, selv om vi ikke fikk med oss Transformers 3D riden. Køene var blitt 90 minutter, og vi begynte å på å dra sørover til San Diego. Siden vi var såpass tidlig ferdig, bestemte vi oss for å kjøre innom Venice Beach, bare for å kunne krysse av i kolonnen for det.

Venice beach er selvsagt en turistfelle, og forvent å betale dyrt for parkering. Vi stoppet på den første og beste, noe som kostet oss 20$. Vi kunne ha fortsatt litt nærmere og betalt 15$, men prisene varierer, så det er vanskelig å vite.

Vannet er ikke spesielt varmt, men vi vasset nå litt og tok noen bilder. På vei tilbake til bilen kjøpte vi noen suvenirer. De solgte noen kjempetøffe håndlagede minisurfebrett i tre. Den
Generisk rådhus. Generisk rådhus. Generisk rådhus.

Brukt bl.a. i Spiderman.
blir kul å ha på veggen. Etter avsluttet besøk på freakshowet som Venice Beach er, så kjørte vi sørover til San Diego.

New YorkNew York
New York

Det meste av Spiderman ble filmet her.
Rask og galen!Rask og galen!
Rask og galen!

Eller fast & furious som yankeene sier.
"Gamle mexico""Gamle mexico"
"Gamle mexico"

Her er det tavernaer og alt mulig rart. Og noe vann.
Wisteria LaneWisteria Lane
Wisteria Lane

Van-de-Kamp huset.

Tot: 0.124s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 57; dbt: 0.0714s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb