Besøk hos Terese og kjapp tur til Hollywood

September 2nd 2012
Published: September 4th 2012

Anja i HollywoodAnja i HollywoodAnja i Hollywood

Anja på plassen ved Griffith Observatory
Vi startet litt rolig i dag, med meksikansk frokost på en lokal Taqueria(som en kebabsjappe, bare at de ikke selger rotter, men taco, burritos etc).

Vi hadde avtalt å besøke Terese Stavenjord Bergheim med familie(en barndomsvenninne av meg). Hun bor i Mission Viejo sør for LA sammen med mannen og tre barn. På veien kjørte vi forbi Huntington Beach og Newport Beach, som er flotte strender og "seaside communities".

Hos Terese fikk vi servert grillet kylling, salat og tilbehør, og koste oss skikkelig i hagen. Familien Bergheim bor flott til, i landlige omgivelser og med en fin hage.

Etter avsluttet grilling, satte vi kursen nordover igjen, denne gang mot Hollywood. Anja hadde fått det for seg at hun skulle se "Walk of fame", på tross av advarsler om at området var forholdvis skuffende. Etter ca 15 minutter på Hollywood Boulevard, fikk vi nok, og bestemte oss for å se solnedgangen fra Griffith Observatory, som ligger i åsen ovenfor. Vi var ikke de eneste som hadde kommet på den ideen, for å si det forsiktig....

Denne helgen er nemlig "Labor Day Weekend" her i unaiten, noe som innebærer massiv utfart til alt av strender og attraksjoner. Det merkes
LA Commercial CenterLA Commercial CenterLA Commercial Center

Finansdistriktet i Los Angeles
på trafikken. Vi kom oss imidlertid opp, og fikk tatt bilder av Anja foran Hollywoodskiltet. I filmer får en gjerne inntrykk av at dette berømte skiltet står lett tilgjengelig, og at man nesten kan kjøre bortil det, men det er feil. sannheten er at det står langt oppe i åsen, og er nesten umulig å se fra selve Hollywood, langt mindre få noen kurante foto.

Vi tok også noen stilige nattbilder av LA fra Griffith Observatory. Amerikanerne er svært dyktige på å tilrettelegge attraksjoner og lære folk noe, og her hadde de stilt opp stjernekikkerter som var bemannet med forskere/studenter, som viste frem ymse planeter og forklarte hva folk kunne se. Slikt må vi bli mye flinkere til i Norge. Vi reiste deretter til hotellet og la oss.

En liten del av LA.En liten del av LA.
En liten del av LA.

En illustrasjon over hvor digert LA egentlig er. Finansdistriktet synes omtrent midt på bildet. Byen og de urbane områdene rundt godt over 5000 kvadratkilometer, og har 18 millioner innbyggere. Til sammenlikning er Møre og Romsdal på i overkant av 15000 kvadratkilometer, og det inkluderer sjøen.
Veiene i Huntington BeachVeiene i Huntington Beach
Veiene i Huntington Beach

Kan ikke klage på veiene her nei.
When in Rome, do as the Visigoths.When in Rome, do as the Visigoths.
When in Rome, do as the Visigoths.

Man "må" ta bilder ved Hollywood Walk of Fame. Heldigvis finnes det noen hedersnavn blant alle de mer eller mindre viktige navnene.

Tot: 0.093s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 55; dbt: 0.0612s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb